• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۶-۰۸-۲۳ - ۱۴:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

راسـت و دروغ بیـت‌کـویـن

معاون بانک مرکزی هشدار داد که مردم از خرید بیت کوین به‌ عنوان ابزار مطمئن سرمایه‌گذاری خودداری کنند؛ البته الان نمی‌توان گفت که بیت کوین قانونی یا غیرقانونی است ولی هشدار می‌دهیم مردم نخرند، چراکه ریسک دارد پس هشدار می‌دهیم مردم فریب نخورند.

راسـت و دروغ بیـت‌کـویـن

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، ناصر حکیمی، معاون بانک مرکزی از پیگیری برای ساماندهی بیت کوین از سوی قوه قضائیه و دادستانی خبر داد و گفت: «ما درباره شکل‌گیری معاملات هرمی این ارز، نامه‌نگاری‌های متعددی کرده‌ایم.»  وی که دیروز در یک نشست خبری سخن می‌گفت درخصوص بیت کوین گفت: «در بانک مرکزی در حال مطالعه در زمینه بیت کوین هستیم و جوانب را در این حوزه بررسی خواهیم کرد؛ البته در هفته‌های اخیر در این مورد ایجاد نگرانی شده است که بر این اساس باید هشدار داد ارزش این ارزها نوسان شدید دارد و در دو سه روز اخیر نیز قیمت به‌ شدت پایین آمده است که این نوسان، ما را در مورد این ابزار دچار تردید می‌کند.» حکیمی تاکید کرد این ارز هنوز از سوی بانک مرکزی به رسمیت شناخته نشده است پس خرید آن ریسک بالایی دارد.

 مردم بیت کوین نخرند

معاون بانک مرکزی هشدار داد که مردم از خرید بیت کوین به‌ عنوان ابزار مطمئن سرمایه‌گذاری خودداری کنند؛ البته الان نمی‌توان گفت که بیت کوین قانونی یا غیرقانونی است ولی هشدار می‌دهیم مردم نخرند، چراکه ریسک دارد پس هشدار می‌دهیم مردم فریب نخورند. 

وی افزود: «از مردم پول می‌گیرند و ژتونی داده می‌شود که مشخص نیست صحت و سقم آن چطور است پس مردم به این تبلیغات توجه نکنند. بیت کوین یک ارز رسمی نیست که در شبکه رسمی معامله شود پس اگر صرافی‌ها این خرید و فروش را انجام می‌دهند متخلف هستند.»

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه با نهادهای نظارتی درخصوص خرید و فروش‌ها صحبت شده، هرچند باید توجه داشت که در مورد موسسات اعتباری غیرمجاز نیز بانک مرکزی نهادهای نظارتی را در جریان گذاشته بود، ولی در عمل اتفاق دیگری افتاد، گفت البته تقاضای موثر باید کم شود و ما به مردم هشدار می‌دهیم و نمی‌توانیم سکوت کنیم. 

حکیمی گفت: «مردم باید احتیاط کنند و در این حوزه در دام سوداگران نیفتند.»

  وی توضیح داد: «این در حالی است که خود بیت کوین از نظر فنی و تکنولوژیکی بحث قوی دارد ولی این ابزار نوسان دارد؛ یعنی به همان اندازه که قیمت رشد یافته به همان اندازه هم قیمت ممکن است کاهش یابد، پس کلاهبرداری روی این ابزار بسیار زیاد است.»

 بیت کوین؛ گلدکوئیست دوم

حکیمی گفت: «بیت کوین کم‌کم در حال حرکت به سمت گلدکوئیست است.»  حکیمی درخصوص پولشویی با استفاده از بیت کوین نیز توضیح داد: «اولویت اول ما این است که استفاده از بیت کوین با قانون مبارزه با پولشویی تطبیق داشته باشد؛ پس استفاده از این ابزار نباید به ابزاری برای تامین مالی تروریسم تبدیل شود و حتما قوانین را رعایت بین‌المللی خواهیم کرد.» 

وی درخصوص ارزهای رمزینه محلی نیز گفت: «ممکن است به این تصمیم برسد که ارز رمزینه نیز به صورت انحصاری در اختیار بانک مرکزی باشد و آنگاه ممکن است که بیت کوین را به صورت اسکناس منتشر کنیم.»

 بیت کوین هم مزایا دارد هم معایب

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره بیت کوین گفت: «حجم معاملات بیت کوین در ایران بالا نیست و کسانی که از اولین نرخ صعودی آن سرمایه‌گذاری کرده باشند، اندک هستند. بیت کوین دارای مزایا و معایبی است؛ از جمله مزایای آن سهولت در معامله و عدم وابستگی به سرزمین خاصی است. معایب آن نیز ریسک پنهان موجود در آن و عدم وجود نهاد ناظر رسمی و جدی است.»

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری باید با آگاهی و مطالعه باشد، گفت: «بیت کوین با این نرخ رشدی که داشته دارای ریسک‌های پنهانی است، ولی بانک مرکزی نباید به هشداردهی بسنده کند، بلکه باید اطلاع‌رسانی کند تا مزایا و معایب این نوع ابزارها روشن شود. فاز اول این کار باید چندین ماه پیش‌تر انجام می‌گرفت.» 

وی در ادامه با بیان اینکه باید در این باره مردم را آگاه کرد، گفت: «بیت کوین می‌تواند فرصت سرمایه‌گذاری واقعی در دنیا باشد. متاسفانه نهادهای دولتی زمانی متوجه می‌شوند که همه مردم آگاه شده‌اند و دیگر اطلاع‌رسانی آنها ارزشی ندارد.»

 بیت کوین مثل گلدکوئیست نیست

وی با بیان اینکه بیت کوین اصلا مانند گلدکوئیست نیست، حرف معاون بانک مرکزی در این باره را رد کرد و گفت: «در چند ماه اخیر نرخ برابری بیت کوین به‌شدت افزایش یافته است، به نظر نمی‌رسد این ابزار هرمی باشد ولی ممکن است حباب قیمت داشته باشد.» 

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری تصریح کرد: «از آنجا که مخاطب بیت کوین سرمایه‌گذار سنتی نیست و بیشتر جوانان آشنا به محیط تکنولوژیک هستند، از این منظر خیلی توجهی به بیانیه‌های رسمی ندارند، مگر اینکه هشدارها بار علمی داشته باشد. باید اطلاع‌رسانی کرد، نه اینکه بگیر و ببند راه بیندازیم.»

 پولشویان و معامله‌گران موادمخدر از بیت‌کوین زیاد استفاده می‌کنند

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز نیز در این باره به «فرهیختگان» گفت: «به‌طور طبیعی بانک‌های مرکزی با بیت کوین مشکل دارند، چون رقیب پول‌های رایج است.» 

وی افزود:‌ «از زمانی که این پول رایج شده است رشدهای وحشتناکی داشته، در سال 2010 ارزش این پول یک دلار بود اما در حال حاضر چند هزار برابر شده است.» وی درباره نوسان داشتن بیت‌کوین نیز گفت:‌ «نوسان داشتن درست است، بیت کوین در این مدت رشد زیادی را تجربه کرده، اما ممکن است پایین هم بیاید.»

 وی درباره کسانی که از بیت کوین استفاده می‌کنند نیز گفت کسانی که دنبال پولشویی هستند یا معامله مواد مخدر انجام می‌دهند و نمی‌خواهند معامله آنها در جایی ثبت شود از این سیستم استفاده می‌کنند، کاسبی خیلی‌ها در دنیا به این پول بستگی دارد.

رادپور اضافه کرد:‌ «هنوز اولین سال‌هایی است که این نوع پول‌ها در حال تست شدن است و حتی ممکن است در آینده بیت کوین بخشی از نظام پولی بین‌المللی شود. فناوری این پول امن است و تا حالا سابقه نداشته که هک شود و کسی نمی‌تواند بیت کوین تقلبی بفروشد.»

 سه مرحله برای به‌دست آوردن بیت کوین

این تحلیلگر بازار ادامه داد: «برای به دست آوردن بیت کوین سه راه وجود دارد: «یا با پول بیت کوین بخری یا جنس بفروشی یا معدنکاوی کنی. به معدنکاوی در اصطلاح ماینینگ می‌گویند. معدنکاوها کسانی هستند که جست‌وجو می‌کنند و بیت کوین را به دست می‌آورند.

بیت کوین فقط به وسیله معدنکاوی تولید می‌شود. کامپیوترهایی با قدرت با استفاده از یک‌سری نرم‌افزارها به معدنکاوی و تولید بیت کوین می‌پردازند. برای به دست آوردن بیت کوین باید معما حل کرد. این معما مجموعه‌ای از اعداد و حروف است که قدرت ذهنی زیادی لازم دارد و بدون کامپیوتر امکان‌پذیر نیست.

سیستم جوری طراحی شده است که وقتی فردی تراکنشی انجام می‌دهد و بیت کوینی را جایی دیگر می‌فرستد و در واقع معامله‌ای انجام می‌دهد، باز همین معدنکاوها هستند که از طریق فرآیند ماینینگ باید رمزی را کشف کنند تا این معامله تایید شود. شاید این قسمت کار را می‌گویند هرمی شده است. بیت کوین از طریق یک شبکه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. شاید هم به علت اینکه شبکه‌ای از آدم‌هاست می‌گویند هرمی است ولی در واقع هرمی نیست.»

وی افزود: «می‌توانیم با پول خودمان بیت کوین بخریم و سود و ضرر آن بر عهده خودمان است. این یک معامله است که کلاه‌برداری حساب نمی‌شود.»

رادپور ادامه داد: «ولی اینکه به عده‌ای پول بدهند که بروند با خرید و فروش بیت کوین پول را چندین برابر کنند این کلاه‌برداری است، چون ریسک این بازار بالاست و قطعیتی ندارد. البته این موضوع اخلاقی هم نیست.»

 شرکت‌های بزرگ بیت کوین را قبول دارند

وی افزود: «بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مانند آمازون بیت کوین را قبول می‌کنند.» وی تصریح کرد:‌ «می‌شود بیت کوین را محدود کرد ولی نمی‌توان آن را حذف کرد.»

وی با بیان اینکه بیت کوین حتی می‌تواند یکی از گزینه‌های دور زدن تحریم‌ها باشد، گفت: «از نظر تئوری می‌شود با آن نظام‌های پولی رایج بین‌المللی را دور زد. اگر ایران 20 درصد بیت کوین موجود در دنیا را داشته باشد می‌تواند بدون نیاز به سیستم‌های رایج نقل و انتقال پول، تحریم‌ها را هم دور بزند چون سیستمی است که قابل ردیابی و کنترل نیست.» 

وی افزود: «بانک مرکزی وظیفه دارد درباره ماهیت این پول شفاف‌سازی کند تا کسانی که پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند بدانند در معرض چه خطرهایی هستند و آمادگی ریزش را داشته باشند. اینکه از عده‌ای پول بگیرند تا پس از سرمایه‌گذاری در بیت کوین به آنها تضمینی سود دهند، کلاهبرداری است، چون ماهیت این بازار پرریسک است. بخش مهمی از تقاضای این پول به علت تقاضاهای فروشندگان مواد مخدر ایجاد شده است ‌و کاربردهای غیرقانونی هم دارد.»

 

* نویسنده : داود پارسا نژاد خبرنگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها