توصیه بنده به مخالفان علم دینی این است که در انکار این دیدگاه عجله نکنند و در تحقق تفاهم آن تلاش کنند. دیدگاه‌های علم دینی با دقت مطالعه شود و از تلاش نه‌تنها سی ساله بلکه حدود هشت دهه متفکران جهان اسلام مانند فاروقی و عطاس...

رهبر انقلاب در آغازین روزهای رهبری خود در مراسم بیعت فرماندهان سپاه، در باب نسبت «انقلاب‌ اسلامی» و «جمهوری ‌اسلامی» عبارتی صریح دارند. ایشان در حالی که تنها چند روز از زعامت‌شان گذشته بود در 19 تیر 68 می‌گویند: «خدا نکند...

صدر در یکی از تحلیل‌های خود از واقعه عاشورا و حرکت امام حسین(ع) به تحلیل وظایف ما در قبال حرکت و قیام امام حسین(ع) می‌پردازد و حسینی بودن را تعریف و ترسیم می‌کند.

با توجه به اینکه امام موسی صدر در سال‌هایی می‌زیست که انقلاب اسلامی مراحل تکامل و رشد خویش را طی می‌کرد این پرسش پیش می‌آید که اولا رابطه و نسبت ایشان با انقلاب اسلامی ایران چیست؟ و ثانیا آیا می‌توان ایشان را انقلابی به شمار...

پیش از عزیمت به ایران، تقریبا برای کربن مشخص شده بود که مرگ، انتهای جهان نیست. با این حال برای یافتن پاسخی برای پرسشی که در ذهن داشت، رهسپار ایران شد؛ پرسشی که کربن در پی پاسخ آن به ایران عزیمت کرد، این بود: آیا امکان بودن...

مشکل کسانی مانند بدیو این است که تصور می‌کنند سیاست واقعی، سیاستی است که در بیرون از احزاب و نهادها شکل می‌گیرد، اما مگر می‌توان بدون تضاد، ایدئولوژی، رهبری و برنامه‌ریزی به تغییر پایدار یا پویا و بادوامی امید داشت؟

توهم نژاد خالص و برتر و تحقیر اعراب در پروژه‌های ایران باستان‌گرا، از مصادیق یکدست‌سازی غیردموکراتیک و غیرانسانی است؛ اگرنه احترام به ملت و ملیت و نیز تمام اقوام به کرات مورد تاکید پست‌مدرن‌ها و چندفرهنگ‌گرایی قرار گرفته...

طباطبایی خود را طرفدار عقلانیت می‌داند و این با گذشته‌گرایی او تناقض دارد. مدرنتیه، گذشته را واسازی و بازسازی می‌کند و برخورد نوستالژیک با گذشته ندارد. نگاه طباطبایی همان مومیایی کردن گذشته است که والتر بنیامین از آن انتقاد...

موریس دووِرژه، پژوهشگر سرشناس علوم سیاسی در دانشگاه سوربن فرانسه و نویسنده کتاب کلاسیک «اصول علم سیاست»، ایجاد دشمن را یکی از روش‌های پنهان‌کردن اهداف و اغراض سیاسی در پشت نقاب ‌انگیزه‌هایی می‌داند که از پشتیبانی مردم و افکار...

با روند کنونی حقوق بین‌الملل باید پذیرفت اعلامیه 1947 کارایی خود در تعیین حقوق انسانی لازم برای هر فرد را از دست داده است و باید به دنبال تدوین این حقوق برای افراد جامعه بشری با توجه به شرایط خاص هر جامعه بود.

سرگین بابورین، سیاستمدار برجسته روسی علاوه‌بر مذهب جنبه دیگر را هم مورد توجه قرار داده و به آن اشاره می‌کند: «انقلاب اسلامی نه‌تنها یک جنبش بزرگ مذهبی؛ بلکه تحول سیاسی همراه با عدالت اجتماعی، استقلال و آزادی برای مردم بود.»...

دغدغه شایگان در باب توهم مضاعف، نگرانی بی‌جایی نیست؛ اما شایگان راهی برای ما انسان‌های در میانه مانده ارائه نمی‌دهد. البته او بر آن است که «آگاهی» در کنار «پذیرش تقدیر تاریخی» لازم است، اما این آگاهی اگر فلسفی باشد، هرگز...

در اندیشه مجتهد‌شبستری همواره چند مفهوم نقش «دال مرکزی» و چند گزاره نقش «اصل موضوع» دارند (یعنی اثبات نمی‌شوند) و از آن پس هرچه مجتهد می‌گوید و می‌نویسد، قرائنی است برای اثبات ضمنی آن «اصل موضوع» و باقی مطلب، تماما تلاش برای...

بسیاری از روشنفکران برخلاف شعارهایشان نتوانسته‌اند نگاهی منصفانه داشته و بر مدار مدارا باشند. یکدست دیدن همچون یکدست کردن می‌تواند برخلاف اصول آزادی و عقلانیت باشد. برای نمونه، اگر کسی جاجای قرون وسطی را جز تاریکی ندید، خود...

قانونگرایی یکی از مولفه‌ها در گفتمان حاکم بر کشور در زمان اکران فیلم «آژانس شیشه‌ای» است. در ابتدای فیلم می‌بینیم که حاج‌کاظم برای نجات عباس (با بازی حبیب رضایی) همه راه‌های قانونی را طی می‌کند اما قانون نمی‌تواند او را نجات...

آژانس شیشه‌ای می‌تواند تا حدودی بیانگر واقعیت متضاد جامعه ما باشد؛ جامعه‌ای که اجزای آن در تمام سطوح و حتی در سطح فرد دچار تضاد و گاه تناقض می‌شود. منظورم از تضاد، تضاد ناشی از منافع نیست که اگر چنین بود، اشکال چندانی نیست...

انطباق فرهنگ و دین در ایران و به بیراهه رفتن فرهنگ و وجود برخی قوانین باعث شده جامعه با رشد روزافزون ظواهر دینی مانند تیراژ بالای چاپ کتب مذهبی و بودجه‌های دینی روبه‌رو بوده اما در حقیقت هر روز شاهد افت تدریجی ایمان حقیقی...

فلسفه اسلامى از دیرباز در جوامع علمى و شبکه معرفتى تشیع نقشى بس خطیر و پرتاثیر در شکل‌دهى و قوام‌بخشى به ساخت روش‌ها و رویکردهاى متفاوت و نو در شیوه استدلالى علوم اسلامى داشته است.

خسروپناه اجتهاد رایج حوزوی را به‌عنوان یک روش صحیح لازم می‌داند اما برای استخراج علوم انسانی اسلامی کافی نمی‌داند. وی به‌منظور تکامل اجتهاد مرسوم برای علوم انسانی چهار پیشنهاد ارائه می‌کند.

نام بردن از نظام سیاسی جبار براساس معیارهایی است که در اصول آیین اسلام تبیین شده و نگارنده در ادامه شرح بحث درماندگی در ساحت جامعه‌شناختی عقیده، پای فراتر ننهاده است.