بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیبایی‌های شریعتی با بتون‌آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم؛ آن به نظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد.

هر چند هم سینما و هم فوتبال در پی تفکر بصری و نیای یونانی و رومی خود آمده‌اند، اما بازی ورزشی استعداد کمتری برای بصری شدن دارد تا هنرهای نمایشی.

مشکلات مقابله با سیاست‌های استکباری کاهش یافته است، اما صورت این مقابله به اقتضای زمانه متفاوت شده است.

ولایت‌فقیه بر حرکت نظام مراقب است و متعدد این رویکرد را ادامه داده است، مثلا عدم‌سازش با استکبار جهانی، [چراکه] هرکس با آنها مذاکره می‌کند چیزی را از دست می‌دهد.

معنای غرب، صرفا به غرب جغرافیایی ناظر نیست. «آنچه غرب به آن غرب است (ناظر به ما به الشئ هو هو، به‌لحاظ فعلی آن و نه لحاظ اسمی)، نه‌فقط جغرافیا، بلکه نسبتی است که با عالم و آدم و مبدأ عالم و آدم گرفته است.

شناخت مطالعات قرآنی در آکادمیای غرب مستلزم دانش زبانی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی است و مجهز شدن به آن همتی درخور طلبیده تا بتوان براساس آن، دیدگاه اندیشمندان این حوزه در غرب را شناخت و با زبان دقیق و علمی پاسخی شایسته ارائه...

فیلسوفان مسلمان بحث‌هایی راجع به محبت و دوستی داشته‌اند که از این میان می‌توان به فارابی، ابن‌مسکویه و خواجه‌نصیر اشاره کرد.

دکتر کلانتری در کتاب «وحی قرآن، دیدگاه، نقد و نظر» نگرانی از بابت نظریه کشف و شهود آیات قرآن توسط پیامبر -که متعلق به دکتر سروش است- داشته‌اند و به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از کتاب را به این دیدگاه -که الفاظ و معانی قرآن...

از آنجا که امام خمینی(ره) بر علومی چون فقه، اصول فقه، عرفان، کلام، فلسفه و تفسیر احاطه کامل داشتند در کتب و سخنرانی‌هایشان از تمامی این علوم بهره گرفته‌اند.

نورالهی (وجود) هم چون شعاع خورشید است که اگر چه خود باعث در روشنی قرار گرفتن چیزها می‌شود اما از سویی حجاب نیز هست؛ حجابی که مانع رویت خود خورشید است.

مخاطرات عالم مدرن، نگرانی از سراب مدرنیته را سبب شد و پرسش‌ها [از وضع مدرن] و [توجه به] مابعد مدرن را رقم زد و مهم‌ترین این تاملات بحث در زمان و عطف توجه به «زمان ادواری» بود.

بحث امامت یک بحث کلامی است و فلسفی نیست. فارابی وقتی از رئیس اول سخن می‎‎گوید، امام را هم داخل در رئیس اول می‌داند و رئیس اول ابتدا نبی و بعد وصی است که همان امام است.

ما در کاربردی‌سازی نیازمند مطالعات نسل‌شناسی هستیم. تفاوت نسلی باید در مطالعات قرآنی خود را نشان دهد؛ چون برای همه گروه‌های سنی و اجتماعی نمی‌توان یک بازخوانی ارائه داد. مطالعه در این زمینه‌ها یعنی کاربردی‌سازی‌ای که می‌تواند...

سینما هر چند از آن نظر که هنر است، شباهت به ادبیات دارد و بسیاری از نظریه‌پردازان سینما تلاش کرده‌اند تا درباره سینما نیز صنایعی مشابه صنایع ادبی کشف و بازسازی کنند، اما به هر حال، سینما حتی به اندازه شعر و متون برجسته ادبی...

گذشت هایدگر از متافیزیک به‌سوی «تفکر وجود» و «رخداد» البته مشهور است اما خوانش متافیزیکی از هایدگر و ربط دادن او به «وحدت وجود»، راهی است که در آن مساعی هایدگر برای گذشت از متافیزیک، پوشیده می‌شود

تبعیض گذاشتن میان دانشجویان، لغزشگاه اساتید است. تبعیض یعنی خودداری از دادن حق مساوی به استحقاق‌های مساوی و این رذیلت اخلاقی است.

آقای دکتر داوری‌اردکانی در بالا ناخوانده‌های قاعده‌ای از فلسفه صدرا را مقدمه فهم و درک تاریخی علم مدرن قرار داد و با آن به تقابل علم مدرن با فلسفه اسلامی رسید و ما می‌توانیم با این درک به فهم و درک تاریخی از تعلیم و تربیت...

با توجه به مثال‌هایی که فارابی می‌زند، نشان می‌دهد منظور او اشیای نظری بوده است، یعنی خود آن اشیا را نظری و ارادی می‌کند و بعد آرای مربوط به اشیای نظری را از آرای مربوط به اشیای عملی جدا می‌کند.