با توجه به آشنایی نزدیک من از دکتر میری تعجب می‌کنم که چرا مخالفان مواجهه علمی را کنار گذاشته‌اند و نقد متین و درستی که ایشان، من و دیگران درباره بسیاری از امور جاری در کشور ازجمله ایرانشهری داریم، مانند رویه‌های نادرستی...

کرسی مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» با حضور مهدی گلشنی و عبدالحسین خسروپناه پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد. بخش اول این مناظره روز پنجشنبه 19 بهمن ماه در همین صفحه منتشر شده...

کرسی مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» با حضور مهدی گلشنی و عبدالحسین خسروپناه پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

استاد اندیشه سیاسی دانشگاه علامه می‌نویسد: «من از انقلاب دفاع می‌کنم و می‌خواهم به این نسل پاسخ دهم. از انقلاب دفاع می‌کنم حتی اگر نتایجش را لزوما نپذیرم.»

پیروزمند در پاسخ به سوالی درمورد نوع مواجهه انقلاب اسلامی با غرب یا به بیان بهتر نسبت انقلاب اسلامی با تمدن مدرن، دیدگاه «غرب‌گزینی» را متاثر از نوعی ساده‌انگاری در فهم تمدن غرب می‌داند و می‌گوید: «اگر بین دو مقام و ساحت...

گذر از ایدئولوژی و وضع مدرن و غرب‌زدگی، به صرف انقلاب و جابه‌جایی سیاسی حکومت ممکن نمی‌شود بلکه جدا شدن از ایدئولوژی‌های شرق و غرب سیاسی، مستلزم مجاهدت است.

حضور ما در این جلسه به احترام موضوع «علم دینی» و «اسلامی‌سازی علوم» است و نیز به احترام صاحب نظریه، آیت‌ا... جوادی‌آملی که در عرصه‌های مختلف، نظریه‌پردازی کرده و خوشبختانه در این نظریه هم از سال‌های گذشته دغدغه‌مند بوده‌...

در سالروز ولادت فیلسوف حکمت متعالیه ملاصدرای شیرازی به سراغ او رفتیم. صدرا معتقد است امام خمینی‌(ع) طرحی را که صدرالمتالهین در حکمت صدرایی به اجمال در انداخته، تبیین، تفسیر و تحقق بخشیده است و انقلاب اسلامی نیز بر مبانی اصالت...

گویا آقای نبوی خواسته‌اند به یک کرشمه دو کار کنند، یعنی هم با انقلاب اسلامی ضدیت کنند و هم (درست یا غلط) به‌زعم خودشان آب سردی روی اعتراضات بریزند اما اوج تحلیل و انقلابی‌گری‌شان را به نمایش گذاشته‌اند.

فروغی فلسفه را به سبب «خدمت به علم» مهم می‌شمرد و خود فلسفه و نیز نفس‌معرفت را فاقد اهمیت و اعتبار فرض می‌کند. فهم یک آدم سیاسی مثل فروغی که در پوستین علم و فلسفه می‌افتد، با فیلسوف و عالم این است که برای آدم سیاسی امور وقتی...

آشتیانی با اشاره به رساله دکتری خودش تحت‌نظر کارل لویت که درواقع تطبیقی بین آرای مولوی و اکهارت بود، به نسبت فلسفه هایدگر و تفکرات عرفانی می‌پردازد و معتقد است که اساسا تفکر هایدگری نه تفکری فلسفی بلکه تفکری عرفانی است: «در...

حجت‌الاسلام شاهرودی با بیان اینکه اگر کسی زندگی ابن‌عربی را نگاه کرده باشد می‌بیند که هرچند نظریه‌پردازی‌اش در عرفان نظری به‌عنوان یک صاحب‌نظر قَدَر مربوط به ۲۰ سالگی به بعد است اما در حوزه سلوک عرفانی و عرفان عملی در ۱۰-۹...

«آژانس شیشه‌ای» را حاتمی‌کیا سال 76 ساخت که یکی از پرافتخار‌ترین فیلم‌های او به حساب می‌آید و البته در نگاه عمومی به‌عنوان یکی از نقاط‌عطف سینمای ایران موردنظر قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که بسیاری سینمای بعد از انقلاب را به...

روشنفکری در ایران پس از سال‌های متمادی در ارائه فلسفه سیاسی منسجم و مستقیم ناتوان ظاهر شده است. آنان باید بدانند که کار با زوال نامه‌نویسی و خصوصی‌سازی دین و بزرگ‌نمایی فقه‌المشروطه و صنعت ترجمه به سرانجام نمی‌رسد.

بهتر است از واژه «عرفان کاذب» استفاده نکنیم؛ زیرا عرفان اصیل نمی‌تواند کذب باشد زیرا عرفان به سمت قلب انسان و وحی انبیا، گرایش جوهری دارد. بهتر است از تفکرات «عرفان‌مآب» و عرفان‌های نوظهور و از این قسم واژه‌ها استفاده کنیم،...

سمینار بازاندیشی دانشگاه ایرانی با حضور جمعی از اساتید رشته‌های علوم اجتماعی و انسانی برگزار شد. در این همایش سخنرانان به طرح ایده‌ها و آرای خود در باب چیستی هویت و ذات دانشگاه و نقد و بررسی معضلات و موانع توسعه و ترقی نظام...

کاشی می‌نویسد: «روشنفکران ما، به ندرت متخصصان معتبر در حوزه‌های دانش خود هستند، به جز دو سه چهره خاص، هیچ‌کدام‌شان آثار معتبری در فلسفه و دین و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی ندارند. مثل همان روشنفکران همه‌چیزدانی هستند که همیشه...

حسین راغفر با اشاره به نابرابری به‌عنوان یکی از عوامل بروز فقر، تحقق عدالت اجتماعی را یکی از اهداف انقلاب اسلامی عنوان کرد و نسبت به سطح فقر و نابرابری در جامعه کنونی ایران هشدار داد.

در زمینه تعارض علم و دین استاد مصباح ما را متوجه زمینه تاریخی این تعارض می‌کند و قائل است که این تعارض از گذشته مطرح بوده و در قالب‌های گوناگون مانند تعارض فلسفه و دین خود را نشان داده است؛ اما منشأ تعارض امروزی دین و علم...

رضا داوری‌اردکانی در نسبت میان انقلاب و توسعه گفت: «پیداست که یک حکومت انقلابی نمی‌تواند تمام هم خود را صرف توسعه کند ولی وقتی اعراض از توسعه یا بی‌اعتنایی به آن منشأ مفاسد و گرفتاری‌ها می‌شود باید به نحوی انقلاب و توسعه...