• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۵-۰۶-۱۵ - ۱۴:۳۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چالش جدید وزارت علوم و وزارت بهداشت به رشته مهندسی پرتوپزشکی رسید

میوه‌ تلخ اختلاف

فرهیختگان آنلاین: پرتوپزشکی شاخه‌ای از رشته پزشکی است که در آن تشعشع خواص هسته‌ای نوکلیدهای رادیواکتیو و نوکلیدهای پایدار، هم برای تشخیص و هم برای درمان امراض به‌کار می‌روند.

میوه‌ تلخ اختلاف

این رشته از نوع رشته‌های میان‌رشته‌ای یا چندرشته‌ای به شمار می‌رود که نه‌تنها در بحث درمانی، بلکه در موضوع هسته‌ای و مسیری که کشور ما در آن گام برمی‌دارد، بسیار حائز اهمیت است. اما ظاهرا اختلافات بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت دامن رشته مهندسی پرتو پزشکی را گرفته است. در این راستا وزارت علوم چندی پیش به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ابلاغیه‌ای فرستاد که براساس آن، این دانشگاه در سال آینده نمی‌تواند در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو کند و عجیب آنکه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری طبق سال‌های گذشته ادامه خواهد یافت و مشکلی در قبال این دو مقطع وجود ندارد. این تصمیم باعث اعتراض برخی دانشجویان و همچنین رئیس این دانشگاه شده که این تصمیم را نه‌تنها برخلاف خط‌مشی روند علمی کشور، بلکه غیرمنطقی و به ضرر دانشجویان و فرصت‌های شغلی آنها در بازار کار می‌دانند. «فرهیختگان» در گفت‌وگو با رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و چند تن از دانشجویان ترم آخر رشته پرتو پزشکی این دانشگاه از تبعات این تصمیم که حاصل اختلاف میان دو وزارتخانه علوم و بهداشت است، گزارشی تهیه کرده است.

 

تعجیل در عملی کردن یک تصمیم

علی عباسپور، رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح روند شکل‌گیری این کدرشته از ابتدا، در مورد استقبال خوب جوان‌ها از این رشته‌ و از امکانات گسترده و به‌روزی که دانشگاه آزاد اسلامی در این واحد دانشگاهی تا امروز در اختیار همه مقاطع تحصیلی این رشته قرار داده است، سخن می‌گوید. عباسپور تصمیم وزارت علوم را تصمیمی کارشناسی نشده می‌داند و در این باره می‌گوید: «من یکی از اعضای گروهی بودم که همان اوایل سال‌های 60 برای تصویب این رشته، تعیین گروه و ضوابط و شرایط آن، دور هم جمع می‌شدیم. در این باره در زمینه بنیه علمی کشور احساس کمبود می‌کردیم. بنابراین تصمیم گرفته شد این رشته راه‌اندازی شود. در این راستا سال 87 با پیگیری و اقتباس از ارائه این دوره در بهترین دانشگاه‌های دنیا توانستیم این سیلابس را در مقطع کارشناسی به تصویب برسانیم و در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی آن را ارائه کنیم. امکانات خیلی خوبی هم برای این رشته فراهم شد. اما ناگهان چندی پیش به ما ابلاغ کردند مقطع کارشناسی رشته مهندسی پرتو پزشکی منسوخ شده است.» عباسپور در پاسخ به این سوال که این تصمیم برچه اساسی گرفته شده است، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «ما هیچ اطلاعی از این موضوع که این تصمیم براساس چه متر و معیارهایی گرفته شده است، نداریم. از همان زمان مکاتبات‌مان را با وزارت علوم شروع و نامه‌ای هم به سازمان مرکزی ارسال کردیم. در این راستا سعی شد با وزارت علوم مکاتبات لازم انجام و وقفه‌ای پیش نیاید و ما همین امسال بتوانیم دانشجو بگیریم.» رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره دانشجویایی که هم‌اکنون در این مقطع تحصیل می‌کنند، گفت: «‌جای هیچ نگرانی برای دانشجویان نیست. مدرک تحصیلی لیسانس آنان مورد تایید وزارت علوم است و هیچ خدشه‌ای به آن وارد نخواهد شد. این رشته هم تایید شده ولی فقط طبق ابلاغیه جدید، در مقطع کارشناسی منسوخ اعلام شده اما برای مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری همچنان پذیرش وجود دارد و این ابلاغ فقط مخصوص مقطع کارشناسی است.» عباسپور با توجه به نیاز کشور به رشد و توسعه علمی کشور در برهه حساس کنونی درباره نیاز کشور به تربیت نیروی انسانی در این رشته می‌گوید: «دلایل زیادی وجود دارد که این رشته باید در مقطع کارشناسی وجود داشته باشد. نخست اینکه بهترین دانشگاه‌های دنیا این رشته را ارائه می‌دهند. نکته دوم اینکه علی‌الاصول وقتی رشته‌ای در مقطع دکتری و فوق‌لیسانس وجود دارد منطقی است‌ که ورودی کارشناسی هم وجود داشته باشد. نکته دیگر اینکه در هفت، هشت سالی که این رشته ارائه شده است فارغ‌التحصیلان خوبی در مهندسی پرتو پزشکی داشته‌ایم که با توجه به لزوم حضورشان در مراکز درمانی پرتو‌پزشکی، همه یا در بازار کار جذب شده‌اند یا توانسته‌اند در بهترین دانشگاه‌های کشور در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. پس این رشته نه‌تنها متقاضی زیادی دارد؛ بلکه اگر شرایط لازم برایش مهیا شود، بازار بسیار خوب شغلی در این زمینه وجود دارد؛ آن هم با تاکیدی که بزرگان کشور ما در تربیت نیروی انسانی در رشته‌های حساس دارند تا نیاز کشور در این زمینه کاملا مرتفع شود. تعجب ما از این است که با توجه به این نیاز، چرا رشته مهمی مثل مهندسی پرتو‌پزشکی اسیر اختلاف بین دو وزارتخانه می‌شود و دودش به چشم دانشجو می‌رود. به عقیده ما این تصمیم عجولانه‌ای است که به نفع کشور نیست.»

دانشجویان چه می‌گویند
مشکلی که وجود دارد، این است که وزارت علوم با ابلاغیه‌ای که صادر کرده، آینده تحصیلی و شغلی ما را به خطر انداخته است. بیشترین نگرانی ما این است که چه تضمینی وجود دارد وقت و هزینه‌مان در مقطع ارشد هم به همین دلیل از بین نرود؛ چون ممکن است فردا روزی دوباره وزیر علوم بگوید باید مقطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری هم منسوخ شوند. خیلی از دانشجویان مقطع لیسانس به عنوان کارآموز در مراکز پزشکی فعالیت دارند و اصلا اینطور نیست که بازار کار نداشته باشند. اما وقتی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ناگهان چنین تصمیمی می‌گیرند، تنها کسی که ضرر می‌کند دانشجو است. دانشگاه آزاد اسلامی واقعا بهترین امکانات از قبیل آزمایشگاه و... را برای دانشجویانش در نظر گرفته و ما شرایط بسیار خوبی از این بابت داریم. اما وقتی چنین مساله‌ای رخ می‌دهد هیچ مرکز پزشکی‌ای رغبت به استخدام دانشجویی که وزارت علوم آن را به رسمیت نمی‌شناسد، نخواهند داشت. مشکل دقیقا از همین‌جا شروع می‌شود که با این تصمیم، آینده شغلی ما به خطر می‌افتد. وسط اختلافاتی که بین نهادهای کلان کشور رخ می‌دهد آن کسی که قربانی می‌شود دانشجویی است که بعد از تحصیل قصد دارد به بازار کار بپیوندد. مسئولان با این کار نه‌تنها فرصت شغلی فراهم نمی‌کنند؛ بلکه همین فرصت‌ها را هم به دست خود از آنها می‌گیرند. واقعا باید صدای ما به گوش مسئولان وزارت علوم و البته وزارت بهداشت برسد تا شاید از این طریق جامعه پزشکی توجیه شود که رشته ما مهندسی است و خدشه‌ای به بازار کار آنها وارد نمی‌شود.

نویسنده : محسن بوالحسنی

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها