• ۱۲ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در هم‌اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی مطرح شد

گسترش هنرهای اصیل این مرز و بوم در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان

دکتر نامور مطلق گفت: دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان از ریزش هنرهای اصیل و زیبای این مرز و بوم جلوگیری می‌کند و موجب شکوفایی و گسترش آن می‌شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین هم‌اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی، با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی روز پنجشنبه با حضور اساتید، پژوهشگران، اعضای هیأت علمی و پیشکسوتان عرصه هنر در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد.

نامور مطلق: نظام متناسب آموزشی برای تربیت هنرمندان خلاق وجود ندارد

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان گفت: این نخستین هم‌اندیشی خوشبختانه مورد توجه و اقبال استادان و پژوهشگران عرصه آموزش هنر به‌خصوص دردمندان هنرهای بومی کشور قرار گرفت.

وی افزود: آسیب‌ها و کمبودهای گوناگونی موجب تضعیف هنرهای سنتی و بومی کشور شده‌اند، چنان که برخی از آن‌ها به نیستی تهدید شده‌اند. یکی از مهم‌ترین آسیب‌های این هنرها، نبود نظام متناسب آموزشی برای تربیت هنرمندان خلاق و مؤلف است.

نامورمطلق تصریح کرد: دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان برای احیا و به‌روزآوری نظام آموزشی متناسب راه‌اندازی شده است. این دانشگاه از ریزش و نیستی هنرهای اصیل و زیبای این مرز و بوم جلوگیری می‌کند و موجب شکوفایی و گسترش آن می‌شود.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان عنوان کرد: یکی از عناصر این نظام آموزشی، شیوه استاد-شاگردی است که در گذشته منشأ و خاستگاه آثار بی‌نظیری شده و در حال حاضر موزه‌های بزرگ جهان به داشتن آن‌ها به خود می‌بالند. این شیوه که مدت‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفته، اکنون موضوع اصلی مجموعه‌ای از نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها شده که نه‌تنها متن‌های گوناگون و تجربیات متفاوت این شیوه و دستاوردهای واقعی آن به طور دقیق شناسایی و بررسی شود، بلکه امکان به‌روزرسانی و دانشگاهی کردن آن را نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه دوره سرمستی و هم‌گرایی آموزش‌های غیربومی که وعده‌های بزرگی داده بودند، به سر رسیده و این شیوه استاد-شاگردی بدون اینکه بخواهد دیگر شیوه‌ها را نقض و انکار کند، بیش از پیش برای خود جایگاه و اعتبار کسب می‌کند.

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی دانشگاه استاد فرشچیان خاطرنشان کرد: هم‌اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی منطبق با افق انتظار استادان و پژوهشگران عرصه آموزش هنر بوده و امیدواریم که این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

ایمانی: دانشگاه فرشچیان فرصتی برای عجین کردن هنرهای سنتی و ادبیات روز است

محمدحسین ایمانی خوشخو در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه استاد فرشچیان در کنار فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، فرصت و فضای خوبی برای اساتید هنر است که با بحث و تبادل نظر بتوانند هنرهای سنتی را با ادبیات روز عجین کنند که برای نسل جوان جذابیت داشته باشد.

وی افزود: در این جلسه به ارائه چارچوب مفهومی معنویت در فلسفه هنر اسلامی با تأکید بر نظام استاد-شاگردی می‌پردازیم.

رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: از عناصر هنر اسلامی می‌توان به لذت، محاکات، خیال، تصویر و مابعدالطبیعه اشاره کرد.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: در شرایط فعلی از نظام استاد-شاگردی فاصله گرفته‌ایم که باید با الگوگیری از قدما در این قضیه فکر جدی کنیم. برای نسل جوان باید نظام استاد-شاگردی را به شکل درستی آموزش دهیم و در دانشگاه فرشچیان با پایلوتی که برای آن در نظر گرفته شده به این مهم دست پیدا می‌کنیم.

رحمتیان: هنرمند امروز باید زمینه ارتقای جایگاه هنر اسلامی را فراهم کند

غزاله رحمتیان استاد هنر دانشکده فنی شریعتی نیز در این جلسه اظهار کرد: فرشته در آثار هنری ایرانی نقش ویژه‌ای داشته که از ابداعات ایرانی است که با گذاشتن دو بال در کنار انسان حالت ملکوتی به فرشته می‌دهند.

وی افزود: تجسم خورشید یا شمسه جایگاه ویژه‌ای در هنر ایرانی دارد.

استاد هنر دانشکده فنی شریعتی بیان کرد: آداب معنوی در آموزش هنر در فرهنگ ایرانی از آثار خوب هنر است که نویسنده آن محمد خزایی است. هنرمند امروز با سرمشق از شاهکارهای هنرمندان عصر گذشته، باید زمینه‌ای فراهم کند که هنرهای سنتی اسلامی-ایرانی به جایگاه مطلوبی برسد.

رحمتیان تصریح کرد: هنرمند در خلق آثار هنری به عنصر احساس اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و با نگرش هنرمندانه و الهی به طبیعت می‌نگرد.

وی ادامه داد: هنرمند اگر با نگاه الهی به پیرامون اطراف خود نگاه کند، به آرامش معنوی قابل توجهی می‌رسد. باید در زمینه فرهنگ و هنرهای سنتی ایرانی توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. در دوره شاه عباس صفوی تحولات سیاسی موجب شد در هنر رکود به وجود بیاید اما او با نقاشی تک ورقی تحولی جدید را در نگارگری به وجود آورد.

داداشی: صناعت در جوامع سنتی با خرد‌جمعی رقم می‌خورد

ایرج داداشی عضو هیأت‌علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی اظهار کرد: با توجه به استعدادی که در زمینه هنرهای سنتی داریم، باید به نسل جوان آموزش‌های هنرهای سنتی را به طور ویژه یاد دهیم.

وی افزود: صناعت چیزی است که انسان‌ها در جوامع سنتی با خرد‌ جمعی می‌توانند آن را رقم بزنند.

عضو هیأت‌علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بیان کرد: پیامبری که وحی می‌آورد، صاحب صناعت است که در واقع بالاترین صناعت را دارد که شمولیت داشته و همه را در بر می‌گیرد و قرار است ‌که هنر اسلامی را به غایت الهی و سعادت برساند.

داداشی تصریح کرد: هنر باید ما را به کمال الهی برساند و بتوانیم به‌خوبی نقش خودمان در جامعه به عنوان هنرمند مسلمان ایرانی ایفا کنیم.

وی عنوان کرد: هنرهای سنتی باید در قالب نظام سلسله‌مراتب ارائه شود، باید ارتباط عمیق میان استاد و شاگرد شکل بگیرد. استاد باید برای شاگرد به عنوان خدای او باشد چرا که انسان خلیفةالله و جانشین خداست و استاد حکم خدا را برای او در رشته تحصیلی دارد.

عضو هیأت‌‌علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بیان کرد: در نظام استاد-شاگردی ابتدا فرد شاگرد نوآموز است، سپس شاگرد باتجربه شده و پس از گذراندن درجاتی خودش به مقام استادی می‌رسد. باید مراقب باشیم که هنرهای سنتی تحت تأثیر نگرش کنونی قرار نگیرد و با عقلانیت و خرد جمعی با آن برخورد شود.

بنی‌اردلان: هنر یعنی بتوانیم حقایق زیبای الهی را ترسیم کنیم

اسماعیل بنی‌اردلان عضو هیأت‌ علمی دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عنصر در تفکر دینی و شیعه، «تذکر» است و در قرآن خداوند به پیغمبر اکرم(ص) می‌فرماید که به امت خود تذکر بده و این تذکر به معنای یادآوری است.

وی افزود: ایرانی‌ها فکر فوق‌العاده‌ای دارند و اگر بخواهند از عوامل معنوی صحبت کنند از راه هنر به آن به خوبی می‌توانند بپردارند. ایرانی با هنر به حقایق مختلفی از عالم رسیده است. راه حقیقت منفک از زیستن نیست و هنر یعنی اینکه من بتوانم حقایق زیبای الهی را ترسیم و تبیین کنم.

بنی‌اردلان تصریح کرد: در هنرمندان و جامعه هنری وحدت خوبی وجود دارد. ما با طبیعت از نظر جسمانی و روحانی نزدیک هستیم. حقیقت طبیعت آشکار کردن گنجی است که در ما وجود دارد. باید به شیوه آموزش قدما نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها در مقوله هنر به جزئیات آن به طور کامل می‌پردازند، آن دسته از حقایقی که نمی‌توان آن را بیان کرد، ایرانی‌ها با هنر بیان می‌کنند.

محسنی: شیوه استاد-شاگردی در احیای هنر باید به طور ویژه پیگیری شود

محسن محسنی پژوهشگر فرش ایران گفت: دانشگاه فرشچیان یکی از دانشگاه‌های خوبی است که در حوزه هنر به تازگی تأسیس شده و افتخاری است که به نام استاد فرشچیان نامگذاری شده است. شیوه استاد شاگردی در احیای هنرهای ایرانی-اسلامی باید به طور ویژه پیگیری شود.

پژوهشگر فرش ایران بیان کرد: دانشگاه فرشچیان با ساختار استاد شاگردی بنا نهاده شده که امیدوارم در این زمینه به رشد قایل توجهی برسد.

آقامیری: دانشگاه استاد فرشچیان اساتید هنر را در کنار هم جمع کرده است

محمدباقر آقامیری استاد نگارگری تصریح کرد: نظام استاد-شاگردی در حال حاضر در دانشگاه‌ها به شکل درستی رعایت نمی‌شود.

استاد نگارگری بیان کرد: هنر یکی از صفات خداوند است و فرهنگ را می‌سازد. اگر در جامعه‌ای هنر پرورش داده شود جامعه سرشار از هنر خواهد شد.

آقامیری عنوان کرد: دانشگاه استاد فرشچیان ارزشگاهی است که اساتید هنر را در کنار هم جمع کرده تا فضایی برای پیگیری اصالتمان داشته باشیم.

سیفی: دانشگاه فرشچیان برای احیای نظام استاد-شاگردی تلاش می‌کند

ندا سیفی دبیر علمی هم‌اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر جامعه رو به رشدی تربیت و پرورش نسلی کارآمد و فرهیخته است. نظام آموزش هر کشور با بهره‌گیری از مجموعه ساختارها، اهداف و فرآیندها در پی تدوین اصول و چارچوبی مشخص برای نیل به یک برنامه منسجم آموزشی است.

دبیر علمی هم‌اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی بیان کرد: دانشگاه فرشچیان در راستای رسالت خود مبنی بر ارج نهادن و احیای نظام استاد-شاگردی جلسه هم‌اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی را برگزار کرد.

سیفی عنوان کرد: سیاست‌های آموزشی هر جامعه گرفته شده از پارادایم غالب آن جامعه بوده و خط مشی اصلی آن متضمن کیفیت رشد خواهد بود.

وی ادامه داد: با مطالعه تاریخ آموزش و پرورش ایران مشخص می‌شود که روند این آموزش به‌ویژه در بحث هنرهای دستی و آموختن حرفه به صورت سینه به سینه، از پدر به پسر و از استاد به شاگرد صورت می‌گرفته است.

دبیر علمی هم‌اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی تصریح کرد: در نظام استاد-شاگردی، شاگرد برای رسیدن به مقام استادی باید سطح‌ها و مراحل زیادی را پشت سر بگذارد و هنگامی که از همه این مراحل سربلند بیرون آمد، مجاز به استقلال بوده و این کارگاهی با دریافت «اجازه‌نامه» از استاد میسر می‌شد. در روش استاد-شاگردی، شاگرد به نوعی یک سالک بود که می‌بایست در نظام تربیتی و آموزشی استاد-شاگردی علاوه بر آموزش فنون و تکنیک‌ها، آداب و طریق معنوی و اخلاقی را نیز بیاموزد.

وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین اهداف این هم‌اندیشی می‌توان به منبع‌شناسی آموزش هنرهای سنتی، مطالعه و شناخت نظام آموزش استاد-شاگردی در هنر و آموزش با نظام‌ها، رویکردها و الگوهای مختلف در آموزش هنر اشاره کرد.

کاتب: ظرفیت اساتید هنر به‌خوبی استفاده نشده است

فاطمه کاتب رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) اظهار داشت: به رشته صنایع دستی در حوزه هنر علاقه‌ ویژه‌ای دارم و با کمک سازمان صنایع دستی اقدامات خوبی در دانشگاه الزهرا انجام داده‌ایم؛ راجع به معماری ایرانی کار‌ کرده و کتاب نیز چاپ کرده‌ام.

وی افزود: در مسجد شیخ لطف‌الله هنر ایرانی به صورت برجسته‌ای دیده می‌شود. ما باید قدر اساتیدی که در حوزه هنر هستند را بدانیم. آنان مثل جواهر هستند.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) بیان کرد: از اساتید هنر به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم و باید در زمینه استاد-شاگردی فکر اساسی و جدی صورت بگیرد. به زودی بزرگداشت اساتید هنر را در دانشگاه هنر برگزار می‌کنیم.

یاوری: هنرهای سنتی ایرانی صرفاً تکنیک‌گرا نیست

حسین یاوری پیشکسوت هنرهای سنتی اظهار کرد: نظام استاد-شاگردی در آموزش عالی هنرهای سنتی جایگاه و نقش مهمی دارد.

وی افزود: آموزش هنرهای سنتی در ایران فقط تکنیک‌گرا نبوده بلکه معرفت و اخلاق و رفتار نیکو را نیز یاد می‌دهد.

پیشکسوت هنرهای سنتی بیان کرد: مرام و معرفت و اعتقاد به خدا موجب می‌شود که هنر ماندگار شود؛ احترام و ارج نهادن استاد توسط شاگرد در دوران گذشته به طور ویژه وجود داشت اما نسل جوان به‌خوبی احترام استاد خود را ندارند.

رجبی: موازین استاد-شاگردی باید توسط اساتید هنر تبیین شود

محمدعلی رجبی استاد هنر دانشگاه شاهد گفت: موازین و مراتب آموزش به روش استاد-شاگردی در هنر اسلامی باید توسط اساتید هنر تبیین شود. در نظام تعلیم و تربیت، استاد درس می‌دهد، علم می‌آموزد و تربیت می‌کند.

استاد هنر دانشگاه شاهد بیان کرد: استاد باید کلاس درس را با نام و یاد خدا آغاز کند و با نام او به پایان ببرد. در خواندن قرآن کریم هر سوره را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می‌کنیم و با صدق الله العلی العظیم پایان می‌بریم. اگر شاگردی در محضر استادی بماند و آن استاد، شاگرد خود را قبول داشته باشد افتخار بزرگی است، من افتخار می‌کنم که شاگرد استاد فرشچیان هستم.

وی خاطرنشان کرد: اساتید به شاگردانشان فقط ‌در برخی حوزه‌ها اجازه می‌دادند، مثلاً در حوزه نقاشی، استاد به شاگردش فقط اجازه می‌داد که آبرنگ را به هنرآموزان یاد دهد.

عضو فرهنگستان هنر تصریح کرد: در کلاس درس هنرهای سنتی باید شاگرد به پوشش خود اهمیت دهد و با شیوه اسلامی- ایرانی باید لباس بپوشد.

آزموده: حکایتی که از هنر باید دیده شود وجود ندارد

بهمن آزموده پیشکسوت هنر چوب گفت: حکایتی که از هنر باید دیده شود، وجود ندارد. در زمینه هنر سفال‌گری حمایتی از طرف دولت نمی‌شود و باید فکری اساسی در مورد این قضیه کرد.

پیشکسوت هنر چوب بیان کرد: در ترکیه، آثار هنری ایرانی روی شیشه، لعاب و سفال را می‌بینیم که واقعاً جالب است. آثار برجسته هنری باید در کشور خودمان باشد، در عرصه هنر به مدیران دلسوز و متعهد هنری نیازمندیم.

رضایی‌نبرد: پژوهش درباره استاد فرشچیان ضروری است

امیر رضایی‌نبرد پژوهشگر هنر گفت: استاد محمود فرشچیان نمونه برجسته آموزش هنرهای سنتی است.

وی افزود: آموزش هنرهای سنتی در قالب نظام استاد ـ شاگردی با توجه به کارکردهای سوء و دستاوردهای نه‌چندان مؤثر و مطلوب آموزش‌های آکادمیک، در شرایط فعلی نیاز است که توسط استادان و هنرمندان دنبال شود.

پژوهشگر هنر بیان کرد: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در مورد استاد فرشچیان کم بوده که امیدواریم با تأسیس دانشگاه فرشچیان، استادان و هنرمندان بیشتر به شخصیت و هنر او بپردازند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی:

وجدان را دستگیر نکنید

حسن بهشتی‌پور:

توپ در زمین اروپا

ابوالفضل ظهره‌وند:

تعهدات در حال متوازن شدن است

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها