• ۹ بازدید
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
نگاهی به استادان پراستناد استان فارس

اساتید شیراز قطب میکروبیولوژی را ساختند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، استان فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین استان‌ کشور جزء یکی از پرواحدترین دانشگاه‌های آزاد اسلامی است و 24 واحد دارد. اعضای هیات‌علمی دانشگاه، جزء اصلی‌ترین مولفه‌های یک دانشگاه هستند که می‌توانند در اعتلای دانشجویان و بالا بردن کیفیت آموزش نقش موثری داشته باشند. در بررسی استادان پراستناد دانشگاه‌های آزاد اسلامی، این‌بار سراغ استان فارس رفته‌ایم.

محمود روستا/ واحد بیضا

محمود روستا به‌عنوان پراستنادترین استاد استان فارس شناخته شده است. او در رشته مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر تحصیل کرده و در حال حاضر به‌عنوان عضو هیات‌علمی واحد بیضا دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس فعالیت می‌کند. او استناد 1448، شاخص اچ‌ایندکس 21 و شاخص i10 حدود 31 را کسب کرده است. از او در سال 2014 مقاله‌ای منتشر شده که 211 مرتبه به آن استناد شده است. موضوع این مقاله بهینه‌سازی حذف فراصوت از متیلن آبی توسط نانوذرات طلای پوشیده‌شده با کربن فعال با استفاده از روش طراحی آزمایشی است. این نانومواد با استفاده از روش‌های متفاوتی چون SEM، XRD و BET تشخیص داده می‌شوند. اثرات متغیرهایی چون PH، غلظت اولیه رنگ، مقدار ماده جاذب، دما و زمان سانتریفیوژ در خروج متیلن آبی در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته و با استفاده از طرح کامپوزیت مرکزی و شرایط بهینه آزمایشی با عملکردی مطلوب در ترکیب با روش سطحی قرار دارند.

محمد کارگر/ واحد جهرم

محمد کارگر در رشته میکروبیولوژی تحصیل کرده و درحال حاضر پروفسور میکروبیولوژی و عضو هیات‌علمی گروه میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، واحد جهرم است. او با کسب استناد 1171، شاخص اچ‌ایندکس 19 و شاخص i10 حدود 44 توانسته به‌عنوان دومین استاد پراستناد استان کرمان معرفی شود. او در سال 2009 مقاله‌ای با عنوان نظارت محیطی بر انتروویروس‌های غیرفلج‌کننده در ایران ارائه داده که توانسته استناد 52 را کسب کند. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده که انتروویروس‌ها طی چند هفته در مدفوع پراکنده می‌شوند، بنابراین بسیاری از ویروس‌های تولیدشده تا مدت‌ها حالت عفونی خود را در محیط‌زیست حفظ می‌کنند. با تشخیص انتروویروس‌ها در نمونه‌های محیط‌زیستی و فاضلاب شهری می‌توان به چرخه زندگی این ویروس و نسبت تقریبی افراد آلوده‌شده به این ویروس در جامعه پی برد و از آنها  به‌عنوان شاخص‌های مناسبی برای نظارت بر محیط‌زیست استفاده کرد.

سید‌حسین اسدپور/ واحد مرودشت

سید‌حسین اسدپور جـــزء استــــادان پراستنـــــاد استان فارس است و در حال حاضر، به عنوان عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت فعالیت دارد. او با کسب استناد 1066، شاخص اچ‌ایندکس 19 و شاخص i10 حدود 29 سومین استاد پراستناد استان فارس شناخته می‌شود. او در سال 2013 مقاله‌ای با عنوان «کنترل فازی بی‌ثباتی نوری و چندسطحی با استفاده از یکپارچگی چرخشی در موج‌بر کوآنتومی» ارائه کرد که توانست 91 مرتبه مورد استناد قرار گیرد. این مقاله به بررسی در موج‌بر کوآنتومی GaAs با میدان‌های نوری قطبی‌شده و عمودی، اثر یکپارچگی چرخشی بر بی‌ثباتی نوری و چندسطحی پرداخته است. در این مقاله نشان داده شده است که بی‌ثباتی نوری و چندسطحی به فاز نسبی بین میدان‌های به کاررفته بسیار حساس هستند.

نیاز بارانی/ واحد جهرم

نیاز بارانی چهارمین اســــتاد پراستناد دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، واحد جهرم است. او با کسب استناد کلی 753، شاخص اچ‌ایندکس یک و شاخص i10 حدود یک توانسته این رتبه را از آن خود کند. از او مقاله‌ای در سال 2002 منتشر شده که در مجموع 753 مرتبه مورد استناد قرار گرفته است. موضوع این مقاله، تاثیر رژیم هندی و مدیترانه‌ای در پیشرفت بیماری‌های عروق کرونر قلب به‌ویژه در بیمارانی است که خطر بیشتری آنها را تهدید می‌کند: آزمایش تصادفی است. بروز سریع بیماری‌های عروق کرونر قلب در مردمان آسیای جنوبی با توجه به عوامل پرخطر معمول قابل‌توجیه نیست. در بررسی اثرات محافظ قلبی و عروقی رژیم غذایی مدیترانه‌ای، محققان دریافتند این رژیم‌ غذایی سرشار از ماده اسید‌آلفا لینولنیک است. آنها به بررسی مزایای این رژیم غذایی برای بیماران در معرض خطر  عروق کرونر قلب پرداخته‌اند. در این مقاله بیش از هزار بیمار مبتلا به نوعی آنژین قلبی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

محمدرضا کازرانی‌وحدانی/ واحد مرودشت

محمدرضا کازرانی‌وحدانی عضــــو هیـــات‌علــــمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت است که در حوزه‌های تخصصی مانند الکترومغناطیس، آلتراسونیک و... مطالعاتی را انجام داده است. او با کسب استناد 683، شاخص اچ‌ایندکس 11 و شاخص i10 حدود 12 پنجمین استاد پراستناد استان فارس به شمار می‌رود. پراستنادترین مقاله او به مقاله‌ای برمی‌گردد که در سال 2009 ارائه داده و تاکنون 156 مرتبه به آن استناد شده است. موضوع این مقاله «ویژگی‌های خطی و غیرخطی‌دهنده هیدروژنیک در نقاط کوآنتومی عدسی‌شکل» است. توابع موج الکترونیکی به صورت تحلیلی به دست می‌آیند و مقادیر خاص انرژی به صورت عددی محاسبه می‌شوند. از فرمول ماتریکس چگالی برای محاسبه ضریب جذب تنظیم خطی و غیرخطی AC و تغییر در شاخص‌های انعکاسی RI به صورت تحلیلی استفاده می‌شود. تاثیر اندازه LSD و شدت نوری در AC و RI مورد ارزیابی قرار گرفته است. AC و RI به‌شدت تحت‌تاثیر شدت نوری و اندازه LSD قرار دارد.

فرشید کفیل‌زاده/ واحد جهرم

فرشید کفیل‌زاده در رشته زیست‌شناسی تحصیل کرده و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، گروه میکروبیولوژی است. او با کسب استناد 633، شاخص اچ‌ایندکس 14 و شاخص i10 حدود 20 توانست به‌عنوان ششمین استاد پراستناد استان فارس شناخته شود. او در سال 2007 با ارائه مقاله‌ای با عنوان «شبکه‌سازی برای غلبه بر هپاتیت‌های ویروسی در خاورمیانه و آسیای مرکزی: شبکه هپاتیت آسیایی» توانست 56 مرتبه مورد استناد قرار گیرد. در این مقاله به بیماری مزمن کبدی اشاره شده است که یکی از چالش‌های مهم در دنیای امروز است. در این میان، بیماری‌های عفونی ویروسی هپاتیت B (HBV) و هپاتیت C (HCV) از مهم‌ترین‌ها هستند که مهم‌ترین علل بیماری‌های کبدی به شمار می‌روند. عفونت HBV یکی از مشکل‌های بهداشت جهانی است که حدود دومیلیون نفر را در دنیا آلوده کرده است؛ حدود 350 میلیون نفر هم از عفونت HCV رنج می‌برند. هپاتیت مزمن B بیش از 400 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده است.

بهروز کرمی/ واحد مرودشت

بهروز کرمی در رشته مهندسی مکانیک تحصیـــــل کــــــرده و درحال حاضر هم به‌عنوان عضو هیات‌علمی دانشـــــگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در گروه مهندسی مکانیک مشغول تدریس است. او با کسب استناد 621، شاخص اچ‌ایندکس 15 و شاخص i10 حدود 20 توانسته در مقام هفتم پراستنادترین استادان استان فارس جای گیرد. او در سال 2018 مقاله‌ای با عنوان «رویکرد متغیر برای پراکندگی موجی در نانوساختارهای منحنی دوطرفه ناهمگون براساس نظریه‌ گرادیان جدید غیرمحلی پوسته با تابع مرتبه بالا» ارائه داد که استناد 50 را از آن خود کرد. در این مقاله، برای مطالعه روی نانوساختار منحنی دوطرفه به‌عنوان مدلی کوآنتومی، نظریه تغییرشکل برشی جدید مرتبه بالا وابسته به اندازه ارائه شده است. برای تاثیرات اندک، نظریه کشش گرادیان نانومحلی مورد اجرا درآمده است.

مجید فلاح‌زاده/ واحد جهرم

مجید فلاح‌زاده از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، واحد جهرم و دانشیار گروه حشره‌شناسی کشاورزی این واحد دانشگاه است. او با کسب استناد 604، شاخص اچ‌ایندکس 10 و شاخص i10 حدود 14 در رده هشتمین استاد پراستناد استان فارس قرار گرفته است. از او مقاله‌ای با عنوان زیست‌شناسی و مدیریت و کنترل حشره «خستر آردپوش» در تاکسان‌ها در سال 2012 منتشر شده است که تاکنون توانسته استناد 123 را از آن خود کند. خسارت‌های اقتصادی که به دنبال آلودگی‌های ناشی از حشره «خستر آردپوش» تاکسان‌ها به بار می‌آید، طی یک دهه گذشته به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. تلاش‌های مختلفی برای بهبود استراتژی‌های کنترلی و درک بهتر از زیست‌شناسی و اکولوژی این حشره صورت گرفته است. این حشره به این دلیل «خستر آردپوش» نام گرفته که بدن آن با موادی شبیه پودر پوشیده شده است.

علیرضا انوری/ واحد فیروزآباد

علیرضـــا انــــــوری دارای مــــدرک دکتری مهندسی صنایــــع و سیستم‌هاست و در حال حاضر عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد است. او با کسب استناد 534، شاخص اچ‌ایندکس 11 و شاخص i10 حدود 12 نهمین استاد پراستناد استان فارس به شمار می‌رود. مقاله‌ای از او در سال 2011 منتشر شده که تاکنون 117 مرتبه به آن استناد شده و پراستنادترین مقاله او لقب گرفته است. این مقاله درباره مطالعه روی مدیریت کیفیت و تولید ناب از طریق رویکرد تفکر ناب است. تولید ناب از سیستم تولید تویوتا نشأت می‌گیرد. انواع تولید ناب ازقبیل TQM اساسا در صنعت خودروسازی ژاپن راه‌اندازی شده اما تکامل آنها بیشتر در غرب بوده است. هدف از این مقاله به سرانجام رساندن مطالعه‌ای قیاسی بین مدیریت کیفیت کلی و تولید ناب با تاکید رویکرد تفکر ناب است.

نازی بهاری/ واحد جهرم

نازی بهاری از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم است که با کسب استناد 500، شاخص اچ‌ایندکس یک و شاخص i10 حدود یک در رده دهمین استاد پراستناد استان فارس قرار گرفته است. از او مقاله‌ای در سال 1997 میلادی منتشر شده که تاکنون 500 مرتبه به آن استناد شده است.  موضوع این مقاله پیرامون ارتباط بین زگیل‌های انسانی ویروس 6 یا HHV-6 با ام‌اس: افزایش واکنش IgM با آنتی‌ژن اولیه HHV-6 و تشخیص سرم DNA HHV-6 است. این مقاله به این نکته اشاره می‌کند که ویروس‌ها در علت‌شناسی ام‌اس نقش دارند. این مقاله برپایه علت‌شناسی شواهد قرارگرفتن کودکان در معرض عوامل عفونی و افزایش بیماری‌های عفونی ویروسی؛ ارتباط جغرافیایی استعداد ابتلا به بیماری‌ با شواهد خوشه‌بندی ام‌اس و... انجام گرفته است. بخش بیشتر این تحقیقات به افزایش چگالی محلولی آنتی‌بادی‌ها نسبت به ویروسی خاص اشاره می‌کند، در حالی که بخشی از آن هم جداسازی ویروس از ماده ام‌اس را مدنظر قرار داده است.

* نویسنده : ندا اظهری روزنامه‌نگار