Farheekhtegan Farheekhtegan

یکشنبه، 28 بهمن 1397
  • دانشگاه
    • سرویس دانشگاه
      حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

      حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

      معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد

      معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد

      دانشگاه آزاداسلامی قهرمان لیگ برتر بدمینتون بانوان باشگاه‌های کشور شد

      دانشگاه آزاداسلامی قهرمان لیگ برتر بدمینتون بانوان باشگاه‌های کشور شد

      در اولین همایش علمی «چهار دهه رهبری انقلاب اسلامی ایران» چه گذشت؟

      در اولین همایش علمی «چهار دهه رهبری انقلاب اسلامی ایران» چه گذشت؟

    • یادداشت دانشگاه
      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      انقلاب فاطمی

      انقلاب فاطمی

      اهمیت اعتماد‌سازی میان دانشگاه، جامعه و صنعت

      اهمیت اعتماد‌سازی میان دانشگاه، جامعه و صنعت

    • اخبار آنلاین دانشگاه
      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

  • سیاست
    • سرویس سیاست
      انقــلابِ جــوانــان

      انقــلابِ جــوانــان

      بیانیه گام دوم انقلاب و 6 ویژگی تمایزبخش

      بیانیه گام دوم انقلاب و 6 ویژگی تمایزبخش

      چرا فرمان جوان‌گرایی؟

      چرا فرمان جوان‌گرایی؟

      اتاق فکر عملیات‌های تروریستی کجاست؟

      اتاق فکر عملیات‌های تروریستی کجاست؟

    • یادداشت سیاست
      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

      غرب آسیا؛ اگر انقلاب اسلامی ایران نبود؟

      غرب آسیا؛ اگر انقلاب اسلامی ایران نبود؟

    • اخبار آنلاین سیاست
      صبر جمهوری اسلامی در برابر عربستان و امارات به سر آمده/ پاکستان هزینه حمایت از تروریست‌ها را باید بپردازد

      صبر جمهوری اسلامی در برابر عربستان و امارات به سر آمده/ پاکستان هزینه حمایت از تروریست‌ها را باید بپردازد

      در بحث لایحه پالرمو باید مصالح و عزت مردم و کشور را رعایت کنیم/ آیا واقعا مصلحت است که با طلب‌های قلدرمابانه کشورهای غربی همراهی شود؟

      در بحث لایحه پالرمو باید مصالح و عزت مردم و کشور را رعایت کنیم/ آیا واقعا مصلحت است که با طلب‌های قلدرمابانه کشورهای غربی همراهی شود؟

      «رئیسی» به جای «آملی‌لاریجانی» سکان‌دار قوه قضائیه می‌شود

      «رئیسی» به جای «آملی‌لاریجانی» سکان‌دار قوه قضائیه می‌شود

      تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» مجدداً به آینده موکول شد

      تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» مجدداً به آینده موکول شد

  • فرهنگ و هنر
    • سرویس فرهنگ و هنر
      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      سـبقـت آزاد!

      سـبقـت آزاد!

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

    • یادداشت فرهنگ و هنر
      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      نقد اجتماعی با دروغ

      نقد اجتماعی با دروغ

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

    • اخبار آنلاین فرهنگ و هنر
      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

  • جامعه
    • سرویس جامعه
      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

      بحران گم کردن اولویت‌ها

      بحران گم کردن اولویت‌ها

      دوگانه‌های بازی‌های مجازی

      دوگانه‌های بازی‌های مجازی

    • یادداشت جامعه
      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

    • اخبار آنلاین جامعه
      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

  • اقتصاد
    • سرویس اقتصاد
      الگوی تجارت خارجی ایران

      الگوی تجارت خارجی ایران

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

      بازخوانی ۳ تجربه دنیا برای افزایش قدرت خرید

      بازخوانی ۳ تجربه دنیا برای افزایش قدرت خرید

    • یادداشت اقتصاد
      چالش اعتماد در نظام بانکی

      چالش اعتماد در نظام بانکی

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      ابهامات بودجه سال آینده

      ابهامات بودجه سال آینده

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

    • اخبار آنلاین اقتصاد
      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

  • جهان شهر
    • سرویس جهان شهر
      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      فـیلـم ورشــو

      فـیلـم ورشــو

      بازگشت داعش به خانه

      بازگشت داعش به خانه

    • یادداشت جهان شهر
      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

    • اخبار آنلاین جهان شهر
      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

  • ورزش
    • سرویس ورزش
      به ما توصیه نشده که معترضان را اخراج نکنیم/ در شرایط عادی باید بیشتر کارت می‌دادم/ بازیکنان ما از قضیه اعتراض در بازی با ژاپن درس نگرفته‌اند

      به ما توصیه نشده که معترضان را اخراج نکنیم/ در شرایط عادی باید بیشتر کارت می‌دادم/ بازیکنان ما از قضیه اعتراض در بازی با ژاپن درس نگرفته‌اند

      دایره سقوط

      دایره سقوط

      زمانپور: آنالیزمان جواب داد

      زمانپور: آنالیزمان جواب داد

      بـد و بـدتـــر!

      بـد و بـدتـــر!

    • یادداشت ورزش
      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      اینجا پایان نیست

      اینجا پایان نیست

    • اخبار آنلاین ورزش
      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

  • اندیشه
    • سرویس اندیشه
      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

      مساله او استقلال،‌ آزادی و عدالت بود

      مساله او استقلال،‌ آزادی و عدالت بود

    • یادداشت اندیشه
      سینما و فلسفه‌های شرقی

      سینما و فلسفه‌های شرقی

      پرسه در مه

      پرسه در مه

      به مناسبت یک جشنواره

      به مناسبت یک جشنواره

      بی‌آرمانی جرم است

      بی‌آرمانی جرم است

    • اخبار آنلاین اندیشه
      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

  • دانش
    • سرویس دانش
      انقراض در کمین حشرات

      انقراض در کمین حشرات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      هزار توی مغز

      هزار توی مغز

      سفر به اعماق یخ‌ها

      سفر به اعماق یخ‌ها

    • یادداشت دانش
      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

    • اخبار آنلاین دانش
      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

  • تماشا
    • سرویس تماشا
      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

      تطهیر یک هیولا

      تطهیر یک هیولا

      از کاباره تا کاخ سفید

      از کاباره تا کاخ سفید

      نقش‌ چلیپا بر سینمای علی حاتمی

      نقش‌ چلیپا بر سینمای علی حاتمی

    • یادداشت تماشا
      بنفشه مصنوعی

      بنفشه مصنوعی

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

      در ستایش حرکت به «قصر شیرین»

      در ستایش حرکت به «قصر شیرین»

    • اخبار آنلاین تماشا
      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      حسین محب اهری درگذشت

      حسین محب اهری درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

  • شهر
    • سرویس شهر
      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      روی خط نقد رئیس

      روی خط نقد رئیس

      درآمد هم با آلودگی هوا و ترافیک کم شد

      درآمد هم با آلودگی هوا و ترافیک کم شد

    • یادداشت شهر
      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      با بنزین سَر می‌بُرند

      با بنزین سَر می‌بُرند

      مسائل شهردار جدید

      مسائل شهردار جدید

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

    • اخبار آنلاین شهر
      تهران چند آپارتمان دارد؟

      تهران چند آپارتمان دارد؟

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

  • حوادث
    • سرویس حوادث
      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      بحران بعد از زلزله

      بحران بعد از زلزله

      بوی زلزله می‌آید

      بوی زلزله می‌آید

    • یادداشت حوادث
      زلزله در کمین است مراقب باشید

      زلزله در کمین است مراقب باشید

      وقتی همه خوابیم

      وقتی همه خوابیم

      فراموش‌شدگان یورت

      فراموش‌شدگان یورت

      راهکار کاهش تصادفات

      راهکار کاهش تصادفات

    • اخبار آنلاین حوادث
      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

  • آرشیو
    • آرشیو عکس
    • آرشیو دانشگاه
    • آرشیو سیاست
    • آرشیو فرهنگ و هنر
    • آرشیو جامعه
    • آرشیو اقتصاد
    • آرشیو جهان شهر
    • آرشیو ورزش
    • آرشیو اندیشه
    • آرشیو دانش
    • آرشیو تماشا
    • آرشیو شهر
    • آرشیو حوادث
  • دانشگاه
  • سیاست
  • فرهنگ و هنر
  • جامعه
  • اقتصاد
  • جهان شهر
  • ورزش
  • اندیشه
  • دانش
  • تماشا
  • شهر
  • حوادث
  • عکس
Farheekhtegan
انتقام روشنفکری از درخونگاه
صفحه نخست
تماشا
چرا نگاه سینمای میانمایه روشنفکری به «جنوب شهر» واقعی نیست؟

انتقام روشنفکری از درخونگاه

دوشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ نظرات ۲۷۲

Telegram WhatsApp Facebook Twitter Google+ LinkedIn
کسانی که «یک خانواده محترم» را دیده‌اند، حتی بدون دیدن «درخونگاه» هم می‌توانند حدس بزنند که با چه جور فیلمی طرف هستند. البته سیاوش اسعدی برعکس بچه‌های محله‌ای که درباره‌شان فیلم ساخته، اصلا جگر ندارد و نمی‌تواند حرفش را صریح بزند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اگر بچه محل‌ها رخصت بدهند، می‌خواهم در این چند خط، نماینده آن جنوب‌شهر خونگرم و اصیل و فهم ناشده و نادیده انگاشته و مظلومی باشم که سینمای ونک به بالا و نه چیزی که دیگر بتوان به راحتی آن را سینمای ایران نامید، به آن توهین می‌کند، تحقیرش می‌کند، ارزش‌هایش را در جهان کاذب و یکی دو ساعته‌ای که جهت اکران در سالن‌هایی مثل کوروش و مگامال خلق می‌شوند، جعل می‌کند و در غیبت یک نماینده واقعی از بچه‌های پایین، هر انگ و ننگی به آنها می‌چسباند. «درخونگاه» واقعی، نام فیلم سیاوش اسعدی و جهانی که او خلق کرده نیست، نام یکی از محلات جنوب‌شهر تهران است. بچه‌های درخونگاه دوآتشه هستند نه میانمایه؛ و این خصوصیت، خاری در چشم آدم‌های میانمایه است. بچه‌های درخونگاه غلیظ هستند؛ در هر چیزی؛ چه مذهبی باشند، چه لات، چه اهل درس و چه اهل کار. شاید در اینجا خلافکار زیاد باشد اما جرایم آنها سرجمع به اندازه یکی از بعضی بچه‌های ونک به بالا نیست و عموما به خودشان صدمه می‌زنند نه بیت‌المال. مذهبی‌های درخونگاه از مذهب هیچ رقمه کاسبی ندارند و واقعا قبولش دارند که مذهبی‌اند.

تحصیلکرده‌های درخونگاه به زور مدارس چند میلیونی و کلاس‌های با کلاس کنکور وارد دانشگاه نشده‌اند. درخونگاهی‌هایی که اهل کار هستند، اساسا در تمام زندگی بوی رانت به مشام‌شان نخورده و جان کنده‌اند و در سبد نان حلال ریخته‌اند. درخونگاه واقعی این است، نه محله‌ای که سیاوش اسعدی در فیلمش نشان می‌دهد. سینمای ایران که دیگر سخت می‌شود آن را سینمای همه ایران نامید، به وضعی رسیده که یا از مناطق متری ۲۰میلیون تومانی، پایین‌تر نمی‌آید، یا قالب روابط و دغدغه‌های آن مناطق را برمی‌دارد و به شکلی نچسب روی مناطق پایین‌تر یا حتی شهرستان‌ها می‌گذارد و فکر می‌کند که فیلم غیرتهرانی و غیربالاشهری ساخته یا مثل این‌یکی، می‌آید به پایین و یک‌سره توهین می‌کند. محلات جنوب شهر سینمایی‌تر هستند و سینمای ونک به بالا که در روزمرگی کسالت‌آور و هندسه خشک و رنگ‌پریده یک فرهنگ عاریه‌ای، چیزی برای سینمایی بودن پیدا نکرده، گاهی در جست‌وجوی رنگ و لعاب به جنوب شهر می‌آید اما تقریبا هربار که آمده فقط توهین کرده و رفته است. البته سینمای ایران این نبود، کم‌کم این شد.

فیلم سیاوش اسعدی داستان خانواده‌ای است که برادرانی دوقلو داشته به نام‌های مهدی و رضا و خواهری که معلم بوده است. مهدی به جنگ رفته و حالا که سه سال از پذیرش قطعنامه گذشته، هنوز برنگشته است و رضا ۸ سال به ژاپن رفته بود تا کار کند. داستان با بازگشت رضا به خانه شروع می‌شود. او طی تمام این سال‌ها هر چه کار می‌کرد را برای مادرش می‌فرستاد تا پس‌انداز کند و پس از بازگشت بتواند با این پول‌ها یک کاسبی راه بیندازد. خانواده رضا یک سال قبل از بازگشت او شایعه مرگش در ژاپن را به شکلی خودخواسته باور کردند تا بتوانند سراغ پول‌های او بروند. پدر رضا با این پول‌ها کلکسیون قوری‌هایش را تکمیل کرد و یک زن جوان، هم‌سن دخترش گرفت. خواهر رضا با این پول‌های ماه‌عسل به شمال رفت و ویلایی دو طبقه اجاره کرد و دوربین عکاسی خرید تا به قول ما امروزی‌ها عکس‌های لاکچری بگیرد و مقداری از پول هم در سرمایه‌گذاری داماد تازه‌وارد خانواده روی قاچاق دارو از بین رفت و خلاصه کل پول‌ها این‌طوری دود و نابود شد. خانواده رضا وقتی که او می‌آید، به امید اینکه دوباره به ژاپن باز خواهد گشت سعی می‌کنند لاپوشانی کنند و قصه را نگویند تا اینکه صاحب‌المال بالاخره بو می‌برد و بعد از یک نزاع خونین خانوادگی، به خانه یک روسپی که در همین چند وقت با آن آشنا شده بود، پناهنده می‌شود.

رضا که در طول فیلم به‌شدت قدرتمند و بزن‌بهادر نشان داده شده بود، در هوای بارانی از خانه پدری‌اش تا منزل آن روسپی پیاده می‌رود و به علت خیس شدن در آنجا می‌میرد! خواهر رضا که به عبارتی یک خواهر شهید جنوب‌شهری هم هست، معلم بوده اما سه سال است که کار نمی‌کند. می‌گوید بمب خورده وسط مدرسه‌شان و هنوز آنجا را نساخته‌اند، یعنی ظاهرا درس و مدرسه در مملکت تعطیل است و هرجا که مدرسه‌ای خراب شده، حتی در پایتخت، بچه‌ها و معلم‌های مدرسه جای دیگری نرفته‌اند تا درس بخوانند. برادر دوقلوی رضا اصلا در فیلم نیست و فقط نام اوست که شنیده می‌شود. این برادر می‌تواند مخاطب را یاد برادر شهید خانواده‌ای بیندازد که در «یک خانواده محترم» نمایش داده شد.

کسانی که «یک خانواده محترم» را دیده‌اند، حتی بدون دیدن «درخونگاه» هم می‌توانند حدس بزنند که با چه جور فیلمی طرف هستند. البته سیاوش اسعدی برعکس بچه‌های محله‌ای که درباره‌شان فیلم ساخته، اصلا جگر ندارد و نمی‌تواند حرفش را صریح بزند. او ابتدای تیتراژ می‌نویسد که فیلم را به مسعود کیمیایی پیشکش کرده، به فیلمسازی که لااقل یکی‌دو دهه با نگاهی عاشقانه به ارزش‌های جنوب‌شهر فیلم می‌ساخت. سینمای کیمیایی، سینمای رفاقت و عشق و غیرت بود اما رفاقت در فیلم اسعدی یعنی اینکه رضا برای دوستش، دوستی که بر اثر قال گذاشته شدن توسط او و نیز رکب خوردن توسط پدر خودش(پدری که لابد مثل پدر رضا خودخواه بوده) حالا در تیمارستان است، یک روسپی جور کند و عشق یعنی اینکه رضا همان روسپی را که چند روز پیش برای رفیقش برده بود، پناه خودش قرار بدهد. غیرت جنوب‌شهری، مردانگی جنوب‌شهری، رفاقت و برادری جنوب‌شهری و تمام چیزهای دیگری که در محلاتی مثل درخونگاه وجود دارند، به همین شکل در این فیلم، اسعدی‌زده می‌شوند و درنهایت یک تصویر مفت‌خور، ابله، شیاد، خودخواه، دورو و بی‌مایه از مردم آن منطقه باقی می‌ماند که یعنی اگر در طبقه پایین‌تر قرار گرفته‌اند، لابد نهایت استحقاق‌شان همین بوده است. سینمایی که تمام مخاطبان آن در تهران و مقداری هم در چند شهر بزرگ دیگر متمرکز شده و سالن‌های بزرگ و پول‌ساز یا درست‌تر است که گفته شود آمارسازش، در مناطق اعیان‌نشین قرار دارند، نه‌تنها به لحاظ منطق اقتصادی فشل است و دخل‌وخرج آن جور در نمی‌آید و با آمارسازی و تظاهر باید خودش را زنده جلوه بدهد، بلکه رفته‌رفته حسود هم می‌شود. حسادت به تمام آن جوهره‌ای که در مردمان پایین‌محله‌ها و شهرستان‌های ایران وجود دارد و با پول خریدنی نیست، حسادت به توانایی ادای این جمله که «هرچیز دارم، زحمت و تلاش خودم بوده»، حسادت به پرواز موتورسیکلت‌ها به همسایه‌هایی که گاهی جای رفتن تا در مغازه، زنگ خانه همسایه را می‌زنند و نان و پیاز و پنیر و یخ و لوبیا می‌گیرند، حسادت به احوالپرسی‌های روزمره که کوچه را بند می‌آورند و حسادت به پس‌کوچه‌هایی که نام‌شان را از بچه‌های همین محله دارند.
 

 

سیاوش اسعدی، کارگردان فیلم سینمایی «درخونگاه»:

«درخونگاه» نماد طبقه فرودست است

گفت‌وگوی ما با سیاوش اسعدی، کارگردان «درخونگاه»، مقداری از آنچه می‌خوانید طولانی‌تر بود اما کار به چالش و جنجال کشید، هم نتوانست بیشتر ادامه پیدا کند و هم بخش‌هایی از آن قابل انتشار نبود. اسعدی که پیش از این گفت‌وگو به دلیل نقدهایی که مخاطبان و منتقدان از مضمون کارش کرده بودند، مقداری عصبی بود، در همین بخش قابل انتشار مصاحبه می‌گوید که «درخونگاه» نمادی از طبقه فرودست است و می‌گوید که درباره دو برادری است که یکی از آنها را اصلا در فیلم نمی‌بینیم و فقط نامش برده می‌شود. راجع‌به توهین‌هایی که گفته می‌شود فیلم اسعدی به مردم فرودست داشته، او می‌گوید این کاراکترها عمدا چنین رفتار‌هایی نکرده‌اند و هر چه بوده از سر نادانی بوده درحالی که خودش چند جمله قبل گفته بود این محله نمادی از طبقه فرودست است.

چرا اسم این فیلم را «درخونگاه» گذاشتید؟

 برای اینکه قصه در محلی به نام درخونگاه اتفاق می‌افتد.

چرا اصرار داشتید محله درخونگاه باشد؟

برای اینکه قصه یک طبقه فرودست است و ترجیح دادم قصه‌اش در طبقه فرودست شکل بگیرد.

داستان فیلم دقیقا درباره چه کسانی است؟ اعضای خانواده این دو برادر؟

فقط قصه یک برادری است که مفقودالاثر است و قصه یکی دیگر از پسرهای آن خانه است که سال‌ها برای کار به ژاپن رفته بود.

منظور شما از آن برادری که غایب است، چیست؟

هیچ منظوری نداشتم، یک برادری است که به جنگ رفته و برادر دیگر به ژاپن رفته است و جنگ صنعتی می‌کند ولی آن یکی از کشور و ناموسش دفاع می‌کند در حالی که آن یکی کار می‌کرد که پول در بیاورد و به کشور برگردد و سازندگی کند.

به نظر می‌آید به هر دو برادر بدی می‌شود؟

  نه، هیچکس با رضا بد نکرد، یک خانواده‌ای پول‌های آن پسر را از روی فقر و جهل ونه عقل برداشته‌اند. این پول را دادند یک جایی که سرمایه‌گذاری کنند تا بیشتر شود و در آنجایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند به مشکل خوردند و پول‌شان از بین رفت و دوباره رفتند نزول کردند و بابت آن هنوز هم بدهکارند در حالی که اصل پول‌شان از بین رفته و عاقبت نزول همین است؛ وگرنه پدر و مادر بد نیستند، پدری که دوتا کوچه پایین‌تر می‌رود و از پسرش قایم می‌شود، خجالت می‌کشد وگرنه مگر پدر از عمد این کار را کرده؟ مگر مادر از عمد پول بچه‌اش را خورده؟

اینها ناخودآگاه در ذهن مردم نمادسازی می‌شود؛ یعنی مردم با کسی که رفته و جنگیده یا ژاپن رفته بد کردند...؟

 این نماد‌سازی بیمارگونه ذهن ماست و همیشه دنبال نماد و شعار و مزخرفات هستیم. این نماد یعنی چه؟ ما قصه‌ای تعریف می‌کنیم که یک خانواده فقیر اشتباه کردند. می‌خواستند پول بچه‌شان را بیشتر کنند اما متاسفانه آن پول سوخته و از بین رفته است و از این مساله به وجود آمده خجالت می‌کشند.

 

* نویسنده: میلاد جلیل‌زاده روزنامه‌نگار

پربیننده‌ ترین‌ها

  • روایت ۲۳ مرد
  • «تختی» می‌توانست فیلم بهتری باشد/ «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «23 نفر» از همه بهتر بودند
  • درام‌هایی متکثر با چاشنی خشونت
  • جلوگیری از نمایش فیلم‌‌های ساخته‌شده با پول‎‌های مشکوک
  • اورجینال در شبکه ۵
  • فوقش ۱۱ میلیارد !
  • به نفع آرمان یا علیه واقعیت؟
  • جشنواره فجر؛ تنها دلخوشی فیلمساز دغدغه‌مند
  • عبور از بحران
  • امروز فالوورهای فضای مجازی وزن بازیگرها را تعیین می‌کنند
  • عکس سیمرغ روی ماه
  • گسستی ساده و اساسی
  • فقدان خودآگاهی عامل رسیدن به یک فاجعه
  • بی‌غیرتی یا شعور
  • «درخونگاه» نماد طبقه فرودست است
  • انتقام روشنفکری از درخونگاه
  • خنجری بر کتف خسته «درخونگاه»
  • در سینمای ما صدا خیلی مهم است
  • در ستایش حرکت به «قصر شیرین»
  • همراه عشق و هراس در سرزمین بلوچستان

آخرین اخبار

  • سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت
  • تطهیر یک هیولا
  • از کاباره تا کاخ سفید
  • نقش‌ چلیپا بر سینمای علی حاتمی
  • ۴۰ سال درخشش زنان در سینمای انقلاب
  • درام‌هایی متکثر با چاشنی خشونت
  • «تختی» می‌توانست فیلم بهتری باشد/ «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «23 نفر» از همه بهتر بودند
  • عکس سیمرغ روی ماه کامل شد
  • بنفشه مصنوعی
  • مصلح اشتباهی
  • به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار
  • فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن
  • بازیگران خارجی بیشتر از بازیگران ما در مورد انیمیشن می‌دانند
  • سبقت سینمای سیاسی از سینمای اجتماعی
  • در ستایش حرکت به «قصر شیرین»
  • چرا جشنواره، اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در فجر را منتشر نمی‌کند؟
  • دنیای خوش‌رنگ تغییر یک مرد
  • تلاش برای روایتی بکر از قصه‌ای آشنا
  • روایت ۲۳ مرد
  • بی‌غیرتی یا شعور
  • Back to top
© Islamic Azad University 2019. All rights reserved.
RSS  Produced by Farheekhtegan