Farheekhtegan Farheekhtegan

یکشنبه، 28 بهمن 1397
  • دانشگاه
    • سرویس دانشگاه
      حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

      حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

      معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد

      معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد

      دانشگاه آزاداسلامی قهرمان لیگ برتر بدمینتون بانوان باشگاه‌های کشور شد

      دانشگاه آزاداسلامی قهرمان لیگ برتر بدمینتون بانوان باشگاه‌های کشور شد

      در اولین همایش علمی «چهار دهه رهبری انقلاب اسلامی ایران» چه گذشت؟

      در اولین همایش علمی «چهار دهه رهبری انقلاب اسلامی ایران» چه گذشت؟

    • یادداشت دانشگاه
      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      انقلاب فاطمی

      انقلاب فاطمی

      اهمیت اعتماد‌سازی میان دانشگاه، جامعه و صنعت

      اهمیت اعتماد‌سازی میان دانشگاه، جامعه و صنعت

    • اخبار آنلاین دانشگاه
      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

  • سیاست
    • سرویس سیاست
      انقــلابِ جــوانــان

      انقــلابِ جــوانــان

      بیانیه گام دوم انقلاب و 6 ویژگی تمایزبخش

      بیانیه گام دوم انقلاب و 6 ویژگی تمایزبخش

      چرا فرمان جوان‌گرایی؟

      چرا فرمان جوان‌گرایی؟

      اتاق فکر عملیات‌های تروریستی کجاست؟

      اتاق فکر عملیات‌های تروریستی کجاست؟

    • یادداشت سیاست
      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

      غرب آسیا؛ اگر انقلاب اسلامی ایران نبود؟

      غرب آسیا؛ اگر انقلاب اسلامی ایران نبود؟

    • اخبار آنلاین سیاست
      صبر جمهوری اسلامی در برابر عربستان و امارات به سر آمده/ پاکستان هزینه حمایت از تروریست‌ها را باید بپردازد

      صبر جمهوری اسلامی در برابر عربستان و امارات به سر آمده/ پاکستان هزینه حمایت از تروریست‌ها را باید بپردازد

      در بحث لایحه پالرمو باید مصالح و عزت مردم و کشور را رعایت کنیم/ آیا واقعا مصلحت است که با طلب‌های قلدرمابانه کشورهای غربی همراهی شود؟

      در بحث لایحه پالرمو باید مصالح و عزت مردم و کشور را رعایت کنیم/ آیا واقعا مصلحت است که با طلب‌های قلدرمابانه کشورهای غربی همراهی شود؟

      «رئیسی» به جای «آملی‌لاریجانی» سکان‌دار قوه قضائیه می‌شود

      «رئیسی» به جای «آملی‌لاریجانی» سکان‌دار قوه قضائیه می‌شود

      تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» مجدداً به آینده موکول شد

      تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» مجدداً به آینده موکول شد

  • فرهنگ و هنر
    • سرویس فرهنگ و هنر
      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      سـبقـت آزاد!

      سـبقـت آزاد!

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

    • یادداشت فرهنگ و هنر
      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      نقد اجتماعی با دروغ

      نقد اجتماعی با دروغ

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

    • اخبار آنلاین فرهنگ و هنر
      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

  • جامعه
    • سرویس جامعه
      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

      بحران گم کردن اولویت‌ها

      بحران گم کردن اولویت‌ها

      دوگانه‌های بازی‌های مجازی

      دوگانه‌های بازی‌های مجازی

    • یادداشت جامعه
      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

    • اخبار آنلاین جامعه
      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

  • اقتصاد
    • سرویس اقتصاد
      الگوی تجارت خارجی ایران

      الگوی تجارت خارجی ایران

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

      بازخوانی ۳ تجربه دنیا برای افزایش قدرت خرید

      بازخوانی ۳ تجربه دنیا برای افزایش قدرت خرید

    • یادداشت اقتصاد
      چالش اعتماد در نظام بانکی

      چالش اعتماد در نظام بانکی

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      ابهامات بودجه سال آینده

      ابهامات بودجه سال آینده

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

    • اخبار آنلاین اقتصاد
      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

  • جهان شهر
    • سرویس جهان شهر
      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      فـیلـم ورشــو

      فـیلـم ورشــو

      بازگشت داعش به خانه

      بازگشت داعش به خانه

    • یادداشت جهان شهر
      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

    • اخبار آنلاین جهان شهر
      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

  • ورزش
    • سرویس ورزش
      به ما توصیه نشده که معترضان را اخراج نکنیم/ در شرایط عادی باید بیشتر کارت می‌دادم/ بازیکنان ما از قضیه اعتراض در بازی با ژاپن درس نگرفته‌اند

      به ما توصیه نشده که معترضان را اخراج نکنیم/ در شرایط عادی باید بیشتر کارت می‌دادم/ بازیکنان ما از قضیه اعتراض در بازی با ژاپن درس نگرفته‌اند

      دایره سقوط

      دایره سقوط

      زمانپور: آنالیزمان جواب داد

      زمانپور: آنالیزمان جواب داد

      بـد و بـدتـــر!

      بـد و بـدتـــر!

    • یادداشت ورزش
      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      اینجا پایان نیست

      اینجا پایان نیست

    • اخبار آنلاین ورزش
      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

  • اندیشه
    • سرویس اندیشه
      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

      مساله او استقلال،‌ آزادی و عدالت بود

      مساله او استقلال،‌ آزادی و عدالت بود

    • یادداشت اندیشه
      سینما و فلسفه‌های شرقی

      سینما و فلسفه‌های شرقی

      پرسه در مه

      پرسه در مه

      به مناسبت یک جشنواره

      به مناسبت یک جشنواره

      بی‌آرمانی جرم است

      بی‌آرمانی جرم است

    • اخبار آنلاین اندیشه
      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

  • دانش
    • سرویس دانش
      انقراض در کمین حشرات

      انقراض در کمین حشرات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      هزار توی مغز

      هزار توی مغز

      سفر به اعماق یخ‌ها

      سفر به اعماق یخ‌ها

    • یادداشت دانش
      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

    • اخبار آنلاین دانش
      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

  • تماشا
    • سرویس تماشا
      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

      تطهیر یک هیولا

      تطهیر یک هیولا

      از کاباره تا کاخ سفید

      از کاباره تا کاخ سفید

      نقش‌ چلیپا بر سینمای علی حاتمی

      نقش‌ چلیپا بر سینمای علی حاتمی

    • یادداشت تماشا
      بنفشه مصنوعی

      بنفشه مصنوعی

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

      در ستایش حرکت به «قصر شیرین»

      در ستایش حرکت به «قصر شیرین»

    • اخبار آنلاین تماشا
      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      حسین محب اهری درگذشت

      حسین محب اهری درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

  • شهر
    • سرویس شهر
      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      روی خط نقد رئیس

      روی خط نقد رئیس

      درآمد هم با آلودگی هوا و ترافیک کم شد

      درآمد هم با آلودگی هوا و ترافیک کم شد

    • یادداشت شهر
      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      با بنزین سَر می‌بُرند

      با بنزین سَر می‌بُرند

      مسائل شهردار جدید

      مسائل شهردار جدید

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

    • اخبار آنلاین شهر
      تهران چند آپارتمان دارد؟

      تهران چند آپارتمان دارد؟

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

  • حوادث
    • سرویس حوادث
      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      بحران بعد از زلزله

      بحران بعد از زلزله

      بوی زلزله می‌آید

      بوی زلزله می‌آید

    • یادداشت حوادث
      زلزله در کمین است مراقب باشید

      زلزله در کمین است مراقب باشید

      وقتی همه خوابیم

      وقتی همه خوابیم

      فراموش‌شدگان یورت

      فراموش‌شدگان یورت

      راهکار کاهش تصادفات

      راهکار کاهش تصادفات

    • اخبار آنلاین حوادث
      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

  • آرشیو
    • آرشیو عکس
    • آرشیو دانشگاه
    • آرشیو سیاست
    • آرشیو فرهنگ و هنر
    • آرشیو جامعه
    • آرشیو اقتصاد
    • آرشیو جهان شهر
    • آرشیو ورزش
    • آرشیو اندیشه
    • آرشیو دانش
    • آرشیو تماشا
    • آرشیو شهر
    • آرشیو حوادث
  • دانشگاه
  • سیاست
  • فرهنگ و هنر
  • جامعه
  • اقتصاد
  • جهان شهر
  • ورزش
  • اندیشه
  • دانش
  • تماشا
  • شهر
  • حوادث
  • عکس
Farheekhtegan
اینستاگرام و خط و ربط‌های تئاتری
صفحه نخست
تماشا
بررسی حضور فعالان شبکه مجازی در برجسته‌سازی نمایش‌های تئاتر

اینستاگرام و خط و ربط‌های تئاتری

یکشنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۷ نظرات ۲۳۶

Telegram WhatsApp Facebook Twitter Google+ LinkedIn
با نگاهی به آثار پرفروش این روزهای نمایش ایران، می‌توان میزان فروش را با میزان فالوورها تطبیق داد. اگر حسین پارسایی مدعی فروش بالای اثر خود است، آن را با تعداد دنبال‌کنندگان بازیگرانش بسنجید و اینکه بازیگرانش در روز به چه میزان اثر خود را تبلیغ می‌کردند.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اگر نگاهی به دور و برمان در تئاتر بیندازیم می‌توانیم دریابیم تمام خط و ربط‌های این روزهای تئاتر را فضایی به نام اینستاگرام تعیین می‌کند. در دنیای تئاتر ایران که هیچ فضای مجازی به اندازه این غول اشتراک‌گذاری فیلم و عکس برایش منفعتی ندارد، همه‌چیز بر مدار اینستاگرام می‌چرخد. فروش را اینستاگرام تعیین می‌کند و Cast را اینستاگرام می‌بندد. حتی شرایط شکایت‌های این روزهای تئاتر از اینستاگرام آب می‌خورد. این صفحه ساده که با اشارات ما بالا و پایین می‌رود و با هر سرانگشت‌مان چیزی را تایید  یا رد می‌کند‌، به دیتابیس درک و فهم مخاطب ایرانی از تئاتر بدل شده است. همه‌چیز به یک عنصر بصری تقلیل یافته است که چگونه می‌توان از تک‌بستر تبلیغاتی موجود برای تئاتر کسب درآمد کرد.

تئاتر این روزها نه، که از سال‌ها پیش رها شده و فریب خورده در برهوت فرهنگ ایران، به دنبال مستمسکی است برای نجات. گویا ناجی اینستاگرام بوده و هست، هرچند این رفیق نسبتا دانا، گاهی هم زمینت می‌زند؛ اما زمین‌ خوردن‌هایی که فراموشش می‌کنیم. چند صباحی که زمزمه فیلترینگ اینستاگرام و انتشار نامه محرمانه به دست یکی مسئولان وزارت ارتباطات شنیده و دیده می‌شد، در جامعه تئاتر عزاداری ای به پا شده بود که چگونه با رفتن این عزیز قرمزپوش چشمک‌زن، می‌توان بلیت‌های تئاتر را فروخت. پاسخی برای این مرثیه موجود نبود، هر چند در راهروهای دادسراها چند کارگردان نه برای نمایش‌هایشان که برای تیزرهای به ظاهر بی‌مجوزشان پاسخ‌های حقوقی می‌دادند. تئاتر در این سال‌های خصوصی‌شده از تبلیغات مرسوم محروم بود و است. تلویزیون با ترکه آلبالو به جانش افتاده و هر از گاهی با گزارش‌های نامتجانس گزارشگران غیرتئاتری دردسر درست می‌کند و تنها برنامه تخصصی تئاتر را تعطیل می‌کند؛ چون تخصصی و صنفی حرف می‌زدند. در سوی دیگر باکس تبلیغاتی میان‌برنامه‌های خود جایی برای تئاتر ندارد؛ چون طبق قانون ‌باید به این کالای فرهنگی تخفیف 90درصدی دهد که برای واحد بازرگانی صرفه‌ای ندارد. شهرداری همان استرابوردهای باریک و دراز سر چهارراه‌ها را برای تئاتری‌ها از ابتدای امسال پولی می‌کند تا دیگر شرایط برای داشتن سه تا پنج استرابورد شهری درچند منطقه خاص از دست برود.

برنامه‌های فرهنگی سازمان صداوسیما نیز با اخطارهای واحد بازرگانی مواجه می‌شوند که نمی‌توانند نامی از تئاتری خاص ببرند؛ هر‌چند هر از گاهی یک مجری، نمایش همسرش را تبلیغ می‌کند و برای او فروش فراهم می‌کند. در این وانفسا، اینستاگرام برای تئاتری‌ها شغل‌آفرینی کرده است. گرافیست‌هایی که می‌توانند به مدد After Effect شرکت Adobe موشن‌گرافیک‌های 15ثانیه‌ای بیا‌فرینند تا در بستر Storyها خودنمایی کنند و ذهن مخاطب سرگردان در اینستاگرام را به سوی نمایشی خاص بکشانند. تیزرهای تبلیغاتی هم یک‌دقیقه‌ای می‌شوند تا بتوانند در اینستاگرام منتشر شوند و نیاز به ورق زدن نباشد. گویی الگو و فرم هنری تیزرها را اینستاگرام تعیین می‌کند. درحالی که در جهان معیار YouTube است و بیکران بودنش، زمان‌مندی خاصی به تیزرها اعطا نمی‌کند. بگذریم و به اینستاگرام بازگردیم. جایی که شکل تبلیغات تئاتر را به سمتی برده است که همه‌چیز به هم شباهت یافته است؛ حتی تیزرها. کافی است دقت کنید که برای ارزان شدن تیزرها یک شیوه شاخص وجود دارد. مجموعه‌ای از چند عکس با‌کیفیت که در دست موشن‌گرافیک‌کار از گوشه‌ای به گوشه‌ دیگرش سفر می‌کنیم و این بین، درخلال یک موسیقی حماسی، نام ستاره نمایش به همراه اطلاعات لازم ارائه می‌شود. هر از گاهی خلاقیتی کشف می‌شود و تیزری گل می‌کند؛ اما نکته آن است که این پیرامتن جذاب هیچ دخلی به متن اصلی ندارد. تیزرها از متن پیشی گرفته‌اند تا جایی که سال گذشته در جشنواره فجر برایشان جایزه‌ای طراحی می‌کنند.

اینستاگرام مناسبت انتخاب بازیگر را نیز تعیین می‌کند. زمانی که قرار است نمایشی تبلیغ شود، یک تیزر در یک زمان واحد، توسط اعضای گروه نمایش در اینستاگرام منتشر می‌شود. اساسا انتخاب بازیگر نیز بر این پایه است که بازیگر به چه میزان در اینستاگرام فعال است. کم پیش می‌آید بازیگری برگزیده شود و حساب اینستاگرامی فعال نداشته باشد. کار فراتر از این حرف‌ها می‌رود. بازیگران چند صفحه به اصطلاح Fan دارند که توسط هواداران نامرئی‌شان هدایت می‌شوند. مجموعه‌ای شکل می‌گیرد تا یک نمایش در فضای مجازی وایرال شود. هشتگ‌ها ساخته می‌شود و Viewها ملاکی برای گزینش گروه تولید می‌شود. نمایشی دیده می‌شود که توسط گروهی وسیع‌تر از هنرمندان وایرال شود. وایرال (viral) به معنی ویروسی است؛ اما در اینستاگرام‌، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی به مطلب و به‌خصوص ویدئوهایی گفته می‌شود که به‌سرعت در همه گروه‌ها و بین کاربران منتشر می‌شود. بسیاری از کاربران آن را می‌بینند و به‌خاطر جذابیت یا مهم‌بودن توسط خود کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. درست همانند ویروس؛ اما اینجا ویروس از جنس محتواست که در دنیای دیجیتال زندگی می‌کند. پس اگر قرار باشد نمایشی به فروش میلیاردی دست یابد، ملاک برای انتخاب قهرمان نمایش، داشتن تعداد فالوورهای فعال است؛ فالوورهایی که یک ویدئو را وایرال کنند و در پست‌ها و استوری‌ها آن را به اشتراک بگذارند، تا جایی که نمایش از حد و حدود تصوراتش خارج شود و میل به دیده شدنش توسط مخاطب را افراطی‌وار بالا برد. درنتیجه استوری‌ها از تبلیغ اثر به واژه Sold out خاتمه می‌یابد. برنده کسی است که بیشترین کاربرد Sold out را برای اثرش کسب کند.

 چند نمونه از بازی‌های اینستاگرام در صحنه تئاتر

با نگاهی به آثار پرفروش این روزهای نمایش ایران، می‌توان میزان فروش را با میزان فالوورها تطبیق داد. اگر حسین پارسایی مدعی فروش بالای اثر خود است، آن را با تعداد دنبال‌کنندگان بازیگرانش بسنجید و اینکه بازیگرانش در روز به چه میزان اثر خود را تبلیغ می‌کردند. برای مثال پارسا پیروزفر که فعالیت چندانی در اینستاگرام ندارد در مدت اجرای بینوایان بیش از زمان حضورش در نمایش‌های خود تبلیغات مجازی می‌کند. او به‌عنوان مهره‌ای از دستگاه فروش، باید برای حرکت دستگاه تلاش کند، هر چند خودش برای اثر خویش چنین دستگاهی را طراحی نمی‌کند. او صرفا به داشته خودش -نام و هنرش- بسنده می‌کند و می‌داند می‌تواند در 30 شب چه میزان فروش داشته باشد. با حداقل تبلیغات بیشترین بازدهی را به‌دست می‌آورد؛ اما مناسبات اینستاگرام شرایط را برای او سخت می‌کند. باید صبر کنیم تا دریابیم بر سر «ملاقات بانوی سالخورده» او در سالن اصلی، در حوزه تبلیغات با وایرال‌هایی که در راه است، چه خواهد آمد.

این وضعیت، کارگردانان را به جست‌وجو میان اینفلوئنسرها می‌کشاند. کسانی که می‌توانند با یک پست، مخاطبی را به سالن بکشانند. اینفلوئنسرها در سال‌های گذشته مهم‌ترین شخصیت‌های مبلغ تئاتر در اینستاگرام بوده‌اند. آنان نماد روشنفکری جعلی امروز ایران هستند. کسانی که یک دوربین گرانقیمت دارند و اندکی سواد ویرایش عکس. آنان در کافه‌های مرکز تهران زیست می‌کنند و پرفروش‌ترین کتاب‌های عامه‌پسند را می‌خوانند و تبلیغ می‌کنند. عجیب نیست بدانید برایشان بلیت‌های رایگان تخصیص می‌دهند که درکنار تبلیغ کافه و کتاب، تئاتر هم تبلیغ کنند. جالب‌تر آنکه نوشتارهای‌شان در قامت نقد، فاقد هرگونه اشارت علمی است و همین اظهارنظرهای‌شان موجب می‌شود پسرک ساده‌ای در جنوب شهر که مفتون زیبایی مجازی اینفلوئنسر محترم است، با شنیدن اینکه فلان نمایش خوب است به باور خوب‌بودن نمایش برسد. کافی است برخی هشتگ‌ها را دنبال کنیم.  با افزایش قدرت اینفلوئنسرهایی که برخی از آنان بازیگران مشهور هستند؛ کارگردانان شرایط بازار را این‌گونه می‌سنجند تا آنها را بازی دهند، در بستر تئاتری که باید بفروشد وگرنه درش تخته می‌شود. پس به سراغ آنان می‌رود بدون آنکه مهارتی برای انجام امر خطیر بازیگری داشته باشند. در اولین مصاف می‌توان از نمایش «قحط‌الرجال» نام برد که از حضور مهسا ایرانیان در یک نمایش اصطلاحا ایرانی بهره می‌برد. بازی مهسا ایرانیان، مورد نقد مخاطبان است و او را به هیچ‌وجه مناسب صحنه سنگلج نمی‌دانند. سنگلج یک سالن حرفه‌ای تئاتر است و خانم ایرانیان، اولین حضور حرفه‌ای خود را در یک سالن حرفه‌ای تجربه می‌کند. هرچند او نیز مثل بسیاری از هنردوستان از تجربه‌های دوران مدرسه‌اش می‌گوید؛ ولی او همانند یک دانشجوی تئاتر کارش را از سالن‌های 50 نفره چهارراه ولیعصر آغاز نکرده است.

دومین حضور اینفلوئنسرهای شاخص را می‌توان با نیلوفر لاری‌پور دنبال کرد که در حوزه شعر و ادبیات نفوذی بر مخاطبان اینستاگرامی دارد. او قرار است در نمایشی با عنوان «مرگ فیدل»، اثر آرش سنجابی ایفای نقش کند. او خودش گفته است هیچ تجربه‌ای در تئاتر ندارد. اگرچه او برخلاف خانم ایرانیان قرار است در یک اثر آماتور و درسالنی خصوصی و کوچک ایفای نقش کند. با این حال شرایط به‌نحوی است که می‌توان از همین امروز نام صدف بیوتی و امثالهم را به‌عنوان بازیگران آینده تئاتر ایران پیش‌بینی کرد. شخصیت‌هایی که وجود مجازی‌شان وابسته به اموری است که فرهنگ امروز ایران را می‌سازند، فرهنگی برآمده از مصرف‌گرایی و تلاش برای اندیشه نکردن. اینفلوئنسرها و اینستاگرام این روزها در قامت گاردین‌هایی ظاهر می‌شوند که ایمانوئل کانت، در رساله روشنگری خود یاد می‌کند؛ کسانی که مانع از بلوغ فکری بشر می‌شوند و از بشر می‌خواهند فکر نکند چون آنان به جای‌شان تصمیم می‌گیرند. تصمیم می‌گیرند چه نمایشی ساخته شود و چه نمایشی دیده شود، بدون آنکه بدانند نمایش چیست.

 

* نویسنده : احسان زیورعالم روزنامه‌نگار

پربیننده‌ ترین‌ها

  • روایت ۲۳ مرد
  • «تختی» می‌توانست فیلم بهتری باشد/ «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «23 نفر» از همه بهتر بودند
  • درام‌هایی متکثر با چاشنی خشونت
  • جلوگیری از نمایش فیلم‌‌های ساخته‌شده با پول‎‌های مشکوک
  • اورجینال در شبکه ۵
  • فوقش ۱۱ میلیارد !
  • به نفع آرمان یا علیه واقعیت؟
  • جشنواره فجر؛ تنها دلخوشی فیلمساز دغدغه‌مند
  • عبور از بحران
  • امروز فالوورهای فضای مجازی وزن بازیگرها را تعیین می‌کنند
  • عکس سیمرغ روی ماه
  • گسستی ساده و اساسی
  • فقدان خودآگاهی عامل رسیدن به یک فاجعه
  • بی‌غیرتی یا شعور
  • «درخونگاه» نماد طبقه فرودست است
  • انتقام روشنفکری از درخونگاه
  • خنجری بر کتف خسته «درخونگاه»
  • در سینمای ما صدا خیلی مهم است
  • در ستایش حرکت به «قصر شیرین»
  • همراه عشق و هراس در سرزمین بلوچستان

آخرین اخبار

  • سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت
  • تطهیر یک هیولا
  • از کاباره تا کاخ سفید
  • نقش‌ چلیپا بر سینمای علی حاتمی
  • ۴۰ سال درخشش زنان در سینمای انقلاب
  • درام‌هایی متکثر با چاشنی خشونت
  • «تختی» می‌توانست فیلم بهتری باشد/ «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «23 نفر» از همه بهتر بودند
  • عکس سیمرغ روی ماه کامل شد
  • بنفشه مصنوعی
  • مصلح اشتباهی
  • به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار
  • فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن
  • بازیگران خارجی بیشتر از بازیگران ما در مورد انیمیشن می‌دانند
  • سبقت سینمای سیاسی از سینمای اجتماعی
  • در ستایش حرکت به «قصر شیرین»
  • چرا جشنواره، اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در فجر را منتشر نمی‌کند؟
  • دنیای خوش‌رنگ تغییر یک مرد
  • تلاش برای روایتی بکر از قصه‌ای آشنا
  • روایت ۲۳ مرد
  • بی‌غیرتی یا شعور
  • Back to top
© Islamic Azad University 2019. All rights reserved.
RSS  Produced by Farheekhtegan