Farheekhtegan Farheekhtegan

دوشنبه، 29 بهمن 1397
  • دانشگاه
    • سرویس دانشگاه
      نتایج کارشناسی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد/ آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان از 30 بهمن

      نتایج کارشناسی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد/ آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان از 30 بهمن

      نظام موضوعات پایان‌نامه‌ها باید دائما به‌روز‌رسانی شود

      نظام موضوعات پایان‌نامه‌ها باید دائما به‌روز‌رسانی شود

      تحصیل ۸ هزار دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه آزاد

      تحصیل ۸ هزار دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه آزاد

      رونمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی

      رونمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی

    • یادداشت دانشگاه
      جذب بودجه‌های برون‌دانشگاهی برای پیشبرد طرح‌های کاربردی

      جذب بودجه‌های برون‌دانشگاهی برای پیشبرد طرح‌های کاربردی

      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      انقلاب فاطمی

      انقلاب فاطمی

    • اخبار آنلاین دانشگاه
      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

  • سیاست
    • سرویس سیاست
      عوارض پرگویی

      عوارض پرگویی

      عدم تصویب لوایح FATF تاثیری بر فروش نفت و بازگشت پول آن ندارد/ ارتباطی میان FATF و اینستکس نیست

      عدم تصویب لوایح FATF تاثیری بر فروش نفت و بازگشت پول آن ندارد/ ارتباطی میان FATF و اینستکس نیست

      هیچ درخواستی از طرف چین، روسیه و عراق برای پیوستن ایران به پالرمو و CFT مطرح نشده/ قیمت گوشت هم به FATF ربط دارد یا به سوءمدیریت داخلی؟

      هیچ درخواستی از طرف چین، روسیه و عراق برای پیوستن ایران به پالرمو و CFT مطرح نشده/ قیمت گوشت هم به FATF ربط دارد یا به سوءمدیریت داخلی؟

      راستی‌آزمایی تاثیر اقتصادی FATF

      راستی‌آزمایی تاثیر اقتصادی FATF

    • یادداشت سیاست
      دولت، مجلس و چالش ضعف شدید نظام اداری کشور

      دولت، مجلس و چالش ضعف شدید نظام اداری کشور

      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

    • اخبار آنلاین سیاست
      آخرین جزئیات محاکمه حسین فریدون، جاسوس‌ها و مفسدین اقتصادی

      آخرین جزئیات محاکمه حسین فریدون، جاسوس‌ها و مفسدین اقتصادی

      ملت ما بی‌تردید انتقام خون شهیدان مرزبان خود را می‌گیرد

      ملت ما بی‌تردید انتقام خون شهیدان مرزبان خود را می‌گیرد

      امید مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به جوانان است

      امید مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به جوانان است

      امیدواریم بتوانیم تحریم ظالمانه آمریکا را دور بزنیم/ اینستکس مقدمه‌ای برای اقدامات بعدی اروپایی‌هاست

      امیدواریم بتوانیم تحریم ظالمانه آمریکا را دور بزنیم/ اینستکس مقدمه‌ای برای اقدامات بعدی اروپایی‌هاست

  • فرهنگ و هنر
    • سرویس فرهنگ و هنر
      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      سـبقـت آزاد!

      سـبقـت آزاد!

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

    • یادداشت فرهنگ و هنر
      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      نقد اجتماعی با دروغ

      نقد اجتماعی با دروغ

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

    • اخبار آنلاین فرهنگ و هنر
      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

  • جامعه
    • سرویس جامعه
      بی‌اعتباری معاملات غیررسمی، کاهش پرونده‌های قوه‌قضائیه

      بی‌اعتباری معاملات غیررسمی، کاهش پرونده‌های قوه‌قضائیه

      انـسان علـیه انسـان

      انـسان علـیه انسـان

      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

    • یادداشت جامعه
      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

    • اخبار آنلاین جامعه
      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

  • اقتصاد
    • سرویس اقتصاد
      فرمــول اشتغــالزایی در دوره رکــود

      فرمــول اشتغــالزایی در دوره رکــود

      الگوی تجارت خارجی ایران

      الگوی تجارت خارجی ایران

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

    • یادداشت اقتصاد
      چالش اعتماد در نظام بانکی

      چالش اعتماد در نظام بانکی

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      ابهامات بودجه سال آینده

      ابهامات بودجه سال آینده

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

    • اخبار آنلاین اقتصاد
      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

  • جهان شهر
    • سرویس جهان شهر
      نفـت در بــرابــر تــرور

      نفـت در بــرابــر تــرور

      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      فـیلـم ورشــو

      فـیلـم ورشــو

    • یادداشت جهان شهر
      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

    • اخبار آنلاین جهان شهر
      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

  • ورزش
    • سرویس ورزش
      فتحی مشکل شفر و خطیر را حل می‌کند/ وزیر به استقلال کمک کرد/ تیم‌ها باید در زمین نتیجه بگیرند، نه با صدور بیانیه!

      فتحی مشکل شفر و خطیر را حل می‌کند/ وزیر به استقلال کمک کرد/ تیم‌ها باید در زمین نتیجه بگیرند، نه با صدور بیانیه!

      داوران ما قاطعیت ندارند/ افزایش اعتراض‌ها حاصل کوتاه‌آمدن داوران است

      داوران ما قاطعیت ندارند/ افزایش اعتراض‌ها حاصل کوتاه‌آمدن داوران است

      ناکام مقابل مدعیان

      ناکام مقابل مدعیان

      منتقد رئیس کنار رفت، سجادی سرپرست کاروان شد

      منتقد رئیس کنار رفت، سجادی سرپرست کاروان شد

    • یادداشت ورزش
      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      اینجا پایان نیست

      اینجا پایان نیست

    • اخبار آنلاین ورزش
      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

  • اندیشه
    • سرویس اندیشه
      روایت زنانه بدیل‌ فمینیسم

      روایت زنانه بدیل‌ فمینیسم

      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

    • یادداشت اندیشه
      سینما و فلسفه‌های شرقی

      سینما و فلسفه‌های شرقی

      پرسه در مه

      پرسه در مه

      به مناسبت یک جشنواره

      به مناسبت یک جشنواره

      بی‌آرمانی جرم است

      بی‌آرمانی جرم است

    • اخبار آنلاین اندیشه
      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

  • دانش
    • سرویس دانش
      انقراض در کمین حشرات

      انقراض در کمین حشرات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      هزار توی مغز

      هزار توی مغز

      سفر به اعماق یخ‌ها

      سفر به اعماق یخ‌ها

    • یادداشت دانش
      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

    • اخبار آنلاین دانش
      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

  • تماشا
    • سرویس تماشا
      کپی به سبک عصر جدید!

      کپی به سبک عصر جدید!

      «شبی که ماه کامل شد» در صدر

      «شبی که ماه کامل شد» در صدر

      الگـوی فـروش سینـمای ایـران

      الگـوی فـروش سینـمای ایـران

      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

    • یادداشت تماشا
      از عشق دلتنگی‌هایش می‌ماند

      از عشق دلتنگی‌هایش می‌ماند

      بنفشه مصنوعی

      بنفشه مصنوعی

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

    • اخبار آنلاین تماشا
      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      حسین محب اهری درگذشت

      حسین محب اهری درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

  • شهر
    • سرویس شهر
      شهرداری شورای شهر را دور زد

      شهرداری شورای شهر را دور زد

      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      روی خط نقد رئیس

      روی خط نقد رئیس

    • یادداشت شهر
      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      با بنزین سَر می‌بُرند

      با بنزین سَر می‌بُرند

      مسائل شهردار جدید

      مسائل شهردار جدید

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

    • اخبار آنلاین شهر
      تهران چند آپارتمان دارد؟

      تهران چند آپارتمان دارد؟

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

  • حوادث
    • سرویس حوادث
      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      بحران بعد از زلزله

      بحران بعد از زلزله

      بوی زلزله می‌آید

      بوی زلزله می‌آید

    • یادداشت حوادث
      زلزله در کمین است مراقب باشید

      زلزله در کمین است مراقب باشید

      وقتی همه خوابیم

      وقتی همه خوابیم

      فراموش‌شدگان یورت

      فراموش‌شدگان یورت

      راهکار کاهش تصادفات

      راهکار کاهش تصادفات

    • اخبار آنلاین حوادث
      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

  • آرشیو
    • آرشیو عکس
    • آرشیو دانشگاه
    • آرشیو سیاست
    • آرشیو فرهنگ و هنر
    • آرشیو جامعه
    • آرشیو اقتصاد
    • آرشیو جهان شهر
    • آرشیو ورزش
    • آرشیو اندیشه
    • آرشیو دانش
    • آرشیو تماشا
    • آرشیو شهر
    • آرشیو حوادث
  • دانشگاه
  • سیاست
  • فرهنگ و هنر
  • جامعه
  • اقتصاد
  • جهان شهر
  • ورزش
  • اندیشه
  • دانش
  • تماشا
  • شهر
  • حوادث
  • عکس
Farheekhtegan
فرمان حمله به مستندسازان جوان
صفحه نخست
فرهنگ و هنر
محافل رسانه‌ای خاص علیه چهره‌های جدید مستند‌سازی، دستگاه تخریب راه انداختند

فرمان حمله به مستندسازان جوان

سه شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۷ نظرات ۳۶۵

Telegram WhatsApp Facebook Twitter Google+ LinkedIn
آنچه می‌خوانید گفت‌وگوهایی است با سه فیلمساز جوانی که مستندهای سیاسی‌شان، با مواجهه و آتش سنگین اهل سیاست روبه‌رو شده‌اند.
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هر چقدر هم از سیاست پرهیز داشته باشید باز هم در جمع‌هایی قرار می‌گیرید که علاقه عجیبی دارند به «حرف سیاسی زدن» و حالا اینکه چقدر این نقل‌ها معتبرند خودش جای بحث دارد. قطعا در چنین فضای سیاسی‌پسندی، فرم مستندهای سیاسی موردپسند و بحث قرار می‌گیرند. در یکی دو سال اخیر، جوان‌های تازه‌نفسی به حوزه مستندسازی سیاسی ورود جدی کردند که از میان برگه‌های تاریخ معاصر، مستندهایی را رو می‌کنند که حتی بین سیاسیون جنجال به‌پا می‌کند. مستندهای سیاسی وارد حوزه‌هایی می‌شوند که مردم دوست دارند در موردش بیشتر بدانند و البته که برخی از اهل سیاست، نسبت به بروز آن پرهیز دارند. شاید به خاطر همین پرهیز است که وقتی مستندی سیاسی نمایش داده می‌شود، باز هم در مورد خود مستند حرف نمی‌زنند و شروع به تهدید و توهین سازندگان مستند می‌کنند. همان اتفاقاتی که طی یکی دو هفته اخیر با عوامل مستند «راه طی شده» صورت گرفت و حتی از قبل‌تر از نمایش و انتشار مستند مورد حملات توئیتری یکی از سیاسیون قرار گرفت. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوهایی است با سه فیلمساز جوانی که مستندهای سیاسی‌شان، با مواجهه و آتش سنگین اهل سیاست روبه‌رو شده‌اند.
 
متن اظهارات آقایان علی صدری‌نیا کارگردان مستند «قائم‌ مقام»، علی ملاقلی‌پور کارگردان مستند «راه طی شده» و محمدرضا امامقلی کارگردان مستند «آقای نخست‌وزیر» را در ادامه می‌خوانید.

 

  علی ملاقلی‌پور، کارگردان «راه طی شده»:

لیبرال‌منش‌ها، رعایت انصاف نمی‌کنند

هنوز خیلی از سیاسیون، مستند «راه طی شده» را ندیده‌اند و اکران‌های این مستند به تازگی در فضای دانشگاهی شروع شده است؛ این مستند قرار بود در مورد مباحثی صحبت کند مثل اینکه چگونه از دل کتاب «راه طی شده» و جریان فکری مهدی بازرگان، التقاط به وجود می‌آید و اینکه چگونه التقاط فکری سازمان مجاهدین خلق در بخش‌هایی از این کتاب پایه می‌گیرد. از همان روزهای ابتدایی انتشار خبر تولید «راه طی شده»، دو دسته مواجهه با این مستند را شاهد بودیم که البته این روزها یک دسته سومی هم در حال به وجود آمدن است. یک دسته مواجهه خیلی احساسی و سطحی است که حتی بعضی از افراد مثل دکتر محمدنوید بازرگان، فرزند مهندس بازرگان در آمریکا که حتی مستند را ندیده‌اند، دست به انتقاد از این اثر می‌زنند که این موضوع خیلی عجیب است و صرفا براساس شنیده‌ها و نامه‌ای که برای او نوشته بودند و با مقداری صدا و تصاویر پراکنده که به دست‌شان رسیده، حاضر شده‌اند فیلم را نقدکنند.

کل فیلم چرایی و چگونگی دلایل تاثیرپذیری سازمان مجاهدین خلق از روش مهندس بازرگان را بررسی و استدلال می‌کند. این هم از زبان خود اعضای نهضت آزادی، صورت می‌گیرد. لزوما این‌طور نیست که مخالفان در مستند باشند و درباره این موضوع حرف بزنند. یک منتقد در کل مستند وجود دارد که آن هم راوی است و خود بنده هستم که اگر انتقادی هم می‌کنم در حضور خود مصاحبه‌شونده‌هاست.

یک جریان دیگر مخالف مستند است که تفکر لیبرالی دارد و مهندس مهدی بازرگان را الگوی مناسبی برای گسترش این نوع تفکر در ایران می‌داند، آنها هم با رویکرد بایکوت کردن مستند، دست به انتقادهای شدید و حتی با کلمات نامناسبی مثل تحریف تاریخ و کلماتی که صفر و صدی است مقابل مستند «راه طی شده» ایستادند. در این نگاه، هیچ تحلیلی از خود مستند وجود ندارد. البته این جریانی که می‌گویم بخشی از جریان کارگزاران هستند که نمی‌شود به آنها اصلاح‌طلب‌ گفت؛ چون بخشی از اصلاح‌طلب‌ها هنوز فیلم را ندیده‌اند و اظهارنظر نکرده‌اند و وقتی فیلم را ببینند احتمالا آنها هم از بخش‌هایی از فیلم خوش‌شان می‌آید و آن را درست می‌دانند.

دسته سومی هم که عرض کردم جریان میانه‌رو یا جریانی است که بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است. این دسته از مخاطبان، خیلی فیلم را دوست دارند شاید هم بیشتر از دو جریان سیاسی کشور، از فیلم خوشش آمده باشد. به‌عنوان مثال آقای مجتبی مطهری که خودشان هم جزء کسانی بود که در مستند حضور داشت، بعد از تماشای مستند گفت به نظرم فیلم خیلی خوبی است و جایش در فرهنگ سیاسی ما خالی بوده است و زوایای پنهان نهضت آزادی را مشخص کرده و اگر نقدی هم داشته کاملا با انصاف بوده است. خانواده آقای مطهری و فرزندانش جزء جریان‌های میانه‌رو به حساب می‌آیند. گاهی اوقات حرف‌هایشان به مذاق اصلاح‌طلبان خوش می‌آید و گاهی اوقات به مذاق اصولگرایان. به غیر از ایشان ناطق نوری هم که فیلم را دید، کار را دوست داشت و سه بار پشت سر هم گفت کار خیلی خوبی است و اینکه مستند شرط انصاف را رعایت کرده است.

با اظهارنظرهای جریان‌های میانه‌رو در روزهای آتی، می‌توان گفت این جریان‌های لیبرال‌منش که از مهندس بازرگان یک قدیس ساخته‌اند و قائل به نقد مهندس بازرگان نیستند، در نقطه ضعف قرار می‌گیرند و نظرات‌شان کمرنگ می‌شود. این جریان لیبرال‌منش فکر می‌کنند این نظراتی که همیشه از زاویه عموم می‌دهند را بقیه هم قبول دارند، اما آن‌طور که خواهیم دید بخش زیادی از بدنه اصولگرایی و جریان‌های میانه‌رو و حتی بخش زیادی از اصلاح‌طلبان از فیلم خوش‌شان خواهد آمد، کمااینکه همین‌طور هم شده و اظهارنظر‌ها متفاوت است. باعث تاسف است که در نقدهایش حتی به این مساله هم توجه نمی‌کنند که در بخش‌هایی از مستند از خدمات اجرایی مهندس بازرگان تجلیل شده است و حتی آنقدر شرط انصاف نمی‌کنند که بگویند آنجاهایی که شما تجلیل کردید، نقاطی بوده که ما دوست داشتیم. به‌رغم اینکه که حالت آزاداندیشی به خودشان می‌گیرند، ولی قائل به نقد نیستند و نکاتی که ما از مهندس بازرگان تعریف کردیم را هم نمی‌گویند؛ یعنی در حالت گارد صددرصد هستند و به دنبال این هستند که فیلم کمتر دیده شود. اینها اشتباه می‌کنند چون در این شرایط مردم بیشتر کنجکاو می‌شوند و بیشتر خواهان آن خواهند بود کما اینکه این فیلم از پس فردا در فضای VOD قابل تماشا است و مردم می‌بینند و نظرات‌شان را در صفحه‌های مجازی انتقال خواهند داد.

آن چیزی که بدیهی است و خود نهضت آزادی ‌هم نمی‌تواند انکار کند و حتی سه نفر از اعضای رده بالای قدیمی نهضت آزادی هم در فیلم به آن اشاره کرده‌اند، این است که سازمان مجاهدین خلق به‌عنوان یک جریان التقاطی و تروریستی‌ترین سازمان تاریخی ایران از دل نهضت آزادی بیرون آمده است و این موضوع در مصاحبه محمدمهدی جعفری، مصاحبه مرحوم محمد بسته‌نگار، داماد آیت‌الله طالقانی که از اعضای اولیه نهضت آزادی بودند و همچنین در مصاحبه محمد توسلی مشهود است.
حالا مقداری تشکیک ایجاد کردند و می‌گویند ما بعد از انقلاب با مسعود رجوی فاصله داشتیم و این را هم در خود فیلم توضیح دادیم که این ارتباطات وجود داشت. کما اینکه در مصاحبه‌هایی که خارج از فیلم هم هست، آقای ابراهیم یزدی و آقای توسلی گفتند که کمی قبل از خرداد 60 که سازمان مجاهدین خلق دست به جنگ شهری و ترور بزند؛ مسعود رجوی و موسی خیابانی پیش آنها رفته بودند و همانجا گفته بودند که سازمان مجاهدین به‌زودی با جمهوری اسلامی درگیر خواهد شد و جنگ شهری راه می‌اندازیم. این خاطره را ابراهیم یزدی در فیلم مستند «آقای دادستان» هم نقل کرده است که من برگشتم به آنها گفتم زور شما نمی‌رسد و له می‌شوید. طبق همین خاطره واقعا جای سوال است که چه طور می‌شود که اعضای سازمان مجاهدین خلق، درخصوص امنیتی‌ترین و مهم‌ترین مساله‌شان که همان درگیری با جمهوری اسلامی است، با اعضای نهضت آزادی مشورت می‌کنند؟ چقدر اینها به هم محرم هستند که این مشورت را با هم می‌کنند و مساله بعدی اینکه ابراهیم یزدی آنجا می‌گوید که من فقط گفتم که زورتان نمی‌رسد؛ یعنی بحث نفی کردن کار اینها در جریان نبوده است یا بحث اینکه بگوید که شما اشتباه می‌کنید هم مطرح نبوده است؛ بحث این بوده که زورتان نمی‌ر‌سد. یعنی اگر زورشان می‌رسید، نهضت آزادی تشویق‌شان هم می‌کرده؟

سال‌های 60، 61 و 62 که اوج ترورهای سازمان تروریستی منافقین بود. این سازمان 17هزار نفر را به گفته خودش، ترور کرده است. از افراد خیابان، از طرفداران خط امام و بچه‌های جبهه و جنگ که از جبهه برمی‌گشتند، حتی مغازه‌‌داری که عکس امام را زده بود تا حزب جمهوری تا نماینده‌های مجلس از طیف‌های مختلفی که با این سازمان مخالفت می‌کردند، دست به ترور آنها می‌زدند. یعنی هر کسی که با سازمان مجاهدین مخالفت کرد، منافقین دست به ترورشان زدند. حتی درون سازمان مجاهدین هم هر کسی دست به انتقاد از سیستم مسعود رجوی زد، محکوم به ترور و حذف شدن بود. سوالی که اینجا از نهضت آزادی مطرح می‌شود، اینکه می‌گوید ما فاصله‌گذاری کردیم و از سازمان مجاهدین خلق برائت کردیم. شما چطور برائت کردید؟ که هیچ وقت سند علنی از آن وجود ندارد؟ مساله بعدی چگونه می‌شود از این 17هزار نفر، حتی یک نفر از اعضای نهضت آزادی را هم ترور نکردند؟ این سوالی است که دیروز در مناظره از معتمدی‌مهر، نماینده حزب منحله نهضت آزادی، در دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد و پاسخی هم به آن داده نشد چون جوابش در این واقعیت است که رابطه نهضت آزادی و مهندس بازرگان با سازمان مجاهدین خلق همان رابطه پدر و فرزندی است و این پدر تا آنجایی که می‌توانست از فرزندش حمایت کرد.

 

  امامقلی، کارگردان «آقای نخست‌وزیر»:

انتقاد با طعم دعوای لفظی در یک روزنامه

http://media.qudsonline.ir/d/2017/01/23/4/678167.jpg

وقتی مباحث سیاسی برای ساخت یک مستند انتخاب می‌شوند، معمولا طیف‌ها، گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی و طبعا افراد دنبال جایگاه خودشان در آن مستند می‌گردند تا طرح بحث و موقعیت خودشان را پیدا کنند. بخشی از این جناح‌ها و طیف‌ها که خودشان را پیدا نمی‌کنند و هویت از دست رفته خودشان را نمی‌توانند احیا کنند یا به هر شکل ممکنی نمی‌توانند با آن روایت ارتباط بگیرند، منتقد آن روایت و حتی راوی خواهند شد. غیر از متن رسانه‌ای که منتشر می‌کنند و نظرشان را می‌گویند به خود راوی هم اعتراض می‌کنند و برچسب می‌زنند.

با مستند «آقای نخست‌وزیر»، طیف‌های مختلفی چالش داشتند چه از طیف اسلام‌گرای دوره آیت‌الله کاشانی که به ایشان علاقه‌مند بودند چه از طرف طیف علاقه‌مند به دکتر مصدق که امروز تفاوت‌های ماهیتی هم کردند. مثلا یادم می‌آید روزنامه «کیهان» منتقد ما بود به‌دلیل اینکه معتقد بودند چرا با عناصر مرتد و عناصر خود‌فروخته نهضت آزادی صحبت کردیم و روی همین استدلال مستند را خیلی تایید نمی‌کردند و این تعبیر را داشتند که ممکن است بازی خورده باشیم. بعد از اینکه مستند را در تحریریه روزنامه «شرق» اکران کردیم، مورد نقد این دوستان هم واقع شدیم و کار داشت به جاهای باریک کشیده می‌شد و حتی به سمت توهین هم رفتند و شاخ و شانه کشیدن‌های فیزیکی هم شروع شد. می‌گفتند شما در مستند به طیف سیاسی ما فحاشی کردید و 70 دقیقه افترا بستید و حالا باید سکوت کنید تا ما علیه شما حرف بزنیم. البته خب همان ابتدا که فیلم شروع شد پالس‌هایی می‌آمد که قضاوت می‌کردند بله شما طرفدار آیت‌الله کاشانی هستید. اما مهم‌ترین جمله‌ای که در آن تحریریه نقل شد این بود که گفتند: «شما این فیلم را نساختید که ملی‌کردن صنعت نفت را نشان دهید شما این فیلم را ساختید که مذاکرات و دولت آقای روحانی را بازنمایی کنید.» طبعا مستندسازی که کار تاریخی می‌کند به‌دنبال عبرت‌‌پژوهی تاریخی است، اگر مخاطب پیامش را درست کدگشایی کرده باشد حتما موفق بوده است که پیامش را برساند. یادم می‌آید تیتری که «کیهان» برای مستند ما زده بود این بود «به بهای تحریف تاریخ». البته در روزنامه «شرق» هم همین حرف به ما زده می‌شد، چون خودشان را نمی‌توانستند پیدا کنند و به قول معروف فیلمساز به یکی از دو جناح غش نکرده است. حالا که این روزها جدل‌های سیاسی بر یک اثر مستند دیگری از آقای ملاقلی پور شروع شده است دوست دارم در مورد آن هم حرف بزنم.

فضای کلی که در مستند «راه طی شده» ایجاد شده است، خیلی تفاوتی با مستند ما ندارد. منتها چون دوره مهندس بازرگان، به لحاظ تاریخی به ما نزدیک‌تر است، برای همین خیلی‌ها برنمی‌تابند که این جریان نقد شود. اینکه آقای ملاقلی پور در مستندش به دولت موقت نقد داشته است، هیچ شکی نیست. اما اینکه ایشان را به تحریف متهم کنیم باید برایش سند ارائه کنند. مهم‌ترین بخش تولید متن رسانه‌ای برای یک مستند این است که باب گفت‌وگو را باز کند، به نظرم کارکرد مستند «راه طی شده» همین بوده و باب گفت‌وگو را برای یک مقطع تاریخی مهم باز کرده است. باید دید که آیا تحمل گفت‌وگو وجود دارد، افراد حاضرند گفت‌وگو کنند یا نه؟ امروز تنها راه چاره برون‌رفت از مشکلات در کشور ما، همین گفت‌وگو است. وقتی عادات گفت‌وگو را رعایت نکنیم و برچسب بزنیم. مباحث وارد مرحله دیگری می‌شود و به سمت جدل می‌رود. اما همه اینها یک مستندساز را دلسرد نمی‌کند چون باید دید که برآیند همه اینها به چه چیزی می‌رسد؟ مثبت است یا نه؟ به نظرم طرح بحث درباره مقاطع تاریخی امروز خیلی لازم است. از دوره ملی شدن صنعت نفت 70 سال می‌گذرد و چندین نسل عوض شدند و الان وقت طرح بحث است و باید این کارها را انجام داد تا فراموش نشود؛ این مستندها باعث روشن شدن خیلی از مسائلی می‌شود که نقاط تاریک تاریخ ما هستند.

 

  علی صدری‌نیا، کارگردان «قائم‌مقام»:

سیاسیونی که می‌خواهند خاطرات تاریخی‌شان را عوض کنند

درمورد مستند «قائم‌مقام» چند نوع مواجهه داشتیم. یک نوع مواجهه‌ حرفه‌ای بود که مستند را می‌دیدند، حتی نقاط ضعف و قوت اثر را بنابر آن تجربه تاریخی‌ای که داشتند و احساس می‌کردند وقایع تاریخی درست نیست، به ما منتقل می‌کردند. ما هم در مقابل، سندهای‌مان را ارائه می‌کردیم. اگر در نکته‌ای نقصی وجود داشت، سعی می‌کردیم با روی باز در اکران‌های خصوصی ماقبل از پخش مستند بپذیریم و اصلاح کنیم. شق دوم مواجهه با مستند «قائم‌مقام» مربوط به سیاسیون بود که بیشتر فکر می‌کنم نگاه جناحی داشتند. جالب اینکه در اکران‌های خصوصی «قائم‌مقام» برخی از آنها می‌گفتند اگر می‌شود دوربین را خاموش کنید تا بتوانیم صحبت کنیم و آن وقت بود که می‌گفتند بخش‌هایی از مستند شما منطبق با واقعیت است.

آنها شاید به‌لحاظ خط و خطوط سیاسی‌ای که امروز پیدا کرده‌اند، نمی‌خواهند موضع‌گیری مثبتی درباره این موضوع داشته باشند. یک مستند سیاسی با سیاسیونی مواجه است که حالا درگذر زمان خط و خطوط سیاسی‌شان عوض شده و اینها فکر می‌کنند که باید خاطره‌های تاریخی‌شان هم عوض شود. به‌طور مثال وقتی سراغ بعضی از دهه‌ شصتی‌ها می‌رویم درباره یک موضوع واحد نظر دارند و در دهه 70، آن خاطره را برعکس  و در دهه 80 یک‌جور دیگر بیان می‌کنند و این به‌نظرم یکی از آسیب‌هایی است که در روایت تاریخی و مستند با آن مواجه هستیم. به‌ نظرم مشکل از جانب افرادی شروع می‌شود که به یک جریان سیاسی تعلق‌خاطر دارند و می‌خواهند واقعیت‌های تاریخی هم با همان نگاه سیاسی امروزشان قضاوت شود. آنها شاید خیلی‌وقت‌ها نمی‌توانند منصفانه نظر بدهند. چرا؟ چون یک تعلق‌خاطری به آن موضوع دارند. در 100 دقیقه مستند «قائم‌مقام» هیچ جایی وجود ندارد که بدون سند حرف زده باشیم و همه چیز در خود مستند مشخص است. اینکه اسناد براساس کتاب خاطرات چه کسی است؟ سندش کدام فیلم است؟ سندش کدام تاثیر است؟ اما افرادی که مثلا علاقه و تعلق‌خاطری به خانواده آقای منتظری داشتند یا از دفتر آقای منتظری بودند، نمی‌توانستند آن روایت تاریخی را بپذیرند. هر چقدر هم شما به آنها سند ارائه می‌کردید، آنها نمی‌توانستند قضاوت منصفانه درباره فیلم داشته باشند.

چون یک نفری که بی‌طرف بود و نگاه می‌کرد کاملا می‌توانست منصفانه درباره فیلم نظر بدهد. مستندساز هیچ وقت دلسرد نمی‌شود، یادم می‌آید روز اولی که خودمان شروع به تولید مستند کردیم، اگر چند دسته مخاطب را روبه‌روی خودمان می‌دیدیم می‌دانستیم که با این دسته از مخاطبان احتمالا یک چنین مواجهه‌ای خواهیم داشت. مخاطبی که علاقه‌مند به سوژه مستند ماست یعنی جزء خانواده، شاگردان یا دفتر آقای منتظری بوده باشند، این جریان ممکن است که هر چقدر ما با سند و مدرک برایشان صحبت کنیم، نپذیرند؛ یعنی برای ما قابل تحلیل و فهم بود که علاقه باعث می‌شود آن افراد، آقای منتظری را یک چهره معصومی بدانند که هیچ اشتباهی در طول تاریخ نکرده و اصلا امکان ندارد جایی اشتباهی کرده باشد. به خاطر همین، مساله برای ما قابل پیش‌بینی بود و واکنش‌های‌شان به مستند غیرطبیعی نبود. وقتی بعضی از این مدل واکنش‌های رسانه‌ای و سیاسی را نسبت به بعضی از مستندهای سیاسی در چند سال اخیر می‌بینم، به نظرم از یک جهت امیدآفرین است و خیلی پیام و حرف دارد. کاملا قابل درک است که فضای مستند سیاسی در کشور دست جریان انقلابی است و جریان انقلابی کاملا پیشرو در این حوزه ورود می‌کند و کارهای خوب و پیشرویی ساخته است و همین تولیدات پیشرو باعث شده جریان مقابل، در فضای مستند کاملا در موضع انفعال و واکنش باشد. طوری که در حوزه‌های دیگر برعکس است، ولی در فضای مستند این اتفاق افتاده که مستندسازهای ما یک قدم جلوتر هستند و طرف مقابل است که در واکنش و انفعال به آنها سعی می‌کند یک اثر رسانه‌ای تولید کند و صفحه یک روزنامه‌اش را برای نقد آن مستند قرار بدهد و این اتفاق خوبی برای مستندسازهای جبهه انقلاب است.

 

  جواد موگویی، کارگردان «پرونده ناتمام»:

سیاسیون حداقل جواب سوالات مستندها را بدهند

http://www.fdn.ir/@image=/uploads/images/20180902130042.jpg&w=770&h=470&zc=1

اگر شما بخواهید مستندی را بسازید که همه راضی باشند، این امکان وجود ندارد. از طرفی هیچ مستندساز و روزنامه‌نگار و نویسنده‌ای نمی‌تواند بگوید که من بی‌طرفم. بی‌طرفی امکان ندارد اما باید منصف بود. اینکه غالبا شخصیت‌های سیاسی می‌گویند این مستند بی‌طرفانه نبود، اساسا واژه‌ای اشتباه است. یک روایت‌کننده نمی‌تواند بی‌طرف باشد، بلکه باید منصف باشد؛ یعنی شما می‌توانید بگویید که این فیلم منصفانه نبود اما نمی‌توانید بگویید این فیلم چرا بی‌طرف نیست؟ بحث دیگری که معمولا گفته می‌شود همین بحث تحریف است. غالبا شنیده می‌شود که می‌گویند: «فلان مستند تحریف شده است...» باید با مصادیق صحبت کرد، نمی‌توان همین‌طوری یک عنوان داد که اینها تحریف شده هستند بدون اینکه ذکری از مصدایق آن اتفاقی که تحریف شده را بیاوریم. اما اینکه چرا سیاسیون نسبت به فیلم‌های مستند چه چپ و چه راست موضع می‌گیرند، غالبا فرار از پاسخگویی و عدم نقدپذیری است.

در سیاسیون ما تحمل نقد وجود ندارد و افراد قائل به پاسخ گفتن هم نیستند؛ یعنی چه جریان راست و چه جریان چپ قائل نیستند جواب سوالاتی که در گذشته اتفاق افتاده را بدهند و نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند. یک برچسب سیاسی دیگری که همیشه وجود داشته این است که فلان فیلم حکومتی است یا مثلا پول ساخت فیلم را فلان دستگاه یا ارگان داده است. اصلا این واژه حکومتی را متوجه نمی‌شوم معنایش چه می‌شود؟ به هرحال شما بابت کاری که انجام دادید، فیلم را به یک نهادی یا جایی عرضه می‌کنید و می‌فروشید. نمی‌شود گفت چون سرمایه‌گذار فلان سازمان بوده در نتیجه فیلم حکومتی است. اگر این‌طور بخواهیم حساب کنیم تمام آدم‌هایی که کارمند جمهوری اسلامی هستند، در نهادهای مختلف مثل وزارت ارشاد، شهرداری، اداره برق و... اینها همه حکومتی‌اند چون بالاخره از یک سازمانی حقوق می‌گیرند. من هم در فیلم‌هایم با این برچسب‌ها مواجه بودم؛ اینکه کارش تحریف است، حکومتی است و... درواقع موضوع جدیدی نیست. آنها همیشه برای فرار از پاسخگویی سعی کرده‌اند با این تعابیر فیلم را مورد سرزنش قرار بدهند، چه از جناح چپ و چه از جناح راست، سیاستمداران با چنین تعابیری مستندسازان را می‌نوازند. 

واقعا متوجه نمی‌شوم که می‌گویند فلان فیلم سفارشی است، یعنی چه؟ به‌طور مثال سفارش داده می‌شود که در مورد فلان واقعه فیلم بساز. من بر مبنای اینکه آیا اندیشه آن فردی که فیلم را سفارش داده با اندیشه من فیلمساز می‌خواند و با همدیگر می‌توانیم به یک توافق فکری و اندیشه‌ای برسیم، آن فیلم را قبول می‌کنم. ولی اگر مثلا کسی بخواهد به معنای اینکه تو پول را بگیر فلان جریان را خراب کن، این اسمش سفارشی نیست. اسمش مزدور شو است. وگرنه عنوان سفارشی به نظر من هیچ اشکالی ندارد و می‌توان با یک نهادی یا یک موسسه‌ای و یا یک فردی به یک نتیجه‌ای رسید که کار مشترکی را انجام داد. اشکالش در کجاست؟ معمولا در مورد سه چهار فیلم و سه چهار جلد کتابی که نوشتم همیشه با این موضوع مواجه بودم و دلیل اصلی‌اش فرار از پاسخگویی و عدم تحمل مسئولان است.

 

* نویسنده : زهرا جعفری روزنامه‌نگار

پربیننده‌ ترین‌ها

  • ماشین پیام‌آور و زنانی در تعلیق
  • در جست‌وجوی رازهای روایی دهه ۶۰
  • اعصاب خودمختار برای حفظ سیستم فرهنگی انقلاب
  • هنگامی که باران پیانو می‌نوازد
  • مهی که بر فراز بندر چمباتمه زده
  • موسیقی کلمات
  • شجریان، عندلیب هزاره‌ آواز ایران
  • مبدا‌گرایی فرهنگی در شعر منوچهر آتشی
  • غزلواره‌های شنیداری
  • پیشنهاد قابل توجهی برای خواندن
  • راه رفتن روی لبه درد
  • رضا رویگری و همسرش در مطب دکتر روازاده!
  • صدرنشینی «اکسیدان» با خداحافظی «نهنگ عنبر۲»
  • الهام عرب عکس خواهرش هانیه عرب را منتشر کرد
  • کاریکاتوریست خط قرمزها را دور می‌زند
  • «مفیستو» الگویی برای تئاتر دانشگاهی سیستماتیک
  • اندیشه و دانش لازمه عکس موبایلی است
  • وقتی ما خواب بودیم
  • لطفا دایره فیلمسازی را تنگ‌تر نکنید
  • سهم عظیم هنرمندان شهرستانی در فراگیری تئاتر

آخرین اخبار

  • جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد
  • خانه نیما پابرجا می‌ماند؟
  • سـبقـت آزاد!
  • زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها
  • ثبت است بر جریده عالم دوام تو
  • ۴ روایت از تختی
  • فشار سیاسی به وزیر فرهنگی
  • دین در آینه داستان
  • بلیت‌های جشنواره موسیقی چقدر می‌ارزد؟
  • خط ناتمام امیرِ ادبیات انقلاب
  • هفت‌خوان مجوز و مافیا در موسیقی
  • نقش موسیقی پاپ برای جشنواره؛ تامین مالی
  • انقلاب به‌روایت شاگرد جلال
  • فقط بچه‌ها می‌دانند دنبال چه هستند
  • از معضل انتخاب رئیس تا بی‌رمقی فرهنگستان هنر
  • جدل‌های صنفی، سرعت‌گیر مبارزه با قاچاق‌کتاب
  • فقدان روایت به مثابه فراموشی
  • حراج تهران یا پولشویی
  • دلالان، دستگاه‌های چاپ را هدف گرفته‌اند
  • لذت خواندن رمانی جدی و عاشقانه
  • Back to top
© Islamic Azad University 2019. All rights reserved.
RSS  Produced by Farheekhtegan