• ۶ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از شکایت‌های مردمی و رانندگان اسنپ به نحوه عملکرد این اپلیکیشن

سوالات بی‌جواب از اسنپ

می‌توان گفت با وجود رقیب‌هایی که در بازه زمانی فعالیت اسنپ، فعال شده بودند هنوز انتخاب اول مردم برای استفاده از تاکسی آنلاین بود. اما شفاف‌نبودن خیلی از موارد از جمله چگونگی مجوزدادن به رانندگان برای فعالیت در این سیستم یا دخل و خرج آنها بر فعالیت این اپلیکیشن تاثیر داشته است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، 1 اوایل فقط تهرانی‌ها بودند که برای فرار از کرایه‌های زیاد تاکسی‌ها از آن استفاده می‌کردند، البته برخی افراد که خیابان‌های تهران را بلد نبودند تنها با واردکردن لوکیشن جایی که هستند و لوکیشن مکانی که می‌خواهند بروند می‌توانستند نزدیک‌ترین ماشین به خود را پیدا کنند و بدون بلد بودن اسم خیابان‌ها به مقصد برسند (به دلیل اینکه راننده ازروی نقشه مسیر را می‌دید)، کم‌کم اسنپ جای خود را در سفرهای بین‌شهری مردم پیدا کرد و می‌توان گفت با وجود رقیب‌هایی که در بازه زمانی فعالیت اسنپ، فعال شده بودند هنوز انتخاب اول مردم برای استفاده از تاکسی آنلاین بود. اما شفاف‌نبودن خیلی از موارد از جمله چگونگی مجوزدادن به رانندگان برای فعالیت در این سیستم یا دخل و خرج آنها بر فعالیت این اپلیکیشن تاثیر داشته است. برای تهیه گزارش از رانندگان اسنپ در روزهای مختلف و مسیرهای مختلف از اسنپ استفاده کردم و ضمن اینکه همگی بر موضوع استفاده ابزاری اسنپ از رانندگان برای کسب درآمد خود اتفاق‌نظر داشتند متوجه شدم که جذب راننده هم پروژه سخت و دقیقی ندارد. برخی از رانندگان می‌گفتند «حدود دو تا سه ماه است که در اسنپ مشغول به فعالیت شده‌ایم و هنوز گواهی عدم سوء‌پیشینه را تحویل نداده‌ایم و هیچ اخطاری هم دریافت نکرده‌ایم.»

این صحبت یک یا دو راننده نیست که بگوییم اتفاقی بوده است، حدود 10 الی 15 راننده در تحقیقات میدانی من گواهی عدم سوء‌پیشینه را هنوز تحویل مرکز رانندگان اسنپ نداده و درحال فعالیت بودند! اینکه فردی در گوشه خیابان بایستد و تابلوی جذب راننده اسنپ را در دست بگیرد و هر فردی با هر سابقه و شرایطی در این سیستم ثبت‌نام کند و مجوز فعالیت بگیرد در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند موجب نارضایتی مشتری از این سیستم شود، حال دیگر خطرات معتاد‌بودن راننده، داشتن بیماری‌های روانی، سرقت و زورگیری و... را ندیده می‌گیریم.

2 افرادی هستند که رانندگی در اسنپ را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کرده‌اند و می‌گویند «برای ما فرقی ندارد که پول پرداخت‌های آنلاین مسافران چه موقع به حساب‌مان بیاید یکی دو روز تاخیر خیلی تاثیری بر دخل و خرج ما ندارد، ولی برای برخی که رانندگی در اسنپ تنها شغل و منبع درآمد آنها هست حتی یک روز تاخیر در واریز هزینه‌ها می‌تواند بر زندگی و دخل و خرج آنها تاثیر داشته باشد و به همین خاطر هم هست که اغلب این رانندگان از مسافران درخواست می‌کنند کرایه را به صورت نقدی پرداخت کنند یا برای خودشان کارت به کارت کنند، البته این رانندگان می‌گفتند اگر اسنپ متوجه شود که ما از مسافر می‌خواهیم هزینه را برای خودمان کارت به کارت کند پنل کاربری ما را حذف می‌کند و دیگر نمی‌توانیم در این سیستم کار کنیم و به همین دلیل خیلی روی پرداخت کرایه از طریق کارت به کارت پافشاری نمی‌کنیم.

3 موضوع دیگری که رانندگان را آزار می‌داد نحوه امتیازدهی‌ها و اعمال بی‌قید و بند آن از طرف مرکز اسنپ روی کاربری آنها بود، یکی از رانندگان می‌گفت: «امتیازی که مسافر به ما می‌دهد بر میانگین امتیاز ما تاثیر می‌گذارد، این میانگین لحظه‌ای است و به فرض اگر دو یا سه مسافر پشت‌سر هم به ما امتیاز پایینی بدهند کار ما تمام است، یعنی پنل کاربری ما بسته می‌شود و دیگر نمی‌توانیم مسافر بزنیم، حالا یا خوش‌شانس هستیم و مرکز بعد از یکی دو روز با ما تماس می‌گیرد و می‌گوید پنل شما اشتباه بسته شده است یا بدشانسیم و بدون هیچ توضیحی پنل کاربری ما بسته می‌شود.» فردی که هیچ شغلی ندارد و اسنپ تنها امید و منبع کسب درآمدش است با چنین شیوه صفر و یکی از ادامه فعالیت محروم می‌شود و شاید چنین محرومیت‌های بی‌حد و مرزی زمینه‌ساز خیلی از آسیب‌های اجتماعی باشد.

4 بر سابقه رانندگان که نظارت دقیق و درستی انجام نمی‌شود، مسافران هم به کنترل اسنپ بر رانندگان اعتماد می‌کنند و حتی در برخی موارد کودکان خود را به تنهایی از این طریق به مقصد می‌رسانند، نحوه پرداختی‌ها هم که دقیق نیست و راننده همیشه باید در انتظار پول بماند، چه تضمینی برای سالم بودن و آسیب‌زا نبودن این سیستم هست؟

در همین راستا سوالات مرتبطی را از روابط‌عمومی اسنپ پرسیدم که پاسخ‌های آنها هم به نوعی قابل‌تامل است، این پاسخ‌ها را می‌توانید در کادر روبه‌رو بخوانید، همچنین در نظرسنجی مردمی که در اینستاگرام انجام شده است برخی رانندگان شکایت‌هایی داشتند و برخی هم به‌عنوان مسافر از مشکلاتی که در استفاده از اسنپ برایشان رخ داده بود نوشته‌اند که می‌توانید در انتهای گزارش اسکرین‌شات این شکایت‌ها را بخوانید.

 

 

   پاسخ روابط‌عمومی اسنپ به سوالات روزنامه «فرهیختگان»

چرا حذف حساب کاربری رانندگان منوط به امتیاز مسافران است؟

تمامی بازخوردهای مسافران مورد پیگیری قرار می‌گیرد و بعد از بررسی دقیق صحت هر گزارش طبق ضوابط و آیین‌نامه‌های داخلی اسنپ با کاربر راننده رفتار می‌شود. دو تیم «پشتیبانی» و «پیگیری شکایات» مسئول رسیدگی به امتیازها و گزارش‌های مسافران در هر سفر هستند. به‌طور معمول، بعد از اطمینان از صحت هر گزارش، نحوه برخورد بنابر مورد، از ابلاغ تذکر و اخذ تعهدنامه تا ارجاع برای آموزش مجدد و درنهایت مسدودسازی حساب کاربری متنوع است. درمواردی پیش آمده که مسافر به دلیل اختلاف‌ نظری جزئی در حین سفر افترایی به راننده نسبت داده و این موضوع در حین پیگیری‌های اسنپ روشن شده است. اسنپ در این موارد برای بررسی دقیق موضوع به‌طور موقت حساب کاربری راننده را مسدود می‌کند، درصورتی که صحت گزارش اثبات شود بنابر قوانین با کاربر راننده برخورد خواهد شد و درصورتی که عدم صحت آن به اثبات برسد حساب کاربری راننده مجددا فعال می‌شود و اسنپ برای دفاع از حقوق کاربران راننده خود موضوع را به صورت قانونی پیگیری می‌کند. علاوه‌بر گزارش‌های منفی، درصورت دریافت گزارش مثبت درمورد کاربران راننده، از این عزیزان تقدیر به عمل می‌آید.

چرا جذب رانندگان بی‌حساب و کتاب هست و هیچ نظارتی بر نحوه جذبشون انجام نمی‌شود؟

فرآیند ثبت‌نام متقاضیان عضویت در ناوگان اسنپ با حساسیت زیاد و سازوکار دقیق در سه مرحله جذب، آموزش و احراز هویت انجام می‌شود. فرد متقاضی فعالیت در ناوگان اسنپ ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کند و برای ثبت‌نام حتما باید این سه مرحله را با موفقیت به انجام برساند. متقاضیان پس از دانلود نرم‌افزار نسخه راننده می‌توانند فرم پیش‌ثبت‌نام را کامل و کد پیگیری خود را دریافت کنند. متقاضیان باید به همراه کد پیگیری به کارشناسان جذب اسنپ مراجعه کنند تا احراز هویت اولیه انجام و صحت اطلاعات واردشده در فرم پیش‌ثبت‌نام و اصالت مدارک بررسی شود. کارشناسان جذب با استفاده از اپلیکیشنی به نام «پروموتر اپ» اطلاعات و مدارک متقاضیان را بررسی و در سیستم ثبت می‌کنند. «پروموتر اپ» محصول داخلی شرکت اسنپ برای بهینه‌سازی فرآیند ثبت‌نام است.

پس از بررسی و تایید کارشناسان جذب، کلیه اطلاعات‌ بار دیگر از سوی کارشناس ارشد جذب مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرد. همزمان با بررسی اطلاعات از سوی کارشناس ارشد، متقاضیان برای گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز ارجاع داده می‌شوند. سرویس اسنپ با مکانیزه‌کردن فرآیند جذب کاربر راننده موفق شده است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بالاترین حد از دقت و کیفیت در بررسی اطلاعات هویتی متقاضیان و آماده‌سازی آنها برای آغاز فعالیت و درآمدزایی‌ دست پیدا کند. در مرحله آخر تیم احراز هویت اسنپ، شامل کارشناسان و کارشناسان ارشد، در دو مرحله به اعتبارسنجی و بررسی نهایی مدارک و اطلاعات می‌پردازند. پس از پایان این دو مرحله، فرد می‌تواند فعالیت خود را در ناوگان اسنپ آغاز کند.

چرا تا زمانی که گواهی عدم سوءپیشینه برای رانندگان صادر نشده است، آنها اجازه فعالیت می‌گیرند و می‌توانند مسافر بزنند؟

درحال حاضر صلاحیت رانندگان اسنپ بعد از ثبت‌نام به صورت آنلاین از سوی پلیس مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین کاربران راننده موظف به تهیه‌ گواهی عدم سوءپیشینه نیز هستند.
 

* نویسنده : مهسا شمس‌کلائی روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها