• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۷-۰۷-۰۴ - ۰۱:۰۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فرهیختگان بررسی کرد:جدال مهم‌ترین جریان‌های آینده‌پژوهی آموزش‌عالی در دو دهه اخیر

۳ جریان اصلی ایده دانشگاه

هر اندیشمند و پژوهشگر در چارچوب کتابی ممکن است دیدگاه خاص خود را مطرح کند، اما فقط سه جریان توانسته‌اند تبدیل به جریان فکری پررنگ و با تاثیرگذاری جدی شوند.

۳ جریان اصلی ایده دانشگاه
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اگر به تاثیر اندیشه‌ها و نظریات در واقعیت‌های رخ‌داده در عرصه دانشگاهی کشور اعتقاد داشته باشیم، در این صورت نقش کتاب به‌عنوان بستر اصلی تبیین و توضیح منسجم دیدگاه‌های اندیشمندان ایرانی حوزه دانشگاه‌پژوهی و مطالعات آموزش‌عالی برجسته می‌شود. این نظریات در دو سه دهه اخیر تاثیراتی بر ساختار و محتوا و چشم‌اندازهای آموزش‌عالی ایران داشته است. البته هر اندیشمند و پژوهشگر در چارچوب کتابی ممکن است دیدگاه خاص خود را مطرح کند، اما فقط سه جریان – همان‌گونه که در یادداشت‌های گذشته نگارنده آمده است- توانسته‌اند تبدیل به جریان فکری پررنگ و با تاثیرگذاری جدی شوند.
 
جریان اول مکتب دانشکده اقتصاد و مدیریت است.این جریان بیشتر تاکید بر تجاری‌سازی، ارتباط صنعت و دانشگاه، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و کارآفرینی، نظام زنجیره نوآوری و حاکمیت عرضه و تقاضا در پژوهش و امثال آن دارد.
 
جریان دوم مکتب دانشکده علوم اجتماعی است. این جریان بر اهمیت نگاه انتقادی به تجاری‌سازی و دانشگاه پولی، استقلال دانشگاه و حاکمیت فرآیندهای دموکراتیک و دانشگاه اجتماعی، آموزش رایگان، عدالت آموزشی و نقد کالایی‌سازی تاکید دارد.
 
جریان سوم مکتب دانشکده علم و دین است. این جریان نیز بر تاثیر وحدت حوزه و دانشگاه، بومی‌سازی و اسلامی شدن علم، فرهنگ و تمدن غنی ایرانی و اسلامی و سنت‌های تامین مالی اسلامی تاکید دارد. البته همه کتاب‌های منتشرشده این عرصه در سه جریان فوق قابل قرارگیری نیستند، اما سعی خواهیم کرد برخی از مهم‌ترین آثار این جریانات را معرفی کنیم.

 

دانشکده علم و دین

 

جامعه‌شناسی معرفت و علم                       
نویسنده: حمید پارسانیا
ناشر: سازمان تبلیغات اسلامی
سال انتشار: 1385

 

ارزیابی انتقادی نهاد علم
نویسنده: عماد افروغ
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 13954

 

از علم سکولار تا علم دینی
نویسنده: مهدی گلشنی
ناشر: پژوه‍ش‍گ‍اه‌ ع‍ل‍وم‌ ان‍س‍ان‍ی‌ و م‍طال‍ع‍ات‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌
سال انتشار: 1385

 

یک رویا و دو بستر: تنش‌‌زدایی از دانشگاه و علوم انسانی
نویسنده: خسرو باقری
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 1396

 

وحدت حوزه و دانشگاه
نویسنده: علیرضا اعرافی
ناشر: موسسه فرهنگی- هنری اشراق و عرفان
سال انتشار: 1390

 

دانشکده علوم اجتماعی

 

گاه و بی‌گاهی دانشگاه در ایران
نویسنده: مقصود فراستخواه
ناشر: نشر آگاه
سال انتشار: 139۶

 

نخبگان دانش: مشارکت یا مهاجرت؟
نویسنده: محمدامین قانعی‌راد
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 139۶

 

علوم انسانی و اجتماعی در ایران
نویسنده: نعمت‌الله فاضلی
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 139۶

 

روایتی از کلاس‌‌های درس دانشگاهی
نویسنده: عباس کاظمی
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 139۵

 

دانشگاهی که بود...
نویسنده: ناصر فکوهی
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 139۶

 

دانشگاهی ایرانی  (درآمدی بر جامعه‌شناسی آموزش‌عالی)
نویسنده: غلامرضا ذاکر صالحی
ناشر: کویر
سال انتشار: 1383

 

دانشکده اقتصاد و مدیریت

آموزش عالی؛‌ چالش‌ها و راهبردها
نویسنده: حمید شفیع‌زاده
ناشر: مجمع تشخیص مصحلت نظام
سال انتشار: 1391

 

دانشگاه کارآفرین، ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه
نویسندگان: محسن نیازی و محمد کارکنان نصرآبادی
ناشر:  سخنوران
سال انتشار:  1389

 

درآمدی به بررسی عملکرد سیستم‌های دانشگاهی
نویسنده: محمد یمنی دوزی سرخابی
ناشر:  دانشگاه شهید بهشتی
سال انتشار: 1382

 

درآمدی بر توسعه آموزش‌عالی در ایران
نویسنده: نعمت‌الله عزیزی
ناشر:  پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 1385

 

کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاهی
نویسنده: نسرین جزنی
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 1386

 

گفتمان میان‌رشته‌ای دانش
نویسنده: علی خورسندی طاسکوه
ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
سال انتشار: 1387

 

 * نویسنده : حسن ثابتی روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

شما با تعطیلی کدام روز در کنار جمعه موافقید؟


مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها