در صحبتهای خود گفته بودید که از پیشنهاد ساخت «فصل داغ فوتبال» تا تولید آن کمتر از یکهفته فرصت داشتید. این موضوع خللی در کار وارد نکرد؟
فصل داغ فوتبال جزء برنامههای مصوب شبکه نبود و باید با حمایت یک نهاد خارج از سازمان تولید میشد. اسپانسری که قرار بود در ابتدا کنار این برنامه باشد بنابهدلایلی از مشارکت خود انصراف داد و این موضوع به مراتب کار ما را دشوارتر کرد. در ادامه کار و با حضور اپلیکیشن استادیوم، مدیران شبکه ساخت این برنامه را به من پیشنهاد دادند که تقریبا همه این اتفاقات در کمتر از یکهفته تا ساخت برنامه اتفاق افتاد. بدون شک در مدت پنج روزه پیشتولید استرسهای زیادی روی گروه وجود داشت و از طراحی دکورگرفته تا تهیه گزارش، تیتراژ و... را باید تا قبل از 12 خرداد و با تعداد محدودی از نیروی انسانی انجام میدادیم. مطمئنا در ساخت یک برنامه زنده و با یک مخاطب انبوه حساسیتهای زیادی چه از طرف مدیران و چه مخاطبان وجود دارد که با توجه به همه این موارد سعی کردیم شبانهروز برای تولید آن وقت بگذاریم تا برنامه به پخش برسد. البته آیتمهای روزانهای که به علت فشردگی زمان باید تهیه میکردیم، بارها تغییر داده میشد و این موضوع اگر با درایت جواد خیابانی و گروه تولید نبود، مطمئنا برنامه را از مسیر خود خارج میکرد.
تولید برنامهای از جنس فوتبال و با مخاطب میلیونی کار را برای تولیدکنندگان آن با حساسیتهای خاصی روبهرو میکند. برای خاص بودن برنامه و جذب مردم به شبکهای که شاید تا قبل از این با مخاطب کمتری نسبت به سایر شبکهها روبهرو بوده چه مواردی را لحاظ کردید؟
با توجه به اینکه در شبکه سه برنامه خوب و پرطرفدار 2018 با اجرا و تهیهکنندگی عادل فردوسیپور و با حضور کارشناسان خبره فوتبال پخش میشد، ما سعی کردیم به مسائل کارشناسی کمتر بپردازیم. چون بدون شک هم از نظر برنامهسازی و هم از نظر اطلاعات و میهمانهای دعوتی، آنها بالاتر از ما بودند. در ساخت این برنامه حضور در میان مردم و پخش تصاویری از حمایتهای صمیمی هواداران و ایرانیان حاضر در روسیه، اتفاقات مربوط به حضور تیمملی در جامجهانی و... که توسط گروه اعزامی برنامه پوشش داده میشد بیش از هر نکته آموزشی و پخش فوتبال مدنظر ما بود. یکی از آیتمهایی که برای این برنامه در نظر گرفته بودیم طراحی یک غرفه شهری بود که با فضای تعریفشده مردم میتوانستند در کنار فوتبالیستهای مطرح و کارشناسان فوتبال به صورت زنده فوتبالها را تماشا کنند و در عین حال نمایشی از هواداری متعصبانه مردم را از دریچه دوربین فصل داغ فوتبال برای بینندگان پخش کنیم که این آیتم با لغو مجوز از کنداکتور برنامه خارج شد.
برنامهای با این زمان پخش طولانی، مطمئنا هزینه زیادی را متحمل شده است. تمام هزینههای این برنامه توسط اسپانسر تامین شد یا سازمان نیز در ساخت آن مشارکت داشت؟
خیر؛ باید بگویم برخلاف برنامهسازیهای پرهزینهای که در سایر شبکهها صورت میگیرد ما با کمترین هزینه و حتی فراتر از تعهدی که به سازمان داشتیم، برنامه را ساختیم. تعهد ما در ابتدا ساخت برنامهای دو تا سه ساعته بود درحالیکه بعضی روزها 12 ساعت مشغول کار بودیم و اعضای گروه، ساعات کمی را به استراحت میپرداختند. بدون شک این عزم جدی در پیشبرد ساخت این برنامه جز با همت گروهی پرتلاش محقق نمیشد. گروهی که برخلاف خیلی از برنامهها با رقمهای بسیار پایین مشغول کار بودند و شاید بد نباشد بگویم مبلغی که برای هر برنامه دو الی سه ساعته توسط مدیران شبکه در نظر گرفته شده بود، چیزی حدود پنج الی 10 میلیون تومان بود که در مقابل کار پرفشار گروه بسیار ناچیز است. بالطبع با این شرایط مالی سعی کردیم تا هزینهها را مدیریت کنیم و حتیالمقدور از حضور میهمانها و کارشناسان افتخاری دعوت کنیم که از ما پولی نخواهند.
با توجه به متفاوت بودن جنس برنامه شما در مقایسه با برنامه 2018 ،چقدر به فکر رقابت و برتری جستن از عادل فردوسیپور بودید؟
بدون شک عادل فردوسیپور در حوزه فوتبال یک برنامهساز خبره شده است و فکر نمیکنم کسی از نظر اطلاعات و ساخت برنامه فوتبالی در حد و توان وی ظاهر شود اما این موضوع چیزی را از تلاش ما برای بهتر شدن و ارائه یک کار متفاوت کم نمیکند. همیشه هر گروهی سعی کرده تا بهترین خروجی خود را به سمع و نظر مخاطب برساند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و از هر ایده و امکاناتی در جهت بهتر شدن کار استفاده کردیم. مطمئنا مقایسه بودجه و هزینههای صورتگرفته در برنامه 2018 به هیچعنوان قابل مقایسه با برنامه ما نیست و این موضوع را از میهمانهای دعوتشده به آن میتوان فهمید.
برنامه فصل داغ فوتبال برای شبکه ورزش تولید شده بود چند قسمت از این برنامه از شبکه 3 پخش شد و آیا این موضوع دلیل خاصی داشت؟
شبکه تخصصی ورزش به نحوی زیرمجموعه شبکه سه به شمار میآید و تقریبا همفکری و هماهنگیهای خوبی میان مدیران دو شبکه وجود دارد. با توجه به حجم پرفشار برنامههای فوتبال زنده و خستگی عوامل برنامه 2018، به مدت دو روز اجرا نداشتند که بنا به تصمیم مدیران دو برنامه فصل داغ فوتبال را از آنتن این شبکه پخش کردیم.
معمولا در برنامههای زنده تلویزیونی اتفاقاتی غیرقابل پیشبینی رخ میدهد که گاهی از دست برنامهساز خارج میشود، نمونهاش اظهارنظر علیرضا مرزبان که بازتاب زیادی از شبکههای اجتماعی داشت. برای این موضوع، تذکری هم از جایی به شما داده شد؟
مطمئنا هر برنامه زندهای خالی از اشکال نیست و ما هم از این قاعد مستثنی نیستیم. تقریبا در این سالها کمتر برنامهای را شاهد بودیم که اشتباهی در آن رخ نداده باشد. خیلی از آنها دیده میشود و در جامعه پخش میشود و خیلیها هم به چشم نمیآید. در این موضوع هم مطمئنا اشتباه صورتگرفته به دلیل مسلط نبودن کارشناس برنامه به فارسی بود و هیچ قصد خاصی پشت آن نبوده است. در این مسیر همواره کمکها و نظرات مدیر شبکه و پیگیریهای لحظه به لحظه وی قوت قلبی را برای ما به وجود آورد که از استرسهای کار کم میکرد.
فکر میکنید در این مدت کوتاهی که از راهاندازی شبکه ورزش میگذرد چقدر در جذب مخاطب موفق بودید؟
در جریان نظرسنجیهای اخیر سازمان صدا وسیما، برنامه نوروز فوتبالی، رتبه خوبی را از نظر بازدید توسط مردم داشت یا در اظهارنظرهایی که توسط مردم و نسبت به برنامه فصل داغ فوتبال میشود میتوان فهمید که تقریبا در جذب مخاطب موفق عمل کردیم ولی این را هم باید در نظر داشت که شبکه ورزش، یک شبکه تازهتاسیس و در آستانه هفتمین سال تاسیس خودش است و نباید انتظار داشته باشیم تا با شبکههای دیگر رسانه ملی رقابت کند، چون غالب مخاطبان ورزشدوست، پای شبکه ورزش مینشینند.
* نویسنده : افشین حیدری روزنامهنگار