Farheekhtegan Farheekhtegan

دوشنبه، 29 بهمن 1397
  • دانشگاه
    • سرویس دانشگاه
      نتایج کارشناسی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد/ آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان از 30 بهمن

      نتایج کارشناسی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد/ آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان از 30 بهمن

      نظام موضوعات پایان‌نامه‌ها باید دائما به‌روز‌رسانی شود

      نظام موضوعات پایان‌نامه‌ها باید دائما به‌روز‌رسانی شود

      تحصیل ۸ هزار دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه آزاد

      تحصیل ۸ هزار دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه آزاد

      رونمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی

      رونمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی

    • یادداشت دانشگاه
      جذب بودجه‌های برون‌دانشگاهی برای پیشبرد طرح‌های کاربردی

      جذب بودجه‌های برون‌دانشگاهی برای پیشبرد طرح‌های کاربردی

      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      خلاقیت در اجرا؛ ضامن تداوم طرح پایش

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      برنامه‌ریزی برای استفاده از علوم انسانی در حل مسائل کشور

      انقلاب فاطمی

      انقلاب فاطمی

    • اخبار آنلاین دانشگاه
      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      تلاش آمریکا و غرب برای بی اعتماد شدن مردم به حکومت

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      نظام مردم‌سالاری دینی جایگزین نظام لیبرال دموکراسی در جهان خواهد شد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      انقلاب اسلامی شکل جدیدی از نظام سیاسی بود که محاسبات لبیرال دموکراسی را برهم زد

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

      لیبرال‌ها هر زمانی به قدرت رسیده‌اند بی‌عرضگی و خودکامگی از خود نشان داده‌اند

  • سیاست
    • سرویس سیاست
      عوارض پرگویی

      عوارض پرگویی

      عدم تصویب لوایح FATF تاثیری بر فروش نفت و بازگشت پول آن ندارد/ ارتباطی میان FATF و اینستکس نیست

      عدم تصویب لوایح FATF تاثیری بر فروش نفت و بازگشت پول آن ندارد/ ارتباطی میان FATF و اینستکس نیست

      هیچ درخواستی از طرف چین، روسیه و عراق برای پیوستن ایران به پالرمو و CFT مطرح نشده/ قیمت گوشت هم به FATF ربط دارد یا به سوءمدیریت داخلی؟

      هیچ درخواستی از طرف چین، روسیه و عراق برای پیوستن ایران به پالرمو و CFT مطرح نشده/ قیمت گوشت هم به FATF ربط دارد یا به سوءمدیریت داخلی؟

      راستی‌آزمایی تاثیر اقتصادی FATF

      راستی‌آزمایی تاثیر اقتصادی FATF

    • یادداشت سیاست
      دولت، مجلس و چالش ضعف شدید نظام اداری کشور

      دولت، مجلس و چالش ضعف شدید نظام اداری کشور

      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      «گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ چرا باید کار را به جوان‌ها سپرد؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      ویژگی‌های «بیانیه گام دوم انقلاب» و وظایف رسانه‌ها چیست؟

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

      مانیفست معرفتی و اجرایی حاکمیت جمهوری اسلامی در دهه پنجم

    • اخبار آنلاین سیاست
      آخرین جزئیات محاکمه حسین فریدون، جاسوس‌ها و مفسدین اقتصادی

      آخرین جزئیات محاکمه حسین فریدون، جاسوس‌ها و مفسدین اقتصادی

      ملت ما بی‌تردید انتقام خون شهیدان مرزبان خود را می‌گیرد

      ملت ما بی‌تردید انتقام خون شهیدان مرزبان خود را می‌گیرد

      امید مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به جوانان است

      امید مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب به جوانان است

      امیدواریم بتوانیم تحریم ظالمانه آمریکا را دور بزنیم/ اینستکس مقدمه‌ای برای اقدامات بعدی اروپایی‌هاست

      امیدواریم بتوانیم تحریم ظالمانه آمریکا را دور بزنیم/ اینستکس مقدمه‌ای برای اقدامات بعدی اروپایی‌هاست

  • فرهنگ و هنر
    • سرویس فرهنگ و هنر
      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد

      سـبقـت آزاد!

      سـبقـت آزاد!

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

      ثبت است بر جریده عالم دوام تو

    • یادداشت فرهنگ و هنر
      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      خانه نیما پابرجا می‌ماند؟

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      مصلی امام خمینی(ره) به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه کتاب 32 انتخاب شد

      نقد اجتماعی با دروغ

      نقد اجتماعی با دروغ

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

      مروری بر 11 دوره جایزه جلال آل‌احمد

    • اخبار آنلاین فرهنگ و هنر
      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      مهدی یراحی: شیطنت کردم و تصمیم ارشاد را می‌پذیرم

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      «ناصر چشم‌آذر» چشم از جهان فروبست

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      خراسان مهد فرهنگ ایران است

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

      چاپ دوم کتاب راهنمای پوشش خبری با مقدمه پروفسور فرهنگی

  • جامعه
    • سرویس جامعه
      بی‌اعتباری معاملات غیررسمی، کاهش پرونده‌های قوه‌قضائیه

      بی‌اعتباری معاملات غیررسمی، کاهش پرونده‌های قوه‌قضائیه

      انـسان علـیه انسـان

      انـسان علـیه انسـان

      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      آسایشگاه به من زندگی بخشید

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

      تراژدی نیروی ارزان‌قیمت در قلم‌چی

    • یادداشت جامعه
      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      جنبش‌های اجتماعی و ۴۰ سالگی انقلاب

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      هیس! پدرخوانده دروغ نمی‌گوید!

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      ذکر مصیبت نهاد سردفتری در ایران

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

      خبرنگار و امنیت روانی جامعه

    • اخبار آنلاین جامعه
      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      آشپزهای جهادی در «مضیف عتبه علویه (ع)»/ پخت بیش از ۳۰ هزار غذای متبرک

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      پزشکان جهادی در مسیر شوق خدمت «با تو تا حرم»

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      جهادی به نام "حریم پاک" در مسیر بهشتی اربعین

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

      شناسايي مناطق محروم در استان همدان توسط قرارگاه امام رضا(ع)

  • اقتصاد
    • سرویس اقتصاد
      فرمــول اشتغــالزایی در دوره رکــود

      فرمــول اشتغــالزایی در دوره رکــود

      الگوی تجارت خارجی ایران

      الگوی تجارت خارجی ایران

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت باید استراتژی سه‌بعدی داشته باشد

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

      دولت از درآمدهای واهی چشم‌پوشی کند

    • یادداشت اقتصاد
      چالش اعتماد در نظام بانکی

      چالش اعتماد در نظام بانکی

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      حذف صفر لازم است یا نه؟

      ابهامات بودجه سال آینده

      ابهامات بودجه سال آینده

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

      نیاز کشور به تشکیل مرکز هماهنگی اقتصادی

    • اخبار آنلاین اقتصاد
      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      دشمن از تکه تکه کردن جامعه بهترین استفاده را می‌کند؛ باید همه با هم باشیم/ رژیم پهلوی کثیف‌تر از حکومت سعودی بود

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      از فقدان اهلیت خریدار نیشکر هفت تپه تا حراج یک شرکت پالایش 70 درصد کمتر از قیمت کارشناسی

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      تضمین صادرات کالای ایرانی و دریافت ارز در شرایط خاص کشور

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

      برند کالاکس در کنار تولیدکنندگان نقش به سزایی در شتاب صادرات دارد

  • جهان شهر
    • سرویس جهان شهر
      نفـت در بــرابــر تــرور

      نفـت در بــرابــر تــرور

      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      «سوچی» در برابر نمایش «ورشو»

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      انقلاب‌هایی با تاریخ انقضا

      فـیلـم ورشــو

      فـیلـم ورشــو

    • یادداشت جهان شهر
      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      آل‌سعود سنگر اول حمایت از رژیم صهیونیستی

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      ترندسازی با کاربران سعودی ومنافق

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      چرا ارزیابی شورای اطلاعات ملی آمریکا مهم است؟

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

      شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

    • اخبار آنلاین جهان شهر
      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      «استقلال»،‌ اصلی‌ترین علت دشمنی آمریکا با ایران است/ ایران امروز قوی‌تر از هر زمان دیگری است

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      مقاومت موشک نقطه‌زن دارد، به تعداد کافی هم دارد/ در جنگ آینده کل فلسطین اشغالی صحنه نبرد خواهد بود/ خروج آمریکا از سوریه شکست آنهاست

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      ما به توافق یکجانبه و وحشتناک هسته‌ای ایران خاتمه دادیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

      "توان موشکی" مقاومت نقطه قوت لبنان است/ به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

  • ورزش
    • سرویس ورزش
      فتحی مشکل شفر و خطیر را حل می‌کند/ وزیر به استقلال کمک کرد/ تیم‌ها باید در زمین نتیجه بگیرند، نه با صدور بیانیه!

      فتحی مشکل شفر و خطیر را حل می‌کند/ وزیر به استقلال کمک کرد/ تیم‌ها باید در زمین نتیجه بگیرند، نه با صدور بیانیه!

      داوران ما قاطعیت ندارند/ افزایش اعتراض‌ها حاصل کوتاه‌آمدن داوران است

      داوران ما قاطعیت ندارند/ افزایش اعتراض‌ها حاصل کوتاه‌آمدن داوران است

      ناکام مقابل مدعیان

      ناکام مقابل مدعیان

      منتقد رئیس کنار رفت، سجادی سرپرست کاروان شد

      منتقد رئیس کنار رفت، سجادی سرپرست کاروان شد

    • یادداشت ورزش
      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      در مورد تیمی که تراش نخورده!

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      بهترین تیم یا بهترین ناکام آسیا؟

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      هم فوتبال را باختیم هم اخلاق و هم فرهنگ

      اینجا پایان نیست

      اینجا پایان نیست

    • اخبار آنلاین ورزش
      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      سرخپوشان انتقام باخت به فولاد را از استقلال گرفتند/ پرسپولیس به صدر جدول رسید

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      کی‌روش رسماً سرمربی تیم ملی کلمبیا شد

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      تیم ایران به عنوان قهرمانی رسید + جزئیات

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

      «نوبهار» مشاور رسانه‌ای سرپرست فدراسیون جودو شد

  • اندیشه
    • سرویس اندیشه
      روایت زنانه بدیل‌ فمینیسم

      روایت زنانه بدیل‌ فمینیسم

      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      آثار حکمت عملی در عهد صفوی

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      تابعیت مضاعف، منشأ و راه‌حل

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

      انقلاب به مثابه عبودیت تمدنی

    • یادداشت اندیشه
      سینما و فلسفه‌های شرقی

      سینما و فلسفه‌های شرقی

      پرسه در مه

      پرسه در مه

      به مناسبت یک جشنواره

      به مناسبت یک جشنواره

      بی‌آرمانی جرم است

      بی‌آرمانی جرم است

    • اخبار آنلاین اندیشه
      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      همایش «زعیم ذوفنون» با حضور ولایتی و فرهاد رهبر برگزار می‌شود

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      تلاش برای علوم انسانی اسلامی

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      انقلابى بودن درس امام و نیاز امروز کشور

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

      چرا آیت‌الله کاشانی باید بار اشتباهات مصدق را به دوش بکشد

  • دانش
    • سرویس دانش
      انقراض در کمین حشرات

      انقراض در کمین حشرات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      مثلث‌ مرجانی، مثلث حیات

      هزار توی مغز

      هزار توی مغز

      سفر به اعماق یخ‌ها

      سفر به اعماق یخ‌ها

    • یادداشت دانش
      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      دنیای جدی بازی‌های دیجیتال

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      ظرفیت‌های فضای مجازی برای کسب و کار

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      جرأت علمی، پیش‌نیاز پیشرفت ملی

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

      سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی کم نمی شود/ اتمام پروژه ها تا مرداد

    • اخبار آنلاین دانش
      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه آب شیرین کن صنعتی راه حل تامین آب با کیفیت برای صنایع

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      دستگاه تصفیه آب صنعتی

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      نتیجه کنکور هفته آینده اعلام می‌شود

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

      پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

  • تماشا
    • سرویس تماشا
      کپی به سبک عصر جدید!

      کپی به سبک عصر جدید!

      «شبی که ماه کامل شد» در صدر

      «شبی که ماه کامل شد» در صدر

      الگـوی فـروش سینـمای ایـران

      الگـوی فـروش سینـمای ایـران

      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

      سینمای قبل انقلاب از زندگی واقعی مردم دور بود/ سینمای ایران در سال 56 به سمت ورشکستگی رفت

    • یادداشت تماشا
      از عشق دلتنگی‌هایش می‌ماند

      از عشق دلتنگی‌هایش می‌ماند

      بنفشه مصنوعی

      بنفشه مصنوعی

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      به همین سادگی، به ‌خاطر یک مشت دلار

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

      فرمالیسم سرخپوستی و بدویت پسامدرن

    • اخبار آنلاین تماشا
      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      در سینمای ما صدا خیلی مهم است

      حسین محب اهری درگذشت

      حسین محب اهری درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      عزت الله انتظامی درگذشت

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

      حاتمی کیا: خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند/ ذوقی: این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است

  • شهر
    • سرویس شهر
      شهرداری شورای شهر را دور زد

      شهرداری شورای شهر را دور زد

      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      حفظ کرامت یا زیباسازی شهر؟

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      دستفروش بالای دستفروش بسیار است

      روی خط نقد رئیس

      روی خط نقد رئیس

    • یادداشت شهر
      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      شکلات، آبمیوه، گل، زباله، بچه‌ها

      با بنزین سَر می‌بُرند

      با بنزین سَر می‌بُرند

      مسائل شهردار جدید

      مسائل شهردار جدید

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

      حمله به حجاب به سبک شهرداری

    • اخبار آنلاین شهر
      تهران چند آپارتمان دارد؟

      تهران چند آپارتمان دارد؟

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      اولین واکنش حناچی به ماجرای عضویت بستگانش در سازمان منافقین

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

      استعفایی در کار نیست/ تا آخرین لحظه می‌مانم/ به دیوان عدالت اداری نرفتم

  • حوادث
    • سرویس حوادث
      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      امدادرسانی در هر شرایطی ممکن نیست

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      سقوط دردناک هواپیما در کرج

      بحران بعد از زلزله

      بحران بعد از زلزله

      بوی زلزله می‌آید

      بوی زلزله می‌آید

    • یادداشت حوادث
      زلزله در کمین است مراقب باشید

      زلزله در کمین است مراقب باشید

      وقتی همه خوابیم

      وقتی همه خوابیم

      فراموش‌شدگان یورت

      فراموش‌شدگان یورت

      راهکار کاهش تصادفات

      راهکار کاهش تصادفات

    • اخبار آنلاین حوادث
      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      سقوط هواپیما در شهرک مسکونی/ پیدا شدن جعبه سیاه/ تحویل 15 جسد به پزشکی قانونی

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      کرمانشاه 152 بار لرزیده است/ 4 هزار بسته غذایی به منطقه ارسال شد

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      جزئیات زلزله 6.4 ریشتری سرپل ذهاب/ 115 مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

      شهادت 25 نفر و مجروح شدن 60 نفر + اسامی شهدا

  • آرشیو
    • آرشیو عکس
    • آرشیو دانشگاه
    • آرشیو سیاست
    • آرشیو فرهنگ و هنر
    • آرشیو جامعه
    • آرشیو اقتصاد
    • آرشیو جهان شهر
    • آرشیو ورزش
    • آرشیو اندیشه
    • آرشیو دانش
    • آرشیو تماشا
    • آرشیو شهر
    • آرشیو حوادث
  • دانشگاه
  • سیاست
  • فرهنگ و هنر
  • جامعه
  • اقتصاد
  • جهان شهر
  • ورزش
  • اندیشه
  • دانش
  • تماشا
  • شهر
  • حوادث
  • عکس
Farheekhtegan
شجـــریان سیاسی، همان شجـــریان
صفحه نخست
فرهنگ و هنر
یادداشت ادب و هنر
۵ پرده با رویکرد رمانتیک استاد

شجـــریان سیاسی، همان شجـــریان

شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ نظرات ۵۷۷

Telegram WhatsApp Facebook Twitter Google+ LinkedIn
فعالیت سیاسی و اجتماعی شجریان نیز با کار هنری او در «آواز» و در «سازسازی» مطابقت دارد. اصلا مگر قرار است که هنرمند، لزوما مرد سیاسی هم باشد؟
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، برای راقم این سطور نوشتن از شجریان به‌هیچ‌وجه آسان نیست، چراکه لااقل یک دهه (منتهی به 1390) را غالبا با صدای شجریان گذرانده است و شنونده حرفه‌ای آثار او بوده است. این تعلق‌خاطر به شجریان به جایی رسیده بود که استاد ردیفم مرا از شنیدن صدای شجریان منع فرموده بود و بر آن بود که دلبستگی به روایت شجریان از ردیف، سیر آموزش «ردیف میرزاعبدا...» را با مشکل روبه‌رو می‌کند. به‌رغم این ممنوعیت و به‌رغم «حجیت استاد ردیف»، اما همچنان صدای شجریان ترک نمی‌شد. گذشته از این سابقه و این دلبستگی در سال‌های نه‌چندان دور، اکنون نگارنده می‌خواهد با رجوعی دوباره به شجریان، تکلیف بخشی از گذشته را با خودش روشن کند و آنچه در مورد استاد بزرگ آواز می‌داند و می‌فهمد را روی کیبورد بریزد. خواننده احتمالی این سطور نیز می‌تواند در این تجربه یا این تسویه، همراه شود. تا نتیجه چه باشد. ا... اعلم.

  چرا شجریان

چرا شجریان اهمیت پیدا می‌کند و مورد احترام است؟ آیا جز به جهت تلاش و هنرمندی وی در آواز؟ آیا «موضع‌گیری سیاسی» یا «طبع‌آزمایی در ساختن ساز»، «شکسته‌نویسی و خطاطی» یا «روابط شخصی و اجتماعی» است که موجب اهمیت ایشان شده است؟ به عبارت دیگر آنچه شجریان را «شجریان» می‌کند، آیا غیر از آواز اوست؟ البته که خیر. شجریان خود می‌گوید: «کار من آواز خواندن است. وزن کار من روی آواز است و طرفدارانم هم بیشتر کسانی هستند که آواز مرا دوست دارند.» (مصاحبه با شب‌های روشن در شبکه جام‌جم) «پس شجریان، شجریان آواز است» اما این توهم را نیز باید به کناری گذاشت که «شجریان سازساز یا شجریان اهل سیاست، بالکل شجریان دیگری ا‌ست؛ غیر از شجریان آواز». نگارنده این‌طور می‌فهمد (و در این نوشتار به‌قدر وسع نشان خواهد داد) که استاد در همه زمینه‌هایی که ورود کرده‌اند، کمابیش نظر واحدی دارند و همان‌طور وارد سیاست می‌شوند که فعالیت آوازی خود را پی گرفته‌اند.

  ممشای شجریان

اساتید موسیقی (تا آنجا که نگارنده می‌داند و شنیده است) بر آنند که شجریان محسنات آوازی پیش از خود را در آواز خود جمع‌آورده و به تالیفی میان آنها رسیده است و شأن آوازی او نیز از همین‌جاست. اما کار استاد شجریان دو خصیصه دیگر هم دارد که مدام (و هرچه به امروز نزدیک‌تر می‌شویم، با تاکید مضاعف) به آنها اشاره می‌کند: متعصب نبودن (قائل به پیشرفت بودن) و مردمی بودن.

ایشان خود گفته است:

«من جامعه‌ام را می‌شناسم. این جامعه با متعصبان کاری ندارد. راه خودش را می‌رود. من با جامعه‌ام حرکت می‌کنم... موسیقی جامعه‌ای که با سرعت زیاد پیش می‌رود، نمی‌تواند قاجاری باشد. متاسفم که بگویم بخشی از موسیقی امروز ما هم به موسیقی پامنقلی تبدیل شده است و دوست دارد در رخوت و آرامش به‌ سر برد. این نوع موسیقی اکنون دیگر جوابگو نیست. جامعه امروز ما به حرکت و تحرک نیاز دارد. جوان‌هایی هم هستند که امروز موسیقی پرانرژی را دنبال می‌کنند. ضمن اینکه همین جوانی که با نوآوری موسیقی می‌سازد، سنت‌ها را هم به خوبی می‌شناسد اما زمان به او اجازه نمی‌دهد که در سال‌های قبل حرکت کند. به یقین جوان‌های 30سال بعد هم سنت‌های فعلی را تغییر می‌دهند و سنت‌های جدید می‌سازند. ما نمی‌توانیم روند تاریخی و فرهنگی و هنری جامعه را از آن بگیریم. این حق جامعه و جوانان است که همه‌چیز را خودش انتخاب کند. باید به این انتخاب‌ها احترام گذاشت. حالا عده‌ای بیایند و بگویند این راه فناست. خیر؛ این راه فنا نیست. این راه ارتقای بشر است که با سرعت دارد به زندگی خودش ادامه می‌دهد. وقتی فرم زندگی عوض می‌شود در پی آن روحیات هم تغییر می‌یابد. اینها چیزی است که کمتر به آن توجه می‌شود. وقتی سرعت زندگی بالا می‌رود، سرعت موسیقی هم باید بالا برود. فردی که با سرعت حرف می‌زند، موسیقی‌اش هم سرعت بالایی دارد. یا شخصی که یک خط در میان سخن می‌گوید، موسیقی‌ای شبیه به حرف زدنش تولید می‌کند. من و برخی‌ها که سنت 50 سال پیش را حفظ کرده‌ایم، برای نسل‌های آینده این کار را انجام داده‌ایم. این کار را کرده‌ایم که از دل آن سنت‌های جدید شکل بگیرد. پس موسیقی اصیل در هر زمانی، سنتی جدید برای خود تولید می‌کند» (مصاحبه با شرق، 18خرداد1390)

اگر فراست و تحلیلی در کار باشد، خواهیم دانست که این هردو (یعنی متعصب نبودن و مردمی بودن) یک چیزند، منتها به دو بیان. romantic formal progressivism. یعنی شجریان قائل به «پیشرفت» است و همواره از «یک گام به پیش» حمایت می‌کند اما نه با حساب و کتاب، نه با نظری عمیق و مبتنی‌بر عقلانیت و علم و مطالعه، بلکه اولا رمانتیک (که تا حدی لازمه وضع هنری امروز ماست) و ثانیا فرمال (یعنی صوری و قالبی و ظاهری). این البته برای هنرمند عیب محسوب نمی‌شود بلکه هنر لزوما نباید تابع عقل و علم باشد. این مطلب را در هر سه ساحت هنری، سیاسی و زندگی شخصی و مراودات دوستانه شجریان می‌توان ملاحظه کرد ولی این نگارنده به جهت حفظ حرمت و جایگاه ایشان، بیشتر به وجه هنری وی می‌پردازد و از دو دیگر، جز اشاره‌ای نمی‌آورد.

  در اجرای آواز استاد

شجریان در دوره فعالیت با اساتید حسین علیزاده و کیهان کلهر و همایون، بر آن است که اصل کار او روی آواز است و طرفدارانش هم بیشتر، طرفداران آواز او هستند. در این آوازخواندن هم یا باید با یک آدم قدر (لطفی و علیزاده را مثال می‌آورد) کار کند که در این نحوه کار، تمرکز روی آواز و جواب آواز است؛ یا اینکه دو ساز و یک تنبک در کار باشد تا سوال و جواب دو ساز هم به کار اضافه شود. اما شجریان با کنسرت و تعداد زیاد ساز مخالف است و آن را مناسب آواز نمی‌داند چون احوال افراد از هم فاصله می‌گیرد و کم پیش می‌آید که بتوانند با هم میزان شوند و هرچه تعداد نوازنده بیشتر شود، این هماهنگی دشوارتر خواهد شد. شجریان می‌افزاید که در آواز درست نیست که سی نوازنده بی‌کار بنشینند و یکی با خواننده جواب آواز بدهد. به این ترتیب تا شجریان می‌خواهد آواز بخواند و نه تصنیف، بهتر است ارکستر در کار نباشد و تعداد نوازنده‌ها کم باشد و می‌گوید:

«من تصنیف‌خوان نیستم، کار من آواز خواندن است. منتها در ارکستر همه‌اش باید تصنیف بخوانی.»(مصاحبه با شبکه جام‌جم)

چنانکه آمد، شجریان با تلقی رمانتیک با سایرین و نیز با سیاست و اجتماع برخورد می‌کند. وی در باب فعالیت هنری خود چنین می‌گوید:

«معتقدم دو نفر که با هم کار می‌کنیم باید همدیگر را عاشقانه دوست داشته باشیم. [با] کوچک‌ترین کدورتی، من نمی‌توانم بخوانم. من کارم صرفا کار احساسی است و با افرادی که دارم کار می‌کنم، باید دوست‌شان داشته باشم. به مجرد اینکه کوچک‌ترین مساله‌ای پیش می‌آید (اغلب هم من مقصرم چون آدم سختگیر و بدقلقی‌ام و اعتقادات و سختگیری‌هایی در کار دارم؛ مساله این است و بیشتر من خودم را کنار می‌کشم) باز می‌روم آدم‌هایی پیدا می‌کنم که این زمان دوست‌شان دارم و در کنارشان زندگی می‌کنم. یک چیزی که پیش می‌آید خیلی زود قهر می‌کنم. به قول یکی که می‌گفت شجریان خیلی زود قهر می‌کند. عادت کردم، خیلی زود قهر می‌کنم و راهم را عوض می‌کنم.» (همان)

اما شجریان به این حرف‌ها هم پایبند نیست (و لازمه رمانتیک بودن هم همین است) و با پایان همکاری با کلهر، علیزاده و همایون، به سراغ گروه پرنوازنده شهناز می‌رود و تمام دلیل‌هایی که می‌آورد را رها می‌کند:

«در ایران دوست داشتند ما تعداد افرادمان بیشتر باشد. در برنامه‌های خارج از کشور کار با گروه بزرگ امکان نداشت، چون مخارج سفر طوری بود که اصلا نمی‌توانستیم برویم. در داخل هم من با گروه‌های هفت، هشت نفری روی صحنه رفته بودم. تا اینکه چندی پیش به این نتیجه رسیدم که با وجود آقای درخشانی که سال‌هاست با هم دوست هستیم - و ایشان خیلی علاقه به ارکستر بزرگ ایرانی دارد- گروه شهناز را تشکیل بدهیم. ایشان پیشنهاد داد که با حمایت شما یک ارکستر بزرگ تشکیل دهیم که خیلی حرف‌ها می‌توانیم داشته باشیم. تعدادی جوان‌های خیلی خوب هستند که باید مطرح شوند. دیدم پیشنهاد خوبی است. سال‌هاست که من به این موضوع فکر می‌کنم. این بود که رفتیم به این سمت که دوستانی را انتخاب کنیم که از هر جهت شایستگی داشته باشند... .» (مصاحبه با روزنامه اعتماد، 23مهر1387)

به این ترتیب به دلایل و براهین و عقلانیت هنرمند، چندان التفاتی نباید داشت، بلکه اینها همه در خدمت احساسات بوده و احساسات مبنا و ملاک است. (که البته متغیر است.)

یک نکته دیگر هم در همکاری شجریان با گروه شهناز روشن می‌شود و آن اهمیت مردم است که شجریان مدام آن را تذکر می‌دهد. شجریان در پاسخ به خبرنگاری که می‌پرسد: «یعنی نوازندگان گروه شهناز شما را راضی کردند؟» چنین می‌گوید:

«بله. واقعا مرا راضی کردند. نه از نظر جواب آواز. برای جواب آواز هنوز خیلی کار دارند. من به هر حال باید رعایت حال آنها را روی صحنه بکنم. هر کاری را روی صحنه نمی‌توانم انجام بدهم. برای اینکه از قرارهایی که با هم گذاشتیم عدول نکنیم و اینها هم بتوانند با من روی صحنه بیایند. من الان 50 سال است آواز می‌خوانم. یک نوازنده جوان که هفت، هشت، 10 سال است ساز می‌زند نمی‌تواند جواب آواز من را به راحتی بدهد. با حال و هوای من هنوز نمی‌تواند بیاید... بله، این موضوع هست. اما در کار گروه‌نوازی‌شان خیلی خوب هستند. وقت گذاشتند و تمرین کردند، همه هوش خیلی خوبی دارند، همه تحصیلکرده‌اند که در کارگروهی مهم است. اینها استادان آینده هستند. ما باید اینها را معرفی کنیم، برای آنها‌ انگیزه ایجاد کنیم که مبادا دچار سرخوردگی شوند. همین‌ها در آینده موسیقی ما را نگه می‌دارند. اگر سرخورده شوند، می‌روند سراغ کار دیگری. برای همین است که من به جوان‌ها بها می‌دهم، برای کارشان ارزش قائل می‌شوم... .» (مصاحبه با روزنامه اعتماد، 23مهر1387)

حال آن مردم سخت‌پسند که هر کاری را نمی‌پسندیدند، چه باید بکنند و اهمیت و شأن ایشان چه می‌شود؟ استاد این‌طور پاسخ می‌دهند:

«مردم هم باید بپذیرند که یک جوان تازه‌کار نمی‌تواند جواب آواز مرا آن‌طور که آنها می‌خواهند بدهند و آن چیزی را که قبلا در کار من و استادان می‌دیدند، توقع نداشته باشند. به این هم توجه کنند که این گروه چقدر با هم هماهنگ است و چقدر خوب کار می‌کند. اینها را ببینند و رویش فکر کنند. به مرور زمان اینها هم به آنجایی می‌رسند که بتوانند خوب جواب آواز بدهند... .» (همان)

اما مگر این شجریان نبود که به شاگردانش اجازه کار نمی‌داد تا آنکه به وضع مطلوب و ایده‌آل برسند؟ مگر علی جهاندار نبود که حتی مدتی کار آواز را کنار گذاشت؟ شجریان حتی در کاور آلبوم «صبح مشتاقان» خطاب به جهاندار گفته بود که مردم ایران بسیار سخت‌پسند هستند و هر آوازی را نمی‌پسندند. جالب است که مدتی بعد، جهاندار برای چندسالی دست از آواز کشید. یا مگر ایرج بسطامی نبود که مدت‌ها اجازه خواندن از استاد نیافت تا آنکه صدایش سوپرانو شد؟ پس آیا دلیل و استدلال و مبنایی در رفتار شجریان با شاگردان سابق و میدان دادن وی به نوازندگان گروه شهناز بوده و هست؟ نگارنده این مطلب را هم قرینه دیگری بر وضع رمانتیک استاد شجریان می‌گیرد. البته در همین اظهارات مبنی‌بر «میدان دادن به اساتید آینده» هم، نگاه شجریان ناظر به پیشرفت قالبی و progress است.

  در سازسازی استاد

در قدیم و در سابقه تاریخی ما، همواره حکیمانی متضلع و همه‌فن‌حریف حضور داشتند که میان علوم و دانش‌های مختلف، به تالیف و هماهنگی دست می‌یافتند؛ از طب و موسیقی و ریاضیات تا فلسفه و طبیعیات. اما با پیدایی پراکندگی در علوم و معارف، جمع و تالیف دانش‌های مختلف دشوار شده و به عبارتی، دوره علامگی به سر آمد. با این حال طبع‌آزمایی در فنون مختلف، همچنان ممکن است، خصوصا اگر از وجهی (مثلا از نظر شنیدن صدا) تجربه‌ای طولانی در کار باشد، می‌توان ساختن ساز را هم کاری مربوط به استاد آواز دانست. شجریان خود در باب سازسازی‌اش چنین گفته است:

«50 سال است که من بیش از هر موزیسین دیگری با صدا زندگی می‌کنم. دقیق‌تر اگر بگویم 68 سال است که با صدا زندگی می‌کنم یعنی از سه‌ سالگی. در این مورد مدعی هستم. هیچ‌کس به اندازه من صدا را نمی‌شناسد. چون من با صدا زندگی کرده‌ام. با صدا می‌خوابم و با صدا بیدار می‌شوم. هیچ موزیسینی، نه از نظر سنی و نه از نظر وسعت کار به اندازه من با صدا آشنایی ندارد. این رنگ‌های جدید در کنار رنگ‌های قدیمی برای موسیقی ما ضروری است. ما به آنها و کاربردشان نیاز داریم تا بتوانیم در ارکسترهایمان به صدای جدیدی برسیم.» (مصاحبه با شرق، 18خرداد1390)

استاد حتی در میزگردی در باب ابداع در سازسازی، در تالار بتهون خانه هنرمندان، این‌طور گفته‌اند که:

«من 45 سال در صحنه و استودیو بوده‌ام؛ فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام شما این کار را کرده باشید. نیازی را که من احساس می‌کنم، فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام شما احساس کرده باشید.»

سایر استادان البته با سازسازی شجریان چندان موافقتی نشان ندادند. لطفی در بولتن داخلی آوای شیدا نوشت که این نحو سازسازی، ناظر به تزئین ساز است و علیزاده گفت که «با تغییر شکل ظاهری سازها اتفاق تازه‌ای در موسیقی نمی‌افتد. مخاطب عام جذب شکل و شمایل این ساز می‌شود و تحت تاثیر شکل ساز قرار می‌گیرد.»

البته استاد شجریان در سال 88 در باب سازسازی‌شان گفته بودند که: «من تحقیق می‌کنم و سازفروش نیستم.»
اما پس از آن و در مصاحبه با «شرق»، چنین می‌گویند:

«کارگاه ما همین حالا هم استعداد این را دارد که سازها را به تولید انبوه برساند. در حد امکانات می‌توانیم به کمک یک سازساز خوب و چند همکار و البته با نظارت خودم سفارش ساخت بگیریم. در حد نیاز می‌توانیم پاسخگو باشیم. البته باید نظارت بیشتری هم صورت گیرد. بالاخره مهر شجریان بر سازها می‌خورد و اعتبارش هم باید حفظ شود.» (گفت‌وگوی استاد با روزنامه «شرق»، 18خرداد1390)

و در به پاسخ خبرنگار که می‌پرسد: «آیا برای نظارت زمان کافی در اختیار دارید؟» می‌گوید:
«بالاخره اگر هم نداشته باشم، باید وقت بگذارم. اگر تعداد زیاد بخواهند در عرض دو تا سه ماه می‌توانیم بسازیم و عرضه کنیم.» (همان)

به این ترتیب دیگران هم اظهار تعجب می‌کنند و می‌نویسند:

«با اینکه استاد در ابتدا عنوان کردند به دنبال صدای بم در ارکستر هستند اما در حال حاضر سازهایی را ارائه داده‌اند که در محدوده سازهای اصلی ایرانی است. در ابتدای ورود به این حیطه صحبت از نیاز موسیقی به سازهای جدید بود و به‌عنوان یک کار فرهنگی وارد این حیطه شدید اما حالا صحبت از تاسیس کارگاه بزرگ در هشتگرد و ساخت ساز و فروش آن و... به میان آمده، آیا این دو با یکدیگر تضاد ندارد؟» (ابوالحسن مختاباد: زان یار دلنوازم شکریست با شکایت، روزنامه «شرق»، 18خرداد1390)

  شجریان سیاسی

فهم نگارنده همین‌قدر می‌رسد که شجریان اولا رمانتیک است؛ ثانیا نظر صوری و قالبی دارد. اگر از پیشرفت و ترقی و سنت‌های جدید هم می‌گوید، نگاهش همچنان قالبی است. این نگاه قالبی البته از درویش‌خان و وزیری شروع شده است و منحصر در شجریان نیست. اما جالب است که این نگاه، در ابداع و نوآوری توفیق چندانی کسب نکرده است. شجریان نیز خود به این امر واقف بوده و مدت‌ها پیش چنین گفته است:

«خیلی بی‌حوصله و کم‌انگیزه شده‌ام در کارهایم. [خبرنگار: چرا استاد؟] خسته شده‌ام دیگر... خسته شده‌ام... ما مقابل خواست و توقع مردم هیچ‌کاری نتوانستیم بکنیم. واقعا هیچ‌کاری نتوانستیم بکنیم ولی از این طرف رمق ما گرفته می‌شود دیگر... » (مصاحبه با شبکه جام‌جم)

البته این عبارات نفی و انکار هنر شجریان در اجرای آثار گذشته نیست. ابداع در موسیقی جایگاهی دیگر دارد و خصوصا موسیقی سنتی ایرانی، می‌تواند با بازجستن آثار فراموش‌شده‌اش، به سرچشمه‌های جدی‌تری برای ابداع دست یابد. جدی‌تر از آکروباسی و آکروبات‌بازی علینقی وزیری (به قول خود او) و همانطور که با انقلاب، تلاش‌هایی در این جهت صورت گرفت.

چنانکه آمد، فعالیت سیاسی و اجتماعی شجریان نیز با کار هنری او در «آواز» و در «سازسازی» مطابقت دارد. اصلا مگر قرار است که هنرمند، لزوما مرد سیاسی هم باشد؟ آیا تجربه رای دادن طبق سلیقه هنرمندان، امروز بیش از گذشته روشن نیست؟ به‌هرحال برای آنکه ببینید آیا شجریان در سیاست همین‌طور بوده است یا نه، می‌توانید شواهدی را که مستند «شجریان؛ از سپیده تا فریاد» ارائه می‌دهد هم ملاحظه بفرمایید.

 

* نویسنده : محمد علی‌بیگی دبیر گروه اندیشه

پربیننده‌ ترین‌ها

  • ماشین پیام‌آور و زنانی در تعلیق
  • در جست‌وجوی رازهای روایی دهه ۶۰
  • اعصاب خودمختار برای حفظ سیستم فرهنگی انقلاب
  • هنگامی که باران پیانو می‌نوازد
  • مهی که بر فراز بندر چمباتمه زده
  • موسیقی کلمات
  • شجریان، عندلیب هزاره‌ آواز ایران
  • مبدا‌گرایی فرهنگی در شعر منوچهر آتشی
  • غزلواره‌های شنیداری
  • پیشنهاد قابل توجهی برای خواندن
  • راه رفتن روی لبه درد
  • رضا رویگری و همسرش در مطب دکتر روازاده!
  • صدرنشینی «اکسیدان» با خداحافظی «نهنگ عنبر۲»
  • الهام عرب عکس خواهرش هانیه عرب را منتشر کرد
  • کاریکاتوریست خط قرمزها را دور می‌زند
  • «مفیستو» الگویی برای تئاتر دانشگاهی سیستماتیک
  • اندیشه و دانش لازمه عکس موبایلی است
  • وقتی ما خواب بودیم
  • لطفا دایره فیلمسازی را تنگ‌تر نکنید
  • سهم عظیم هنرمندان شهرستانی در فراگیری تئاتر

آخرین اخبار

  • جوان‌گرایی هیات داوران باعث انتخاب آثار خوبی شد
  • خانه نیما پابرجا می‌ماند؟
  • سـبقـت آزاد!
  • زهرا(س) الگویی برای تمام دوران‌ها
  • ثبت است بر جریده عالم دوام تو
  • ۴ روایت از تختی
  • فشار سیاسی به وزیر فرهنگی
  • دین در آینه داستان
  • بلیت‌های جشنواره موسیقی چقدر می‌ارزد؟
  • خط ناتمام امیرِ ادبیات انقلاب
  • هفت‌خوان مجوز و مافیا در موسیقی
  • نقش موسیقی پاپ برای جشنواره؛ تامین مالی
  • انقلاب به‌روایت شاگرد جلال
  • فقط بچه‌ها می‌دانند دنبال چه هستند
  • از معضل انتخاب رئیس تا بی‌رمقی فرهنگستان هنر
  • جدل‌های صنفی، سرعت‌گیر مبارزه با قاچاق‌کتاب
  • فقدان روایت به مثابه فراموشی
  • حراج تهران یا پولشویی
  • دلالان، دستگاه‌های چاپ را هدف گرفته‌اند
  • لذت خواندن رمانی جدی و عاشقانه
  • Back to top
© Islamic Azad University 2019. All rights reserved.
RSS  Produced by Farheekhtegan