• ۷ بازدید
  • تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
یادداشت/ علی بیتاژیان کارشناس محیط‌زیست

اتوبوس‌های بزرگ و ذرات معلق کوچک

در حال حاضر بالای 70 درصد اتوبوس‌ها فرسوده و مستهلک هستند اما هر روز روشن‌شان می‌کنند و می‌آورند سر خطوط تا مسافران را جابه‌جا کنند. چراکه اتوبوس‌های نو و استاندارد جدید نداریم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، حتی اگر به نقش مهم اتوبوس‌ها در کاهش آلودگی هوا توجه نکنیم، تا جایی که به خاطر دارم، اتوبوس گزینه خوبی برای از این طرف به آن طرف شهر رفتن بوده است. یک بلیت می‌دادید و مسافت‌های زیادی را با اتوبوس طی می‌کردید؛ مسافتی که اگر می‌خواستید با تاکسی بروید، باید کلی پول پرداخت می‌کردید و شعر معروف اگه تاکسی گرونه... اتوبوس یه قرونه، از همان زمان گفته شد و در فرهنگ کوچه و خیابان جا افتاد. تاکسی‌ها خیلی گران‌تر از اتوبوس‌ها بودند و مسیرهای طولانی را هم نمی‌رفتند، پس اتوبوس گزینه خوب و به صرفه‌ای برای مردم بود و با استقبال روزافزون مردم مواجه شده بود. از ورود اتوبوس به شهرهای ما برای حمل‌ونقل مسافران درون‌شهری سالیان مدیدی گذشته است، اگر اولین حرکت منسجم را از زمان بعد از جنگ جهانی دوم در نظر بگیریم، چیزی در حدود 70 سال است که مردم ما با اتوبوس و فرهنگ‌های آن آشنا هستند و کمابیش از آن استفاده می‌کنند.

خب، پس این را همه می‌دانیم که استفاده از اتوبوس‌های عمومی یکی از بهترین راه‌های حمل‌ونقل عمومی است و اینکه مردم مجبور نیستند از وسیله نقلیه شخصی تک‌سرنشین‌شان استفاده کنند. به‌طور میانگین هر اتوبوس به اندازه 40 مسافر را می‌تواند جابه‌جا کند و دیگر نیاز نیست تا خودروی شخصی خودشان را بیاورند و خیابان را شلوغ و هوا را آلوده‌تر کنند.

همه اینها را گفتم که بگویم استفاده از اتوبوس تا چه اندازه می‌تواند برای بهبود هوای تنفسی در شهرها مفید واقع شود اما هنوز گیر اصلی را نگفته‌ام که داستانی است پر از اشک.

یکی از مهیب‌ترین آلاینده‌های هوا که در شهرهای بزرگ بسیار تاثیر‌گذار و کشنده است، ذراتی معلق مخلوطی از ذرات بی‌نهایت کوچک و قطرات ریز پودر شده مایعات هستند. این آلاینده خطرناک از موادی نظیر اسیدها، گرد فلزات، اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد تشکیل می‌شود و ضخامت‌شان کمتر از 2.5 میکرون است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم که این اندازه را به خوبی تصور کنید، باید بگویم که ضخامت یک تار مو 30 برابر چنین ذره‌ای است!

حالا این ذرات مسموم ریز از بس کوچک هستند، سیستم بدنی ما نمی‌تواند با آن از طریق بخش بیرونی مقابله کند و مستقیما وارد بدن می‌شوند، مستقیما به بافت‌های ریه ورود کرده و روی آنها می‌نشینند و باعث مسمومیت، تنگی نفس و انواع بیماری‌های جسمی می‌شوند و باعث بخشی بزرگ از 4500 مرگ سالانه مربوط به آلودگی هوا در تهران هستند. خبر بد اینکه یکی از مهم‌ترین منابع پخش‌کننده این ذرات معلق بسیار خطرناک اتوبوس‌ها هستند.

البته که نمی‌خواهیم علیه اتوبوس‌ها موضع بگیریم که یاد این شعر ابوسعید ابوالخیر افتادم که اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسلمانی ماست. خود اتوبوس اگر درست ساخته شود، اگر سرویس مناسب شود، اگر قبل از فرسودگی و استهلاک از رده خارج شود هیچ مشکل عجیب و غریبی ندارد که ایراد از اتوبوس داری‌ماست و می‌خواهیم هم حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم و هوای شهرمان تمیز و پاک باشد و هم هزینه نکنیم.

در حال حاضر بالای 70 درصد اتوبوس‌ها فرسوده و مستهلک هستند اما هر روز روشن‌شان می‌کنند و می‌آورند سر خطوط تا مسافران را جابه‌جا کنند. چراکه اتوبوس‌های نو و استاندارد جدید نداریم.

سنندجی، مدیرعامل اتوبوسرانی گفته است براساس تبصره ۱۳ مصوبه هیات وزیران در سال ۸۵ دولت باید در راستای نوسازی اتوبوس‌ها و خرید اتوبوس‌های جدید 82/5 درصد از هزینه را متقبل شود و تنها 5.17 درصد برعهده شهرداری‌ها است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون هیچ‌گونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالانه دولت به شرکت واحد تحویل نشده است! با این اوصاف می‌خواهیم هوای پاک‌تری داشته باشیم وقتی به یکی از مهم‌ترین آلاینده‌ها بی‌توجهیم؟

 اتوبوس‌هایی که به تنهایی 30 درصد این ذرات معلق را از خود منتشر می‌کنند؛ کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و موتورسیکلت‌ها که در یادداشت‌های بعدی به آن خواهم پرداخت، بماند. 30 درصد ذرات معلق فقط مربوط به اتوبوس‌هاست و می‌شود تلاش کنیم و بخواهیم که این مقدار آلودگی وارد بدن ما، فرزندان ما، خانواده و دوستان ما نشوند. در این یادداشت به این بسنده می‌کنم که بدانیم اوضاع در این باب به‌شدت بحرانی است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی:

وجدان را دستگیر نکنید

حسن بهشتی‌پور:

توپ در زمین اروپا

ابوالفضل ظهره‌وند:

تعهدات در حال متوازن شدن است

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها