• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۲-۰۸-۱۷ - ۰۴:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با فعالان دانش‌بنیان معرفی می‌کند؛

۸ دستاورد های‌تک نانویی ایران را بشناسید

ران به ‌لطف موقعیت علمی و پژوهشگران توانمند در زمینه تولیدات فناوری در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نمونه بارز آن‌هم فناوری‌های بدیع و نوینی است که برای نخستین‌بار در دنیا توانسته‌اند پتنت آمریکا را دریافت کنند و امسال در نمایشگاه نانو در ‌معرض دید عموم قرار گرفتند.

۸ دستاورد  های‌تک نانویی ایران را بشناسید

ندا اظهری- مطهره‌سادات قاسمی، گروه دانشگاه: ایران به ‌لطف موقعیت علمی و پژوهشگران توانمند در زمینه تولیدات فناوری در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نمونه بارز آن‌هم فناوری‌های بدیع و نوینی است که برای نخستین‌بار در دنیا توانسته‌اند پتنت آمریکا را دریافت کنند و امسال در نمایشگاه نانو در ‌معرض دید عموم قرار گرفتند. این فناوری‌ها که نمونه و مشابه داخلی و بین‌المللی ندارند، می‌توانند بخشی از نیاز جوامع امروز را برطرف کنند. این فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف سلامت، پتروشیمی، الکترونیک و... عرضه شده‌اند که برخی از آنها تنها در قالب نمونه اولیه ارائه شده و برخی نیز به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند. «فرهیختگان» در گزارش امروز تعدادی از محصولات نمایشگاه چهاردهم نانو که به‌عنوان محصولات بدیع این رویداد اعلام شده است را معرفی می‌کند.

زخم‌پوش‌های کایتوزانی جایگزین زخم‌پوش‌های نانو نقره

غزل شریعت‌پناهی، داروساز و محقق فعال در حوزه مدیکال شرکت «نانو فناوران نارین طب»:دو محصول برای نمایشگاه ارائه داده‌ایم که پانسمان‌هایی برای زخم‌های حاد و مزمن مانند زخم‌های سوختگی، دیابتیک، زخم بستر یا جراحی هستند. محصولات ما با استفاده از تکنولوژی نانو و بر مبنای کایتوزان ساخته شده‌اند که یک پلیمر طبیعی است و از جلبک به دست می‌آید و خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی بایوفیلم (زیست غشایی) دارد. در کایتوزان هیچ ماده شیمیایی به کار نرفته و به مرتب کنار هم قرار گرفتن رشته‌های کلاژن کمک می‌کند تا هیچ جا زخمی ایجاد نشود. کایتوزان شرکت‌های دیگر معمولا از پوست سخت‌پوستان به دست می‌آید اما ما منبع گیاهی را برای آن انتخاب کردیم که خواص متعددی از جمله بندآورندگی خون، جذب ترشحات و از همه مهم‌تر آنتی‌بایوفیلم و آنتی باکتریال دارد که به نابودی هرگونه آلودگی یا بایوفیلم روی بستر زخم کمک می‌کند.

محصولات پچ شرکت تا مقادیر متوسط و محصول پودر تا مقادیر زیادی از ترشحات را جذب می‌کند و برای زخم‌های عفونی، غیرعفونی و زخم‌های عمیقی که حتی استخوان و تاندوم نیز مشخص است نیز کاربرد دارد. همچنین با اینکه محصولات ما در ایران تولید می‌شوند اما ایزوو CE اروپا (مجوز صادرات به اروپا) را دارند و طبق استانداردهای اروپا بررسی می‌شود؛ در مقایسه با دیگر محصولات طول درمان را نیز کمتر کرده‌اند.

محصول پچ شرکت ما نانو ایکس و ورقه کایتوزانی 10 در 10 است که حدودا دو سال است وارد بازار شده و طول درمان با این محصول شش الی هفت هفته ادامه دارد که این بازه زمانی حدود دو هفته از دیگر محصولات کوتاه‌تر است. طول درمان با پودر دو گرمی کایتوزانی نیز سه الی چهار هفته طول درمان دارد.  قیمت محصول خارجی که اثربخشی آن با تولیدات ما یکسان باشد حدود 100 الی 300 دلار است اما قیمت پودر شرکت ما 350 هزار تومان و پچ 225 هزار تومان است که به این ترتیب نسبت به محصولات خارجی که در گذشته وارد بازار می‌شدند حداقل 50 درصد کاهش قیمت دارد.» وی افزود: «حدود سه الی چهار شرکت داخلی هستیم که زخم‌پوش‌ها را برای تامین نیاز داخل تولید می‌کنیم و تقریبا با حجم این تولیدات از واردات بی‌نیاز می‌شویم. محصولات شرکت ما نیز تجاری‌سازی شده به‌طوری که پچ دو سال و پودر ما شش ماه است که تجاری‌سازی و وارد بازار شده است.

بسیاری از پروژه‌های حوزه نانو در حد تحقیقات می‌مانند؛ چراکه افراد نمی‌توانند آنها را به تولید برسانند. فناوری بدیعی که در محصولات ما استفاده شده و برای فناوری تولید پچ نانو موفق به دریافت پتنت آمریکا برای تولید گسترده آن شده‌ایم. همچنین در محصولات ما از نقره استفاده نشده است و به همین دلیل خیلی از عوارض نقره که در محصولات داخلی وجود دارد در این محصول حذف شده است. برای مثال نقره‌بافتی را که در تماس با پانسمان است تیره می‌کند و با جذب در بدن باعث ایجاد مشکلات کلیوی و کبدی می‌شود. همچنین بعد از دو هفته باید زخم بررسی شود که آیا نقره اثربخشی لازم را داشته است یا خیر. اما کایتوزان تمام اثربخشی آنتی‌باکتریال و آنتی‌بایوفیلم نقره و ترکیبات دیگر را بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای دارد.»

تشخیص زردی و هپاتیت در منزل با نانوحسگر پوشیدنی

راضیه طباطبایی، پژوهشگر پسادکتری و عضو تیم دانشگاهی حامد گل‌محمدی از پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران: ما یک حسگر پوشیدنی طراحی کرده‌ایم که پچ‌های پوستی مخصوص تاتوی موقتی را روی پوست ایجاد می‌کنند که با استفاده از آن و حسگری که ما طراحی کرده‌ایم می‌توان در منزل بدون احتیاج به خون‌گیری و حضور در آزمایشگاه و بیمارستان زردی نوزاد را رصد کرد. همچنین یک اپلیکیشن اختصاصی نیز طراحی شده که با اتصال به اینترنت، داده‌های مربوط به زردی نوزاد در لحظه برای پزشک نمایش داده می‌شود.» او افزود: «تاتو موقتی است و بعد دو الی سه روز از بین می‌رود. همچنین دستگاه در مدت یک دقیقه تاتو را روی پوست ایجاد می‌کند و دستگاه تغییرات زردی را از روی تاتو می‌خواند و به تلفن همراه ارسال می‌کند. این تاتو براساس مقدار بیلی‌روبینی که در مایعات میان بافتی پوست وجود دارد زردی را بررسی می‌کند. همچنین در دنیا مشابه این دستگاه وجود ندارد و از این رو موفق شده‌ایم پتنت آمریکا را نیز کسب کنیم که فاز حیوانی این طرح به اتمام رسیده و به‌تازگی وارد فاز بالینی شده‌ایم.

قیمت دقیق این محصول هنوز مشخص نشده اما قطعا قیمت پایینی خواهد داشت. همچنین مزیتی که این دستگاه دارد این است که افراد می‌توانند حسگر را اجاره کنند و لازم نیست که حتما خریداری شود.» او افزود: «این دستگاه برای سنین مختلف قابل استفاده است. برای مثال در بزرگسالانی که مبتلا به هپاتیت هستند قابل استفاده است زیرا یکی از مراحل طول درمان فرد هپاتیتی زمانی است که باید بررسی شود بدن بیمار به دارو جواب می‌دهد یا خیر. یکی از تست‌هایی که پزشکان انجام می‌دهند همین سنجش بیلی‌روبین خون است که دستگاهی که ما طراحی کرده‌ایم این کار را انجام می‌دهد. در واقع برای بیماری‌های مختلف، پچ‌های مختلفی طراحی‌کرده‌ایم که پچ زردی نوزاد به فاز نهایی رسیده است.

باتری‌های لیتیومی‌یون با دو برابر عمر بیشتر از خودروهای برقی

امید جهادی، مدیرعامل شرکت «نانوگستران ارمغان دانش»:شرکت ما روی سپراتور باتری‌های لیتیومی‌یون کار می‌کند. کاربرد اصلی که باتری‌های لیتیومی‌یون در دنیا دارد استفاده در خودروهای الکتریکی یا EV است که ترکیبات اصلی آنها یا 50 درصد قیمت آن به دلیل استفاده همین باتری‌های لیتیومی‌یون است.

باتری‌های لیتیومی‌یون شامل چهار بخش اصلی الکترود مثبت (کاتد)، الکترود منفی (آند)، سپراتور و الکترولیت است. ما در شرکت ارمغان دانش بر قسمت سپراتور کار می‌کنیم که جداکننده الکترود مثبت و منفی است و دو نقش اصلی در باتری‌های لیتیومی‌یون ایفامی‌کند؛ یا اینکه مانند دی‌الکتریک خازن‌ها باید دی‌الکتریک باشد و مانع از اتصال بین کاتد و ‌آند شود و ایمنی باتری را تضمین کند و نقش دیگر آن نیز مانند غشا عمل می‌کند که یون‌لیتیوم بین کاتد و ‌آند از میان تخلخل‌های ‌سپراتور (غشاها) عبور می‌کند که حین شارژ یون‌ها بین کاتد و آند جابه‌جا می‌شوند.

باتری لیتیومی‌یونیک باتری صنعتی است و قطعا به سپراتور نیز نیاز دارند. سپراتورها پلیمری هستند که ما در شرکت خود کامپوزیتی طراحی کرده‌ایم که پایداری حرارتی آن دو برابر سپراتورهای موجود در بازار است. همچنین سپراتورهای معمولی از طریق فیلم‌کشی تولید می‌شوند که ما با روش الکتروریسی نانو الیاف کامپوزیت‌ها را تولید کردیم. هرچه ساختار تخلخل این غشاها بهینه‌تر و بیشتر باشد، روی عملکرد باتری هم تاثیر مثبت می‌گذارد. طول عمر این باتری‌ها دوبرابر باتری‌های معمولی می‌شود.

باتری‌های لیتیومی‌یون کاربردهای زیادی دارد. اصلی‌ترین بازار باتری لیتیومی‌یون خودروهایEV است اما در تمام گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها، ساعت و... استفاده می‌شود. ما هنوز پتنت آمریکا را کسب نکرده‌ایم اما ECTرا کسب کرده‌ایم که درواقع حق تقدمی برای ثبت پتنت است.

تشخیص سرطان روده با کیت‌های نانویی 

فاطمه قیومی از شرکت «زیست تشخیص سجه»: در حوزه تولید کیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی فعالیت می‌کنیم که رپید تست‌ها در شرایط آزمایشگاهی استفاده می‌شود. محصول با فناوری بدیعی که در نمایشگاه نانو عرضه کرده‌ایم، کیت تشخیص سرطان روده است که هنوز تجاری‌سازی نشده و جدیدترین محصول ماست که حساسیت آن بالای 90 درصد است به‌طوری‌که مثبت و منفی کاذب در آن تقریبا به صفر رسیده است. کیت‌هایی که در بازار موجود است حساسیت 40 درصدی دارد اما برای اینکه حساسیت تولید خود را بالا ببریم و بتوانیم کارایی کیت‌ها را نیز بیشتر کنیم، کیت جدید را با استفاده از بیو مارکر پیروات کیناز‌ام2 تولید کردیم. از مرحله تولید آنتی‌بادی و ساخت نانو ذرات طلا، پتنت آمریکا را کسب کردیم و در حال حاضر در بیمارستان طالقانی و شریعتی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد و تاییدیه اولیه را نیز گرفتیم که پس از اتمام کارآزمایی بالینی این کیت تا سال آینده وارد بازار خواهد شد. بعد از تجازی‌سازی محصول، افراد می‌توانند به‌راحتی از این کیت‌ها استفاده کنند. اساس کار با این کیت این‌گونه است که اپلیکاتور بافر را که ظرف نمونه محسوب می‌شود، باز می‌کنیم. سپس پنج تکه کوچک از نمونه مدفوع را داخل این مایع بافر قرار داده و با هم زدن، کامل حل می‌کنیم. پس از حل شدن نمونه، چند قطره‌ای از محلول ایجاد شده را روی چاهک نمونه می‌چکانیم. از طریق غشایی که در این کیت طراحی شده، نانوذرات طلا و آنتی‌بادی با یکدیگر ترکیب شده و بعد از چند دقیقه درصورتی‌که خطی رنگی روی دو نقطه کنترل و تست تشکیل شود، نشان‌دهنده مثبت بودن تست است. اگر در نقطه تست خطی تشکیل نشود، نشانه منفی بودن تست است. 

اسکوالن گیاهی برای بهبود بیماران درگیر با سرطان

نفیسه فرهادیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد از شرکت «رویان دارو پیشرو ایرانیان»: طرحی که در نمایشگاه نانو رونمایی کرده‌ایم، اسکوالن است که ماده‌ای دوستدار محیط‌زیست بوده و کاری مشترک با همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد است. در واقع اسکوالن یک ماده طبیعی از کبد کوسه است که برای اولین بار توسط شرکت فایزر در واکسن‌های آنفلوآنزا مورد استفاده قرار گرفت. اسکوالن به علت خواص ضدالتهابی مناسبی که دارد در دوران کرونا توانست ماده پرکاربردی باشد درصورتی‌که در ایران کوسه‌ای در دسترس نیست و واردات این ماده به کشور انجام می‌شود اما به دلیل بحث‌های محیط‌زیستی، پیشگیری‌هایی در کل دنیا انجام شده تا کوسه‌ها شکار و کشته نشوند. ایده‌ ما برای این پروژه این بود که بتوانیم منبع تامین‌کننده ماده اسکوالن را از حیوانی به گیاهی جایگزین کنیم. براساس مطالعاتی که انجام شد و پیش‌تست‌هایی که گرفتیم این ماده در دانه‌های روغنی مختلف وجود دارد که برای این پروژه به دلیل مقدار بالای اسکوالن نسبت به دیگر دانه‌ها، روغن تخم کدو را انتخاب کردیم. فرآیند استخراج این ماده را نیز برای اولین بار با یک روش جدید و پتنت انجام دادیم. پس از استخراج این ماده برای اولین بار از اسکوالن برای مهار رگ‌زایی و کاربرد برای بیماران سرطانی استفاده کردیم. پس از شیوع بیماری کرونا به دلیل خواص ضدالتهابی این ماده، از اسکوالن برای درمان بیماران کرونایی نیز کمک گرفتیم که در آن برهه زمانی نتایج بسیار خوبی نیز گرفتیم. در ابتدا از این ماده به صورت وریدی و در قالب تزریق به بیمار استفاده کردیم اما به‌مرور به جهت اینکه بیمار راحت‌تر بتواند از آن استفاده کند، اسکوالن را با فرم نانوامولسیون تبدیل به قطره زیرزبانی کردیم. در حال حاضر نیز برای بیماران قلبی و عروقی، دیابتی و دارای کلسترول ‌بالا استفاده می‌شود که شاهد نتایج درخشانی بوده‌ایم. به‌طور کلی دوره درمان این دارو پنج روزه است و تمام اتفاقاتی که در سیستم ایمنی بیمار رخ می‌دهد را متعادل می‌کند. ماده اسکوالن به لحاظ درمانی در بهبود التهاب عروق، کاهش چربی‌های خون و دیابت اثرات موثری دارد. علاوه‌بر این به علت اینکه این دارو با جریان خون سر و کار دارد و التهاب را کاهش می‌دهد در پیشگیری و کاهش عوارض سکته‌های قلبی نیز کاملا موثر است. 

کرم‌های بازسازی‌کننده پوست با منشأ گیاهیرضا صاحبی، مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان «نانو زیست فناور فردوسی»:

محصولات ما در حوزه آرایشی و بهداشتی هستند که برخی از آنها در حوزه درمانی نیز کاربرد دارند. ما انواع کرم‌ها، سرم‌ها، ماسک‌ها و... را داریم که این محصولات نانوسنتزی نیستند، یعنی می‌توانند دو اساس کلی داشته باشند. در حالت اول نمونه خون فرد گرفته می‌شود و ما از سلول‌های او وزیکول‌هایی را که ابعاد 30 الی 150 نانومتری دارند، استخراج کرده و روی داربست‌های زیستی سوار می‌کنیم که باعث می‌شود واکنش‌های ایمنی به حداقل رسیده و فاکتورهای مورد نیاز برای رشد سلول‌ها و کلاژن‌سازی به حداکثر برسد. همچنین به دلیل اینکه این سلول‌ها روی داربست زیستی سوار است این فرصت را ایجاد می‌کند تا جذب بهتری داشته باشد. اساس دیگر تولید محصولات ما، استفاده از سلول‌های گیاهی است. در واقع برای اینکه محصولات عمومی‌تر باشد و در بازار همه افراد بتوانند آن را تهیه کنند همین فناوری را روی سلول‌های گیاهی انجام می‌دهیم. قاعدتا نسبت به سلول‌های خود شخص شاید اثربخشی کمتری داشته باشد اما به هر حال به دلیل اینکه نانووزیکول‌ها به صورت هدفمند در ارتباطات سلولی نقش دارند بهتر از روش‌های رایج مانند عصاره‌گیری‌هایی عمل می‌کنند که فرآورده‌های ناخالصی را نیز با خودش به همراه دارد. کرم‌های بازسازی‌کننده پوستی که در فرآیند تولید آن، نانووزیکول‌ها را از سلول‌های جلبک، قارچ و نمونه‌های گیاهی استخراج کرده و روی داربست‌های زیستی بر پایه کرم‌ها، سرم‌ها و ماسک‌ها سوار می‌کنیم محصول نوینی است که پتنت آمریکا را دریافت کرده و نمونه دیگری در دنیا ندارد. این کرم‌های بازسازی‌کننده پوست برای اگزما، راش‌های پوستی، چین و چروک‌ها، آبرسانی و... قابل استفاده‌اند. 

استخراج نمونه‌هایی که در دنیا مشاهده می‌شود بر پایه سلول‌های بنیادی است. این سلول‌ها در بخش‌هایی اثرگذاری بالایی دارند اما ویژگی منفی آنها این است که نیاز به کشت دارند و باید به حدنصاب برسند. همچنین موادی که در محیط‌های کشت وجود دارند برای استفاده انسان سمی هستند اما اگزوزوم‌ها نیاز به کشت ندارند و سلول به صورت مستقیم استخراج و سانتریفیوژ می‌شود. درواقع، کرم‌هایی که با استخراج اگزوزوم‌ها از بدن افراد تولید می‌شود کاملا شخصی‌سازی شده و با گرفتن نمونه خون از هر برد و استخراج اگزوزوم، کرم ساخته می‌شود. در حال طی کردن مراحل اخذ ایزو هستیم اما هنوز برای سیب سلامت اقدام نکرده‌ایم. پتنت ECT را نیز دریافت کرده‌ایم که عمومی است و باید حدود دو سال بگذرد تا پتنت آمریکا را نیز بگیریم. از نظر عرضه در بازار نیز در فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی موجود است اما هنوز در داروخانه‌ها عرضه نشده است. مشابه این محصول در ترکیه حدود 400 دلار است اما محصولات ما با قیمت پایه یک میلیون تومان عرضه می‌شود که نهایتا 20 دلار است. 

بروفین رقیبی برای گرافن

علیرضا اسکندری، عضو تیم آزمایشگاهی نانو فیزیک دانشکده فیزیک دانشگاه تهران: محصول ما بروفین است که اگر بخواهم به زبان ساده آن را توضیح دهم باید بگویم که ماده بروفین یک رقیب جدی برای ماده گرافن به حساب می‌آید. گرافن در صنایع مختلف کاربرد دارد و در سنسورها و کاتالیزگرها استفاده می‌شود. بروفین نیز کاربردهای مشابهی دارد. دلیل اینکه ما به سمت ماده بروفین رفتیم دو ویژگی مهم آن بود که در ابتدا نسبت به گرافن رسانایی الکترونیکی بیشتری دارد و دومین مزیت مهم آن هم بالاتر بودن میزان استحکام بروفین نسبت به گرافن است. ماده‌ای که ما می‌سازیم دو‌بعدی است و ساختار بسیار شکننده‌ای دارد به همین دلیل استحکام بیشتر آن باعث می‌شود محصول نهایی برای صنعت جذاب تر باشد.

ما در ابتدا دستگاهی برای تولید بروفین ساختیم. روش جدیدی به نام CVD یا لایه‌نشانی بخار شیمیایی است که تا به حال در دنیا از آن استفاده نشده است. این روش دو مزیت عمده برای ما دارد؛ یکی اینکه ما می‌توانیم بروفین را در مساحت‌های زیاد لایه‌نشانی کنیم و مزیت دوم این است که می‌توانیم در ابتدا بروفین را در هر زیرلایه‌ای لایه‌نشانی کرده و بعد روی زیرلایه مدنظر منتقل کنیم. به عبارتی این ماده قابلیت انتقال دارد که مزیت بسیار مهمی برای ما به حساب می‌آید. اما کار را همین جا تمام نکرده‌ایم و پای‌مان را یک قدم جلوتر نیز گذاشته‌ایم و سراغ کاربردهای بروفین نیز رفته‌ایم. این ماده در چهار حوزه حسگرهای نوری، حسگرهای گازی که در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود، ابرخازن‌ها و فتوکاتالیزگرها که در تصفیه آب استفاده می‌شود، کاربرد دارد. 

بروفین از ماده‌ای به نام بور ساخته شده است. بروفین ماده‌ای است که از دو دهه پیش در دنیا شناخته شده اما همواره فعالیت‌ها به صورت نظری روی آن انجام شده و چندسالی است که فعالیت جدی‌تری در این زمینه دنبال می‌شود اما تا به حال از روش سنتز در تولید آن استفاده نشده بود. در حال حاضر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از بروفین به صورت عمده استفاده می‌کنند و مجبورند آن را به عنوان یک ماده در فعالیت های خود به کار ببرند. بروفینی که ما با این روش تولید می‌کنیم با یک‌دهم قیمت نسبت به نمونه بروفین وارداتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. اما آنها همچنین می‌توانند دستگاه‌ تولید بروفین را نیز از ما خریداری کنند و با شرایط مورد‌نیاز خود بروفین را تولید کنند.

تصفیه پساب پالایشگاه‌ها با ماژول‌های غشایی نانویی

امیر پورخلیل، عضو هیات‌مدیره شرکت دانش‌بنیان ستارگان نوآور سپهر پارس: شرکت‌ ما در حوزه ماژول‌های غشایی و پوشش‌دهی ماژول‌های غشایی فعالیت می‌کند. محصولی که در این نمایشگاه از آن رونمایی کرده ایم نمونه‌ای از ماژول‌های هالوفایبر پوشش‌دهی شده است. درواقع غشاها به‌صورت فایبر یا سطح و دیسک برای سپوراتور تهیه می‌شوند. این نمونه هالوفایبر است. فایبر همان رشته است که هر کدام از این رشته‌ها در هر ماژول به‌صورت فرآیندی داخل محفظه‌ای بسته‌بندی شده است که بسته به «دبی» مورد نیاز برای گذردهی جریان‌های مایع و گاز، و مایع مایع وجود دارد، طراحی می‌شود که به کل این پکیج، ماژول غشایی می‌گوییم. ماژول‌های غشایی کاربردهای متفاوتی دارند و در سایز کوچک حتی در دیالیز و حوزه پزشکی هم کاربرد دارد و در چند بیمارستان از آن استفاده می‌شود. 

این ماژول‌های غشایی در بسیاری از فرآیند‌های جداسازی فازی در صنایع متعدد کاربرد دارند. برای مثال نمونه دیگری که تولید کرده‌ایم مخصوص یک فرآیند صنعتی به نام پالایش «اسپنت‌کاستیک» است که در پالایشگاه‌‌ها کاستیک تازه به‌عنوان جاذب استفاده می‌شود و چون ماده‌ای که بعد از جذب تولیدمی‌شود از نظر زیست‌محیطی در رودخانه و خاک قابل امحا نیست، قبل از رهاسازی نیاز به یک پالایش دارد یا باید دوباره به فرآیند صنعتی بازگردد. در واقع فرآیندی که در خود ماده «اسپنت کاستیک» پالایش و خنثی‌سازی می‌شود درون ماژول غشایی ما انجام می‌شود که به‌عنوان تماس‌دهنده بین دو فازی که واکنش دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

ماده «اسپنت کاستیک» یک جاذب است که در فرآیندهای پالایشگاهی و پتروشیمی استفاده می‌شود. برای مثال در فرآیندهای گازی به‌عنوان پالایش جاذب بین مرکاپتایت‌ها و مرکاپتان‌ها استفاده می‌شود. درواقع قبل از اینکه گاز را به‌عنوان گاز شهری در خطوط لوله انتقال دهیم باید چند ماده سمی مانند مرکاپتایت‌ها و مرکاپتان‌ها را جداسازی کنیم زیرا باید گازی که در خطوط لوله قرار می‌گیرد از نظر ایمنی و برای استفاده در صنایع آماده شده باشد. به همین دلیل از «اسپنت‌کاستیک» که یک ماده بسیار تیره‌رنگ است استفاده می‌کنیم تا بتوانیم گازهای سمی را حذف کنیم. ما روی محصولات‌مان پتنت‌های خارجی برای فرآیندهای غشایی و پوشش‌دهی را اخذ کرده‌ایم و به‌طور کلی پتنت‌های داخلی و خارجی ما تا ماه‌های آینده اخذ خواهند شد. در دنیا برای پالایش «اسپنت کاستیک» فرآیند تحت فشار را انجام می‌دهند. اما فرآیندی که ما اعمال می‌کنیم در گردش است و زمان کوتاه‌تری برای خنثی‌سازی می‌برد و آلودگی‌های زیست‌محیطی و ایمنی برای اپراتوری که این کار را انجام می‌دهد، در پی ندارد. همچنین این روش از نظر مصرف انرژی، دما و حرارت فرآیند را بهینه‌تر کرده است. 

نمونه‌های شرکت ما در سطح صنعتی در حال تهیه است. تا به حال در دنیا از روش ما برای فرآیندهای صنعتی استفاده نشده است اما در برخی از کشورها با هزینه چند میلیون دلار و هزینه تمام‌شده گزاف، این فرآیند نصب می‌شود که قیمت تمام‌شده ما بالای 90 درصد به‌صرفه‌تر است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار